Γενέθλιον της Θεοτόκου: Γιατί δεν χαιρόμαστε σύν «πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ»;

Εορτάζουμε σήμερα (8/9/2024) το Γενέθλιον της Υπεραγίας Θεοτόκου και, μεταξύ άλλων, ψάλλουμε ότι η Γέννησή Της «χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οικουμένῃ». Ποιά χαρά όμως γευόμαστε εμείς μπροστά στην Παναγία; Η λογική λέει ότι θα έπρεπε να χαιρόμαστε αφού γεννήθηκε Εκείνη διά της οποίας ήρθε στον κόσμο σωματικώς ο Θεός Λόγος με σκοπό την πάσης φύσεως καλυτέρευση.[1] Δυστυχώς, φαίνεται πως οι περισσότεροι στεκόμαστε κάπως αμήχανα μπροστά Της. Μιλάμε, γράφουμε, ακούμε και ψάλλουμε για μια χαρά αξεπέραστη, η οποία όμως δεν μας αγγίζει στο βάθος της ψυχής μας. Από το πρωί έως το βράδυ την επικαλούμαστε, καμιά φορά δακρύζουμε μπροστά στην εικόνα Της, αλλά συνήθως τα δάκρυα αυτά είναι συναισθηματικά, δηλαδή επιφανειακά και δεν προέρχονται από αισθήματα της καρδιάς μας, βαθιά και ουσιαστικά.[2] Η χαρά λείπει από μέσα μας, από την καρδιά, από την διάνοια και από κάθε μόριο του σώματος μας και γι’ αυτό ατονούμε, μας λείπει η ζωή.

Ο άγιος Νεκτάριος μάς θυμίζει ότι έχουμε αφήσει τις καρδιές μας ανεξέλεγκτες

Με αφορμή την εορτή της Ανακομιδής του Ιερού Λειψάνου του αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως, έχουμε την ευκαιρία να μελετήσουμε την ζωή του για να προβληματιστούμε ως προς τις δικές μας ζωές και το πώς ακριβώς θέλουμε να τις ζήσουμε τελικά. Κοντά στον μακαριστό πνευματικό μας Πατέρα και Διδάσκαλο πρωτοπρεσβύτερο π. Βασίλειο Βολουδάκη, μάθαμε ότι η Αγιότητα δεν αφορά μόνο λίγους, αλλά είναι, στην πραγματικότητα, η μόνη φυσιολογική κατάσταση του ανθρώπου – στην οποία θα έπρεπε όλοι να βρισκόμαστε, αφού με αυτές τις προδιαγραφές μας έχει πλάσει ο Δημιουργός μας. Εμείς, αντί να μελετούμε τις ζωές των Αγίων με σκοπό να τους μοιάσουμε, τους ζητούμε διαρκώς και αποκλειστικά να μας κάνουν θαύματα. Οι Άγιοι συνεχώς θαυματουργούν στις ζωές μας, όμως ο σκοπός των θαυμάτων τους είναι να μας ξυπνήσουν από τον βαθύ ύπνο στον οποίο έχουμε πέσει και να μας παρακινήσουν να ασχοληθούμε με την αλλαγή του εαυτού μας και με το πώς θα γνωρίσουμε και θα σχετιστούμε με τον Χριστό.

Πόσο γνωρίζουμε τον άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς 45 χρόνια μετά την κοίμησή του;

Μελετήσαμε πρόσφατα τα άρθρα ενός θεολογικού περιοδικού,[1] το τεύχος Απριλίου-Ιουνίου του οποίου είναι αφιερωμένο στον Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς. Οι συγγραφείς των άρθρων, παρότι μπορεί να διαφωνήσει κανείς μαζί τους σε πολλά, παραθέτουν εκτενή αποσπάσματα από το έργο του, καθώς και από ανέκδοτες στην Ελλάδα επιστολές του, που αποτελούν θησαυρό για τον αναγνώστη. Όμως δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς ότι κάτι πολύ ουσιαστικό λείπει. Είναι πολύ σοβαρή και δύσκολη υπόθεση η παρουσίαση ενός Αγίου του Θεού. Πρέπει και ο ίδιος ο ομιλών να έχει μια αίσθηση μέσα του, του τί είναι η Αγιότητα, έστω κι αν δεν είναι Άγιος ο ίδιος. Όσοι δεν είμαστε Άγιοι, είναι πιο χρήσιμο να προσεγγίζουμε τους Αγίους, με πνεύμα μαθητείας και όχι προβάλλοντας επάνω τους, έστω χωρίς πρόθεση, τα δικά μας διαβάσματα, τις δικές μας σπουδές και αντιλήψεις. Μάλιστα, ορισμένοι επιχειρούν να δουν «κριτικά» το έργο των Αγίων.

Γράφουμε αυτές τις σκέψεις διότι γνωρίσαμε τον Άγιο Ιουστίνο μέσα από τον μακαριστό δάσκαλο μας πρωτοπρεσβύτερο π. Βασίλειο Βολουδάκη και διαβάζοντας το εν λόγῳ περιοδικό, ανάμεσα στα αξιόλογα που σημειώνονται, συνειδητοποιήσαμε ότι παρουσιάζεται ο Άγιος παραμορφωμένος σε αρκετά σημεία. Έτσι, θα παρουσιάσουμε εδώ ορισμένα στοιχεία που μας προβλημάτισαν.  

«ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΚΟΝΤΕΣΣΑΣ ΒΑΛΕΡΑΙΝΑΣ»

«ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΚΟΝΤΕΣΣΑΣ ΒΑΛΕΡΑΙΝΑΣ»

Μιά παλιά ἀρχοντική οἰκογένεια τῆς Ζακύνθου ἔχει ξεπέσει καί ἀντιμετωπίζει οἰκονομικές δυσκολίες. Τό παλιό ἀρχοντικό ἔχει πωληθεῖ καί ζοῦν σέ ἕνα φτωχικό χαμόσπιτο. Καί ἄλλα περιουσιακά στοιχεῖα ἐκποιήθηκαν γιά καταναλωτικούς σκοπούς. Καί τώρα καταφεύγουν στόν δανεισμό γιά νά ἐπιβιώσουν. Ὁ Μανώλης Βαλέρης δέν ἔχει καμία βιοποριστική δραστηριότητα. Ἐπιδιώκει νά διορισθεῖ στό Δημόσιο.

Οἱ δυσκολίες δέν τούς ἐνεργοποιοῦν, ἀλλά στρέφονται πρός εὔκολη λύση. Ἀποφασίζουν νά πωλήσουν τό μυστικό τῆς χήρας ἡλικιωμένης μητέρας τοῦ Μανώλη. Ἡ Κοντέσσα Βαλέραινα ξέρει τό μυστικό νά παρασκευάζει μιά σκόνη πού θεραπεύει τήν θέλα, ἀρρώστια τῶν ματιῶν. Τήν χρησιμοποιεῖ καί τήν δίνει σέ ὅσους πάσχουν καί θεραπεύονται. Τήν προσφέρει δωρεάν, «γιά ψυχικό».

Ἱερέας κατέλυσε Θεία Κοινωνία µέ χλωρίνη!

Ἱερέας κατέλυσε Θεία Κοινωνία µέ χλωρίνη!1

 

π. Ἐμμανουήλ Κεντρωτάς, Ἱερέας τῆς Μήλου τή δεκαετία τοῦ 80, διηγήθηκε στό βαφτιστήρι του, ἀργότερα Ἱερέα τῆς βορείου Ἑλλάδας, τό ἑξῆς θαυμαστό Λειτουργικό γεγονός. Εἶχε πάει κάποτε νά Λειτουργήσει σέ ἕνα ἐξωκκλήσι τοῦ νησιοῦ. Πρίν πάει, ἔστειλε κάποιες γυναῖκες νά τό καθαρίσουν. Κατά λάθος, ὅμως, κάποια κυρία φεύγοντας ξέχασε τό μπουκάλι τῆς χλωρίνης στήν προσκομιδή, ἐκεῖ ὅπου ἑτοιμάζονται τά Τίμια Δῶρα. Οἱ ἱερεῖς στή Θεία Κοινωνία ἐκτός ἀπό Ἄρτο καί Οἶνο χρησιμοποιοῦν συμβολικά καί λίγο νερό ἐπειδή ὅταν λογχίστηκε ἡ πλευρά τοῦ Κυρίου, κατά τή Σταύρωση, βγῆκε αἷμα καί ὕδωρ. Ὁ π. Ἐμμανουήλ ὡς διαβητικός πού ἦταν, ἀραίωνε πολύ τόν Οἶνο, μέ ἀποτέλεσμα νά ρίξει πολύ ἀπό τό περιεχόμενο τοῦ μπουκαλιοῦ τῆς χλωρίνης, νομίζοντας ὅτι περιεῖχε νερό. Μετά τά Σά ἐκ τῶν Σῶν καθώς ἔριξε, ὡς εἴθισται, τό ζέον, δηλαδή τό βραστό νερό, μέσα στή Θεία Κοινωνία, ἡ χλωρίνη ἔβρασε μέσα στό Ἅγιο Ποτήριο. Ὁ Ἱερέας παραξενεύτηκε καί μυρίζοντας τή Θεία Κοινωνία κατάλαβε ὅτι εἶχε ρίξει χλωρίνη. Μύρισε καί τό μπουκάλι τῆς χλωρίνης καί ἐπιβεβαιώθηκε. Πῶς θά κοινωνοῦσε τώρα τόν κόσμο; Ἐπιπλέον δέν ἔπρεπε νά πεταχθεῖ ἡ Θεία Κοινωνία. Βγῆκε τότε στήν Ὡραία Πύλη καί ἐνημέρωσε τούς πιστούς ὅτι δέν θά μποροῦσε σήμερα νά κοινωνήσει κανέναν. Ὁ π. Ἐμμανουήλ, μετά τή λήξη τῆς Θείας Λειτουργίας, ἔμεινε μόνος μέσα στό Ἱερό καί κατέλυσε ὅλη τή Θεία Κοινωνία πού περιεῖχε χλωρίνη. Μετά πῆγε στό σπίτι του, χωρίς νά ἀναφέρει τίποτα στήν πρεσβυτέρα του, ξάπλωσε καί ἔβαλε μία λεκάνη δίπλα στό κρεβάτι του. Ξύπνησε χωρίς νά ἔχει πάθει τίποτα καί μετά διηγήθηκε στήν οἰκογένειά του τό θαυμαστό γεγονός.