![195 Nomomathis](/images/stories/ee/2018/195_Nomomathis.jpg)
«Δράκων οὗτος ὅν ἔπλασας ἐµπαίζειν αὐτῷ»
ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ ΟΤΙ ΤΑ ΑΠΟΛΥΤΑΡΧΙΚΑ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ
ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΝ ΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ;
Ὁ Λεβιάθαν καί οἱ Λευΐτες
Ὅπως εἶναι γνωστό στούς ἀναγνῶστες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, στά Μ’ καί ΜΑ’ Κεφάλαια τοῦ βιβλίου «Ἰώβ» γίνεται ἀναφορά σέ δύο θηρία («ἀλλά δή ἰδού θηρία παρά σοί»): Στούς στίχους 1019 τοῦ Μ’ Κεφαλαίου περιγράφεται τό θηρίο πού φέρει τό ἑβραϊκό ὄνοµα Behemoth καί οἱ ἑρµηνευτές τό ἀντιστοιχίζουν συνήθως µέ τόν ἱπποπόταµο. Τό θηρίο αὐτό περιγράφεται µέ «συµπεπλεγµένα νεῦρα» καί «χαλκείας πλευράς», ἡ «ράχις του εἶναι σίδηρος χυτός», ἀλλά, παρά τήν ἰσχύ του, εἶναι «πεποιηµένον ἐγκαταπαίζεσθαι ὑπό τῶν ἀγγέλων αὐτοῦ (=τοῦ Κυρίου)». Ἀπό δέ τόν στίχο 20 τοῦ Μ’ Κεφαλαίου ἕως τό τέλος τοῦ ΜΑ’ Κεφαλαίου περιγράφεται τό ἄλλο θηρίο, πού οἱ ἑρµηνευτές τό ταὐτίζουν µέ τόν κροκόδειλο. Εἶναι ὁ δράκων, πού τό ἑβραϊκό του ὄνοµα εἶναι Leviathan, ὁ ὁποῖος ἀναφέρεται καί στόν στίχο τοῦ Προοιµιακοῦ Ψαλµοῦ, πού θέσαµε ὡς ἐπικεφαλίδα καί γιά τόν ὁποῖο, µεταξύ ἄλλων, λέγεται: «εἰς πτῦξιν θώρακος αὐτοῦ τίς ἄν εἰσέλθῃ; Πύλας προσώπου αὐτοῦ τίς ἀνοίξει; Κύκλῳ ὀδόντων αὐτοῦ φόβος…. Φλόξ δέ ἐκ στόµατος αὐτοῦ ἐκπορεύεται… ἀναζεῖ τήν ἄβυσσον ὥσπερ χαλκεῖον… ἐλογίσατο ἄβυσσον εἰς περίπατον…». Ὅµως καί αὐτό τό θηρίο εἶναι «πεποιηµένον ἐγκαταπαίζεσθαι ὑπό τῶν ἀγγέλων µου (=τοῦ Κυρίου)».
Δέν γνωρίζουµε γιά ποιόν ἀκριβῶς λόγο ὁ πολιτικός φιλόσοφος Τhomas Hobbes (17ος αἰώνας) διάλεξε αὐτά τά δύο θηρία, µέ τά ἑβραϊκά τους ὀνόµατα, γιά νά τιτλοδοτήσει δύο βιβλία του µέ θέµατά τους τήν ἀναρχία καί τήν κρατική ἐξουσία. Πάντως, ἡ τιτλοδότησή τους αὐτή σίγουρα ἐντάσσεται στή γενικότερη τάση τῶν Ἄγγλων συγγραφέων τῆς ἐποχῆς ἐκείνης νά ἀντιµετωπίζουν τά σύγχρονά τους γεγονότα ὑπό τό πρῖσµα τῆς Παλαιᾶς καί τῆς Καινῆς Διαθήκης. Γιά παράδειγµα, ἦταν κοινός τόπος τότε ἡ ἐπίκληση τῆς «Ἐξόδου» τῶν Ἑβραίων ἀπό τήν Αἴγυπτο ὡς τοῦ ἀρχετύπου τῆς πολιτικῆς καί κοινωνικῆς «Ἐπανάστασης». Ἐµεῖς, βέβαια, στή χώρα µας, ὡς περισσότερο προσανατολισµένοι στίς Γαλλικές καί τίς Γερµανικές καί –διά µέσου αὐτῶν– στίς Ἀρχαῖες Ἑλληνικές πολιτικές παραδόσεις, δέν κατανοοῦµε σχεδόν καθόλου τέτοιους παραλληλισµούς ἀνάµεσα στά «πολιτικά» καί τά «θρησκευτικά» γεγονότα, τά ὁποῖα τείνουµε νά τά διαχωρίζουµε τεχνητά καί νά θεωροῦµε ὅτι ἄλλη εἶναι ἡ πολιτική καί ἡ κοινωνικο–οἰκονοµική καί ἄλλη ἡ θρησκευτική ἤ ἡ ἐκκλησιαστική ἱστορία, ἐνῶ στήν πραγµατικότητα αὐτές ἀλληλοδιαπλέκονται.