«ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΚΟΝΤΕΣΣΑΣ ΒΑΛΕΡΑΙΝΑΣ»
Μιά παλιά ἀρχοντική οἰκογένεια τῆς Ζακύνθου ἔχει ξεπέσει καί ἀντιμετωπίζει οἰκονομικές δυσκολίες. Τό παλιό ἀρχοντικό ἔχει πωληθεῖ καί ζοῦν σέ ἕνα φτωχικό χαμόσπιτο. Καί ἄλλα περιουσιακά στοιχεῖα ἐκποιήθηκαν γιά καταναλωτικούς σκοπούς. Καί τώρα καταφεύγουν στόν δανεισμό γιά νά ἐπιβιώσουν. Ὁ Μανώλης Βαλέρης δέν ἔχει καμία βιοποριστική δραστηριότητα. Ἐπιδιώκει νά διορισθεῖ στό Δημόσιο.
Οἱ δυσκολίες δέν τούς ἐνεργοποιοῦν, ἀλλά στρέφονται πρός εὔκολη λύση. Ἀποφασίζουν νά πωλήσουν τό μυστικό τῆς χήρας ἡλικιωμένης μητέρας τοῦ Μανώλη. Ἡ Κοντέσσα Βαλέραινα ξέρει τό μυστικό νά παρασκευάζει μιά σκόνη πού θεραπεύει τήν θέλα, ἀρρώστια τῶν ματιῶν. Τήν χρησιμοποιεῖ καί τήν δίνει σέ ὅσους πάσχουν καί θεραπεύονται. Τήν προσφέρει δωρεάν, «γιά ψυχικό».
Τό μυστικό αὐτό δόθηκε μέ ὅρκο πρίν ἀπό τριακόσια χρόνια τό 1620, στήν τότε Βαλέραινα ἀπό ἕναν Κρητικό μοναχό, τόν Ἀγάπιο, πού κατέφυγε στή Ζάκυνθο ἀπό τόν Μωριά κατατρεγμένος ἀπό τούς Τούρκους. Ἄρρωστος καί ἐξασθενημένος, ὁ καλόγερος ἐκεῖνος φιλοξενήθηκε καί νοσηλεύτηκε στήν οἰκογένεια Βαλέρη. Ἀπό εὐγνωμοσύνη ἔδωσε στήν Βαλέραινα ἕνα εἰκόνισμα τῆς Παναγίας καί τήν μυστική συνταγή τῆς σκόνης πού θεράπευε τήν θέλα. Τήν ὅρκισε νά τήν χρησιμοποιεῖ χωρίς νά παίρνει ἀμοιβή, «γιά ψυχικό». Τῆς ἔδωσε ἐντολή νά τό μεταβιβάσει λίγο πρίν πεθάνει στήν γυναῖκα τοῦ γιοῦ της μέ τόν ἴδιο ὅρο. Ἔτσι τό μυστικό μεταβιβάζεται ἀπό Βαλέραινα σέ Βαλέραινα μέ εὐλαβική τήρηση τοῦ ἀρχικοῦ ὅρου.
Τό γεγονός ὅτι ἡ σκόνη τῆς Κοντέσσας Βαλέραινας θεραπεύει τά μάτια εἶναι εὐρύτατα γνωστό καί προκαλεῖ τώρα τό ἐπιχειρηματικό δαιμόνιο. Ἕνας ἐπιτήδειος «ἐπιχειρηματίας», ὁ Τζώρτζης Πάπουζας, προσφέρει χρήματα γιά νά ἀγοράσει τό μυστικό της καί νά ἐκμεταλλευτεῖ ἐμπορικά τήν σκόνη. Ὑποκριτικά καλύπτει τά ἰδιοτελῆ του κίνητρα μέ κοινωφελῆ σκοπό, τήν θεραπεία περισσοτέρων ἀνθρώπων.
Ἡ πρόταση τοῦ Πάπουζα παρουσιάζεται στήν οἰκογένεια Βαλέρη σάν εὐκαιρία ἐξόδου ἀπό τά οἰκονομικά ἀδιέξοδα. Προκαλεῖ ὅμως ἀναστάτωση καί σύγκρουση. Ἡ Κοντέσσα Βαλέραινα οὔτε ν’ ἀκούσει γιά πώληση τοῦ μυστικοῦ της. Ὄχι γιατί θέλει νά ἔχει τό μονοπώλιο στήν ἀξιοποίησή του, ἀλλά γιατί εἶναι κάτι ἱερό. Ἔχει δώσει ὅρκο καί δέν ἐννοεῖ νά τόν παραβεῖ.
Ἀλλά ἡ σύγκρουση πού πυροδοτεῖ ἡ πρόταση τοῦ Πάπουζα δέν σημειώνεται μόνον ἀνάμεσα στά πρόσωπα τῆς μέχρι τώρα ἀγαπημένης οἰκογένειας. Διαδραματίζεται καί μέσα στά πρόσωπά της. Παρά τήν ἐπιθυμία τους νά βγοῦν ἀπό τήν δεινή οἰκονομική κατάσταση, δέν παραβλέπουν τόν σεβασμό πρός τήν μητέρα, τήν ἐμμονή της στήν τήρηση τοῦ ἠθικοῦ χρέους. Καί ἡ Κοντέσσα Βαλέραινα δέν μένει ἀσυγκίνητη μπροστά στά προβλήματα καί τίς δυσκολίες τῶν οἰκείων της.
Ἔτσι, γιά νά τούς διευκολύνει ἐπισπεύδει τόν θάνατό της παίρνοντας δηλητήριο καί παραδίδοντας τό μυστικό τῆς θεραπευτικῆς σκόνης χωρίς νά δεσμεύσει τήν νύφη της μέ ὅρκο. Καθώς πληροφοροῦνται τόν διορισμό τοῦ γιοῦ της Μανώλη, ἡ Κοντέσσα Βαλέραινα πεθαίνει δίνοντας ἕνα πειστικό μάθημα προσηλώσεως στίς πνευματικές ἀξίες, χωρίς τήν τήρηση τῶν ὁποίων δέν εἴμαστε ἀληθινοί ἄνθρωποι.
Μετά τό γεγονός αὐτό ἡ γυναῖκα τοῦ Μανώλη Βαλέρη ἀποφασίζει νά συνεχίσει τήν παράδοση πού εἶχαν ἀκολουθήσει ὅλες οἱ προηγούμενες Βαλέραινες θεραπεύοντας μέ τήν σκόνη πού παρασκευάζεται μέ τήν συνταγή τοῦ μοναχοῦ Ἀγάπιου χωρίς ἀμοιβή, «γιά ψυχικό».
Νίκος Τσιρώνης
Οἰκονομολόγος
«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» ἈΡ. Τεύχους 258
Φεβρουάριος 2024