Ο ΟΣΙΟΣ  ΣΙΛΟΥΑΝΟΣ  Ο  ΑΘΩΝΙΤΗΣ  (Ο   ΡΩΣΟΣ)

192 193 m.NEKTARIOS 1

Ὀγδόντα (80) χρόνια ἀπό τήν ἐν Κυρίῳ ὁσιακή καί μακαρία κοίμησή του.

 

Ο ΟΣΙΟΣ  ΣΙΛΟΥΑΝΟΣ  Ο  ΑΘΩΝΙΤΗΣ 

(Ο   ΡΩΣΟΣ)

 

(1866-1938)

«Δεῦρο, στῆθι μεθ’ ἡμῶν, Ὅσιε,

ἐπισφραγίζων τόν ὕμνον

καί προεξάρχων τῆς σῆς πανηγύρεως».

φέτος τόν Σεπτέμβριο, συμπληρώνονται ἀκριβῶς ὀγδόντα (80) χρόνια ἀπό τήν κοίμηση τοῦ νέου Ἀθωνίτου ὁσίου Σιλουανοῦ τοῦ Ρώσου.

Ὁ  –ἐπίσης νέος Ἀθωνίτης– ὅσιος Παΐσιος, τόνιζε πολλές φορές, ὅτι γιά νά βιογραφήσει κάποιος ἕναν ἅγιο, πρέπει νά εἶναι καί ὁ ἴδιος ἅγιος, καί μάλιστα στά μέτρα καί στήν κατάστασή του· καί, ὅτι οἱ βίοι τῶν ἁγίων, πού εἶναι γραμμένοι ἀπό ἁγίους, εἶναι θαυμάσιοι.

Καί ὁ μέν ὅσιος Γέρων Παΐσιος, καλῶς ἐτόνισε αὐτή τήν ἀλήθεια. Ἐμεῖς δέ, «οἱ περιλειπόμενοι», ἀφ’ ἑνός μέν, ἔχοντας ἐπίγνωση τῆς πνευματικῆς μας ἀνεπάρκειας, ἀφ’ ἑτέρου δέ, ἐπειδή ἡ ἐπετειακή ἀνάμνηση τῆς κοιμήσεως τοῦ Ὁσίου Σιλουανοῦ τό καλεῖ, ζητῶντας τήν συγχώρησή του, ἄς τοῦ βάλουμε νοερῶς μιά μετάνοια καί –ἐπικαλούμενοι τίς θεοπειθεῖς εὐχές του– ἄς χαράξουμε λίγες γραμμές εὐλαβικῶν στοχασμῶν καί λογισμῶν. Δηλαδή, μέ ἄλλα λόγια, ἐπειδή ἡ δική μας ἀδυναμία δέν ἐπαρκεῖ νά προσεγγίσει καί νά παρουσιάσει τό πνευματικό μέγεθος τοῦ τιμωμένου Ὁσίου, ἄς περιορισθοῦμε στήν ἁπλῆ καί πιστή παράθεση στοιχείων, πού ἀφοροῦν τήν βιογραφία καί διδασκαλίαν αὐτοῦ, ὁ ὁποῖος, βεβαίως, «τῶν ἀγαθῶν μας οὐ χρείαν ἔχει».

«Ὁ Θεός δέν ρίχνει ζάρια»! Ὅταν ἡ ἐπιστήμη μετατρέπεται σέ ἰδεολογία

192 193 LM

«Ὁ Θεός δέν ρίχνει ζάρια»!

Ὅταν ἡ ἐπιστήμη μετατρέπεται σέ ἰδεολογία

 

« Θεός δέν ρίχνει ζάρια»! Αὐτός εἶναι ὁ τίτλος ἑνός πολύ ἀξιόλογου ντοκιμαντέρ πού γυρίστηκε ἀπό τήν Drei Linden Filmproduktion στή Γερμανία τό 2001, σέ σκηνοθεσία τοῦ Fritz Poppenberg. Ἡ πρόταση αὐτή «Ὁ Θεός δέν ρίχνει ζάρια» ἀνάγεται σέ ἐπιστολή τοῦ Ἄλμπερτ Ἀϊνστάϊν τοῦ 1926 στόν Γερμανό μαθηματικό καί φυσικό Max Born. Ὁ τίτλος αὐτός ἐπιλέγεται, προφανῶς, γιά νά ὑπογραμμίσει τή βασική θέση τῶν παραγωγῶν, ὅτι ὁ κόσμος καί ὁ ἄνθρωπος δέν μπορεῖ νά εἶναι προϊόν τυχαίων διαδικασιῶν ὅπως ὑποστηρίζουν διάφορες ἐπιστημονικές θεωρίες, κυρίως ὅμως ὁ δαρβινισμός καί ὁ νεοδαρβινισμός μέ τή θεωρία ἤ σύνθετη θεωρία τῆς ἐξέλιξης. Μέ βάση τά ἐπιστημονικά πορίσματα, ὑποστηρίζουν οἱ παραγωγοί, πρέπει νά δεχθεῖ κανείς ἕνα σχέδιο στή Δημιουργία. Καί ὅπου ὑπάρχει σχέδιο, φυσικά, ὑπάρχει καί ἕνας σχεδιαστής, ὁ Θεός. Στό συμπέρασμα αὐτό καταλήγει τό ντοκιμαντέρ μέ τή βοήθεια πολλῶν ἐπιστημόνων διάφορων ἐπιστημονικῶν κλάδων, τῆς Μοριακῆς Βιολογίας, Γενετικῆς, Πληροφορικῆς, Χημείας, τῶν Μαθηματικῶν κ.λ.π. Σ’ αὐτό τό ἄρθρο μας θέλουμε νά ἀξιοποιήσουμε τό ντοκιμαντέρ, ἰδίως πρός τήν ἑξῆς κατεύθυνση: νά κάνουμε ἐμφανῆ μέ ἀρκετά παραδείγματα τήν ἐπιστημονική καί τήν μή ἐπιστημονική, τήν ἰδεολογική προσέγγιση στό θέμα τῆς δημιουργίας τοῦ κόσμου καί τοῦ ἀνθρώπου.

Ὁ Δαρβίνος (1809-1882) μέ τό κεντρικό ἔργο του «Περί τῆς κατα­γωγῆς τῶν εἰδῶν» (1859) δημοσιοποίησε στό β΄ ἥμισυ τοῦ 19ου αἰῶνα τή θεωρία γιά τήν ἐξέλιξη τῶν εἰδῶν. Βασίστηκε στόν Γάλλο φυσιοδίφη Jean-Baptiste Lamarck, ὁ ὁποῖος εἶχε διατυπώσει μιά πρώτη ἐκδοχή τῆς θεωρίας τῆς ἐξέλιξης τό 1809 στό βιβλίο του «Philosophie zoologique (Ζωολογική φιλοσοφία)». Ὁ Δαρβίνος στήριξε τή θεωρία τῆς ἐξέλιξης στίς παρατηρήσεις του γιά τίς παραλλαγές στά εἴδη καί τόν ἀγῶνα γιά ἐπιβίωση πού ὁδηγεῖ στήν ἐπιλογή, δηλ. στήν ἐπιβίωση ἐκείνου τοῦ ὀργανισμοῦ πού ἀποδεικνύεται ὡς πιό ἱκανός στήν προσαρμογή του στίς συνθῆκες τῆς ζωῆς. Ἔπειτα ὁ ὀργανισμός αὐτός κληροδοτεῖ τά χαρακτηριστικά πού τόν ἔκαναν πιό ἱκανό γιά ἐπιβίωση, στούς ἀπογόνους του. Μέ τίς θέσεις αὐτές ὁ Δαρβίνος ἐρχόταν σέ ἄμεση σύγκρουση μέ τόν Χριστιανισμό. Τή θέση τοῦ Θεοῦ παίρνει ἡ ἴδια ἡ φύση, ἡ ὁποία μετατρέπεται σέ θεότητα. Ἡ ὕλη αὐτοοργανώνεται. Ἔτσι, τό παραπάνω βασικό ἔργο τοῦ Δαρβίνου –ἡ πρώτη ἔκδοση ἔγινε σέ 1250 ἀντίτυπα καί ἐξαντλήθηκε ἤδη τήν πρώτη μέρα– γιορτάστηκε στό ἀθεϊστικό κλῖμα τοῦ 19ου αἰῶνα κυριολεκτικά ὡς ἀποκάλυψη. Ὁ συναγωνιστής τοῦ Κάρλ Μάρξ, ὁ Φρίντριχ Ἔνγκελς, πού ζοῦσε τότε στό Μάντσεστερ καί εἶχε ἀποκτήσει ἕνα ἀπό τά 1250 ἀντίτυπα, σέ ἐπιστολή του τρεῖς μέρες ἀργότερα στόν Μάρξ χαρακτηρίζει τόν Δαρβίνο ὡς «ὑπέροχο». Ὁ Μάρξ ἀπό τήν πλευρᾶ του, γράφει, περίπου ἕνα χρόνο ἀργότερα, σέ ἐπιστολή πρός τόν Γερμανό σοσιαλιστή Ferdinand Lassalle: «Πολύ σημαντικό εἶναι τό σύγγραμμα τοῦ Δαρβίνου καί μοῦ ταιριάζει ὡς βάση ἀπό τόν χῶρο τῶν φυσικῶν ἐπιστημῶν γιά τήν ἱστορική πάλη τῶν τάξεων».

Δεκαπενταυγούστου Ἀποχαιρετισμός.....

192 193 pKK

Δεκαπενταυγούστου Ἀποχαιρετισμός.....

 

(Ποιμαντικά βιώματα)

Τά βιβλία ἔκλεισαν, μετά τήν Παράκληση τή στερνή πού ψάλλαμε στή Χάρη Της, τά κεριά ἕνα-ἕνα σβύνουν, χαμηλώνει τό φῶς μέ τήν τοῦ ἡλίου δύσιν καί σιωπηλά ὁ ναός ἐνδύεται τό νυχτωμένο του χιτῶνα, μέ περισσή ἀκρίβεια καί ὑπομονή. Ἀδειανός πιά ὁ χῶρος ἀχνοφωτίζεται ἀπό τό κατανυκτικό φῶς τῶν κανδηλῶν, πού ἐπιμένουν νά συνεχίζουν τά δικά τους τά τροπάρια ἐμπρός ἀπό τίς ἅγιες εἰκόνες.

Οἱ λίγοι φιλακόλουθοι ἐνορίτες ξεκίνησαν τό δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς στά σπίτια τους, κομίζοντας, μαζί μέ τήν εὐωδία τοῦ θυμιάματος, καί τήν εὐλογία Της, πού μετουσιώνεται σέ αἰσιοδοξία, ζυμωμένη μέ κείνη τή χαρμολύπη τῶν ἡμερῶν, ἀλλά καί ἀναμονή. Τί ἄλλη ἀναμονή ἀπό τή Γιορτή; Αὐτή πού προετοιμάζεται δεκαπέντε μέρες τώρα, μέ νηστεία, σιωπή καί προσευχή. «Ὦ, Δέσποινα τοῦ Κόσμου γενοῦ μεσίτρια». Κι Ἐκείνη ἀφουγκράζεται, κάθε βράδυ, μαζί μέ τά ὀνόματα πού διαβάζει ὁ παπάς στίς Παρακλήσεις καί τίς ἄλλες παρακλήσεις, αὐτές πού ψιθυρίζει ἡ καρδιά κι ἀνεβαίνουν ὕστερα ἴσαμε τά μάτια, ὡς ἄλλο θάμπωμα...Ὡς ροή δακρύων, πού Τήν ἱκετεύουμε νά «μήν ἀποποιήση»...

Ὅμως ἀπόψε, μέ τή στερνή Παράκληση  καί τά προεόρτια τροπάρια πού εἴπαμε, μιά ρωγμή βαθειά ἀνοίγεται στήν ψυχή τοῦ Ἱερέα, πού ἐπίτηδες καθυστερεῖ τήν ἀναχώρησή του γιά τό σπίτι... Μιά ρωγμή ἀπό  ὅπου ἀνεβαίνουν μέσα του κάποια ἐρωτήματα καί στοχασμοί, πού θέλει, μέσα στήν ἀπόβραδη κι εὐκατάνυκτα σιωπηλή ἀτμόσφαιρα τοῦ Ναοῦ, νά σκεφτεῖ νηφάλια καί νά προσέξει. Γιατί  ἕνα ἀπό τά προνόμια πού ἔχει ἕνας παπάς, εἶναι καί τούτη ἡ παρένθεση στήν ἐφημερία του: Τό νά μπορεῖ ἐνώπιος ἐνωπίῳ νά σκέφτεται, νά διαλέγεται μέ τόν ἑαυτό του καί τό Θεό, νά ἐπιτηρεῖ τήν ψυχή του, νά τή συγυρίζει. Γι’ αὐτό κι εἶναι τούτη ἡ   παρένθεση γόνιμη καί σωτήρια. 

Η  ΣΑΘΡΗ  ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΤΗΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΝΕΟΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

192 193 N1

Μία πρώτη προσέγγιση

 

Η  ΣΑΘΡΗ  ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ

ΤΗΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΝΕΟΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

«Θεµέλιον ἄλλον οὐδείς δύναται θεῖναι παρά

τόν κείµενον, ὅς ἐστίν Ἰησοῦς Χριστός»

Δύο Ρῶσσοι θρησκευτικοί φιλόσοφοι:

 Ν. Μπερντιάγεφ καί Λ. Σεστώφ

Στό προηγούµενο σηµείωµα (ἐκεῖνο τῶν µηνῶν Ἰουνίου-Ἰουλίου) εἶχε γίνει ἀναφορά στό ἔργο τοῦ π. Γ. Φλωρόφσκυ µέ τόν τίτλο «Οἱ δρόµοι τῆς Ρωσσικῆς Θεολογίας». Στό παρόν σηµείωµα θά ἀναφερθοῦµε σέ ἕνα ἄλλο βιβλίο, παράλληλο καί συµπληρωµατικό, τρόπον τινά, µέ τό προαναφερθέν ἔργο  τοῦ π. Γ. Φλωρόφσκυ. Πρόκειται γιά τήν ἐκτενῆ «Ἱστορία τῆς Ρωσσικῆς φιλοσοφίας» µέ συγγραφέα τόν Ρῶσσο καθηγητή Β. Ζενκόφσκυ, βιβλίο τό ὁποῖο ἐκδόθηκε ἀρχικά 192 193 N2στά Ρωσσικά τό 1950 καί µεταφράσθηκε στά ἀγγλικά τό 1952.  Όπως προκύπτει καί ἀπό τόν τίτλο τοῦ βιβλίου, ὁ συγγραφέας του ἐξιστορεῖ τήν ἐξέλιξη τῆς Ρωσσικῆς φιλοσοφίας, παρουσιάζοντας ἀνά χρονικές περιόδους καί κεφάλαια, τούς πλέον ἀξιοσηµείωτους φιλοσόφους πού ἔγραψαν στά Ρωσσικά.

Η  ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ  ΤΟΥ 1918, ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ  ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ, ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ  ΤΙΣ  ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ  ΤΗΣ  ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ

192 193 pVEV2 1

Η  ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ  ΤΟΥ 1918, ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ  ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ, ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ  ΤΙΣ  ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ 

ΤΗΣ  ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ

   
Δημοσιεύουμε τήν Ἐγκύκλιο τῶν δύο ὑποεπιτροπῶν (τῆς Ἐπιτρο­πῆς ἐπί τῶν σχέσεων τῆς Ἐκκλησίας καί τοῦ Κράτους καί τῆς Ἐπιτροπῆς ἐπί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Περιουσίας καί Οἰκονομίας) τῆς Ρωσικῆς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας (Sobor), ἡ ὁποία ἐξεδόθη τό 1918 σάν ἀπάντηση στό διάταγμα τῶν Κομισσαρίων τοῦ Λαοῦ, τοῦ θεσμοῦ πού δημιούργησαν οἱ Μπολσεβίκοι γιά νά ἀναδιαρθρώσουν τή Ρωσία, λίγους μῆνες μετά τήν Ρωσική Ἐπανάσταση.
Τήν εὕρεση αὐτῆς τῆς Ἐγκυκλίου ὀφείλουμε στόν συνεργάτη τοῦ περιοδικοῦ μας, κ. Κωνσταντῖνον Βούλγαρην, ὁ ὁποῖος καί τήν μετέφρασε ἀπό τά Ἀγγλικά (ἀπό τό βιβλίο τῶν BRYN GEFFERT & THEOFANIS G. STAVROU: EASTERN ORTHODOX CHRISTIANITY σελ. 1069-1071),  ἐνδιαφέρει δέ ἄμεσα τήν Πατρίδα μας καί ἰδιαιτέρως ὅλους ἐμᾶς, πού θέλουμε νά ἀνήκουμε συνειδητά στήν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησία μας.
192 193 pVEV2 2Ἐπί πλέον, πρέπει νά ἐκ­τι­μηθῆ δεόντως ἀπό τήν Σεπτή Ἱεραρχία μας, ἡ ὁποία εἶναι ἐπιφορτισμένη μέ τήν πνευ­ματική καί ἱστορική εὐθύνη νά ἀντιμετωπίση στίς κρίσιμες ἡ­μέ­­ρες μας τήν συνεχῶς κορυ­φουμένη Κρατική ἐχθρότητα κατά τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας.
Στό κείμενο τῆς Ἐγκυκλίου καταγράφονται ὅλα τά στάδια τῶν ἐχθροπραξιῶν κατά τῆς ἀμωμήτου Πίστεώς μας, πού θά ἀκολουθηθοῦν ἀπό τούς ἀθεϊστάς κυβερνῆτες μας –κάποια ἤδη ἔχουν ἐκδηλωθεῖ– κυρίως δέ οἱ ὑποκρυπτόμενες δόλιες προ­θέ­σεις τους πίσω ἀπό τίς τἄχα ἀντικειμενικές καί ἀμερόληπτες ἐπιλογές τους.
Ἡ δολιότητα τῶν προθέσεών τους πρέπει νά προσεχθῆ ἰδι­αιτέρως, διότι δέν θά ἐκδηλωθῆ μέ ἐξωτερική βιαιότητα, ὅπως κατά τήν Ρωσική Ἐπανάσταση, ἀλλά μέ “βελούδινο” καί “μελιστάλακτο” τρόπο, μέ τό  “σᾶς” καί μέ τό “σεῖς”, μέ τήν Δυτικοεπινοουμένη “εὐγένεια”, στό ὄνομα τῆς ὁποίας στραγγαλίζεται τό Εὐαγγέλιο τῆς Σαρκωθείσης Ἀληθείας καί παρουσιάζεται σάν φρικτός ὑπηρέτης κάθε διαστροφῆς καί ἀνομίας!