Ἅγιος Ἄρτος 90 ἐτῶν!

Ἅγιος Ἄρτος 90 ἐτῶν!

 

Τό 2019, ἕνας ἱερέας τῆς Ι.Μ. Ἰωαννίνων ἐπισκέφτηκε τήν ἐκκλησία τοῦ ἁγίου Νικολάου, στό χωριό Συρράκο, γιά τήν καταγραφή καί τή διάσωση κάποιων κειµηλίων πού φυλάσσονταν κλειδωµένα µέσα σ’ ἕνα χρηµατοκιβώτιο. Παρών στήν καταγραφή βρισκόταν ἐκτός ἀπό τόν ἐπίτροπο τοῦ ναοῦ καί ἕνας δεύτερος ἱερέας µέ πτυχίο ἀρχαιολογίας γιά τή σωστή φωτογράφηση καί περισυλλογή τῶν ἀντικειµένων. Τό κιβώτιο σύµφωνα µέ τόν ντόπιο ἐπίτροπο τοῦ χωριοῦ, ὅπως γνώριζε ἀπό προηγούµενους ἐπιτρόπους συγχωριανούς του καί συγγενεῖς του, εἶχε νά ἀνοιχτεῖ περισσότερα ἀπό 90 χρόνια. Οἱ ἱερεῖς στήν ἐπαρχία ἀλλάζουν συνέχεια ἀλλά ἕνας ἐπίτροπος µπορεῖ νά παραµείνει στή θέση αὐτή καί γιά σαράντα χρόνια. Μέσα στό κουτί βρέθηκαν κάποια παλιά Εὐαγγέλια καί εἰκόνες. Ἀνάµεσά τους ὑπῆρχε καί ἕνα µικρό στρογγυλό κουτί πού ἐξωτερικά ἔµοιαζε µέ λειψανοθήκη. Μετά ἀπό προσεκτική µελέτη, ὅταν ἀνοίχτηκε, διαπιστώθηκε ὅτι ὑπῆρχε µέσα ἅγιος Ἄρτος µέ ἕνα ἔντονο ροδαλό χρῶµα. Θά πρέπει νά ἀναφερθεῖ ὅτι οἱ ἱερεῖς τή Θεία Κοινωνία πού φυλάσσουν κάθε Μ. Πέµπτη στούς ναούς τους, στό ἀρτοφόριο, γιά νά µποροῦν νά κοινωνοῦν σέ ἔκτατες καταστάσεις τούς πιστούς, τήν ὀνοµάζουν ἅγιο Ἄρτο. Οἱ συγκεκριµένοι ἱερεῖς καί ὁ ἐπίτροπος κατάλαβαν ἀµέσως ὅτι ἦταν ἀποξηραµένος ἅγιος Ἄρτος ἐπειδή µύριζε καί εἶχε τήν ἴδια φρεσκάδα καί χρῶµα ὅπως ὁ ἅγιος Ἄρτος πού φυλάσσεται κάθε Μ. Πέµπτη. Ὅπως µοῦ ἀνέφερε ὁ συγκεκριµένος ἱερέας, πού ἔζησε αὐτό τό θαῦµα, ἦταν σάν νά εἶχε κάποιος µόλις χθές τοποθετήσει ἐκεῖ τόν ἅγιο Ἄρτο. Οἱ παρευρισκοµένοι συγκλονισµένοι ἀπό τό γεγονός γονάτισαν στήν ἱερά αὐτή παρακαταθήκη πού εἶχε φυλαχθεῖ, τόσα χρόνια, στήν ἐκκλησία τους καί ἐπιπλέον ἀντιλήφθηκαν τή χάρη τοῦ Θεοῦ στό µυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας.

Ἡ Προδοσία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησιολογίας στή Γερμανία

Ἡ Προδοσία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησιολογίας
 στή Γερμανία

 

Οἱ Ὀρθόδοξοι πού ζοῦν σήμερα στή Γερμανία ὑπερβαίνουν τά 4 ἑκατομμύρια (!) μέ ἔντονα αὐξητική τάση. Σύμφωνα μέ μιά ἔρευνα πού ἔγινε τόν Μάϊο τοῦ 2022, οἱ Ὀρθόδοξοι ἦσαν περίπου 3 ἑκατομμύρια. Γιά τήν ἔρευνα αὐτή ἀξιοποιήθηκαν τά κεντρικά ἀρχεῖα τοῦ κράτους γιά τούς ἀλλοδαπούς, σύμφωνα μέ τά ὁποῖα ζοῦσαν στή Γερμανία τό 2013 περίπου 1,31 ἑκατ. καί τό 2019 περίπου 2,2 ἑκατ. Σέ αὐτούς πρέπει νά προστεθεῖ ἀκόμα ἕνας ὄχι μικρός ἀριθμός πολιτῶν οἱ ὁποῖοι προέρχονται μέν ἀπό πρώην ἀλλοδαπούς, ἀλλά ἔχουν Γερμανική ὑπηκοότητα, ὅπως καί οἱ γηγενεῖς Γερμανοί, πού ἔχουν μεταστραφεῖ στήν Ὀρθοδοξία. Ὅλοι αὐτοί δέν συμπεριλαμβάνονται σέ καμία ἐπίσημη στατιστική.

Σύμφωνα μέ τίς ἐκτιμήσεις αὐτῆς τῆς ἔρευνας, τά περίπου 3 ἑκατ. Ὀρθοδόξων στήν Γερμανία κατανέμονται στίς Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες ὡς ἑξῆς: στήν Ἐκκλησία τῆς Ρουμανίας 900.000, τῆς Ρωσίας 500.000, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου – Ἑλληνορθόδοξη Μητρόπολη 470.000, τῆς Βουλγαρίας 424.000, τῆς Σερβίας 410.000, τοῦ Πατριαρχείου Ἀντιοχείας 106.000 καί τῆς Γεωργίας 30.000. Δέν ἔχουν συνυπολογιστεῖ καθόλου οἱ πρόσφυγες ἀπό τήν Οὐκρανία πού στό σύνολό τους ὑπερβαίνουν τά 1,3 ἑκατ. καί κατά μεγάλη πλειοψηφία εἶναι Ὀρθόδοξοι.

Οἱ Ὀρθόδοξοι πιστοί πού ζοῦν στή Γερμανία ἐπιμερίζονται σέ 10 Μητροπόλεις, τῶν ὁποίων οἱ ἐπίσκοποι ἀποτελοῦν τήν Σύνοδο τῶν Ὀρθοδόξων Ἐπισκόπων στή Γερμανία (ΣΟΕΓ). Ἑπομένως μέχρι σήμερα δέν μπορεῖ νά γίνει λόγος γιά μία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τῆς Γερμανίας. Δέν ὑπάρχει μία ἑνιαία Ἐκκλησιαστική διοίκηση, ὑπάρχει μόνο τό συντονιστικό ὄργανο τῆς ΣΟΕΓ ἀπό τό 2010, ἡ ὁποία σκοπό ἔχει νά διευκολύνει τή συνεργασία στήν ποιμαντική φροντίδα τῶν πιστῶν καί νά δώσει μιά ἑνιαία φωνή στούς Ὀρθόδοξους τῆς Γερμανίας. Ἡ ΣΟΕΓ διαδέχθηκε τήν Ἐπιτροπή τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας στή Γερμανία, ἡ ὁποία εἶχε ἱδρυθεῖ τό 1994. Ἕως τότε δέν ὑπῆρχε συντονιστικό ὄργανο γιά τίς διάφορες Ὀρθόδοξες Μητροπόλεις.

«Καισαροπαπισµός» καί «Συναλληλία» στό Βυζάντιο

«Καισαροπαπισµός» καί «Συναλληλία»
 στό Βυζάντιο

 

ἅγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως, ὅπως ὁ ἴδιος µᾶς πληροφορεῖ στόν πρόλογο τοῦ βιβλίου του, ἀνέλαβε τό ἐγχείρηµα νά συγγράψει µιά συνοπτική ἱστορία τῶν Οἰκουµενικῶν Συνόδων, διότι εἶχε διαγνώσει πώς « τῶν θρησκευτικῶν µελετῶν ὀλιγωρία πολλούς τῶν µετέρων µογενῶν ἤγαγεν, ὡς µή ὤφειλεν, εἰς κρίσεις πεπλανηµένας καί δοξασίας ἀτόπους. δἐξ αὐτῆς προκύπτουσα ἄγνοια ἐπί τοσοῦτον ἠλλοίωσεν τήν ἀληθῆ τῶν πραγµάτων ὄψιν, ὥστε καί αὐτά τά ἀναγκαιότατα καί τά χρησιµώτατα γεγονότα τά δοξάσαντα τήν Ἐκκλησίαν µετά τοῦ Ἔθνους νά ἐκλαµβάνωνται ὡς ὀλεθριώτατα, αἱ δέ τῆς Ἁγίας µῶν Ἐκκλησίας σπουδαιόταται διατάξεις νά περιφρονῶνται...» (βλ. Ἁγ. Νεκταρίου Πενταπόλεως, «Αἱ Οἰκουµενικαί Σύνοδοι τῆς τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας», Ἐκδ. Ρηγοπούλου, 1972).

Δέν γνωρίζουµε σέ ποιές εἰδικότερες «πεπλανηµένες κρίσεις» καί «ἀτόπους δοξασίας» ἀναφερόταν ὁ ἅγιος, νοµίζουµε, ὅµως, ὅτι δέν θά ἦταν παρακινδυνευµένο νά συµπεριλάβουµε µεταξύ τῶν κρίσεων καί τῶν δοξασιῶν αὐτοῦ τοῦ εἴδους τήν ἀντίληψη πού ἔχουµε οἱ Νεοέλληνες γιά τίς σχέσεις Ἐκκλησίας καί Κράτους κατά τή Βυζαντινή περίοδο.

Πράγµατι, ἐάν κανείς ἐπιχειρήσει, ἔστω πρόχειρα καί ἐρασιτεχνικά, νά ἀναζητήσει τίς ἀπόψεις, πού κατά καιρούς ἔχουν διατυπωθεῖ σχετικά µέ τό θέµα αὐτό, θά εὑρεθεῖ πρό ἐκτιµήσεων ἐκ διαµέτρου ἀντιθέτων µεταξύ τους. Ἄλλοι, δηλαδή, ἱστορικοί, ἀσπαζόµενοι τή θεωρία τοῦ λεγόµενου «καισαροπαπισµοῦ», διαβεβαιώνουν ὅτι ἐπί Βυζαντινῆς αὐτοκρατορίας οἱ ἑκάστοτε αὐτοκράτορες εἶχαν ὑποτάξει πλήρως τήν Ἐκκλησία, µετατρέποντάς την σέ ἕνα εἶδος κρατικῆς ὑπηρεσίας. Ἄλλοι, πάλι, µελετῶντας τό αὐτό ἱστορικό ὑλικό καί συµβουλευόµενοι τίς αὐτές πηγές µέ τούς προηγούµενους, ἐκτιµοῦν, ἀντιθέτως, ὅτι ἐπί Βυζαντινῆς αὐτοκρατορίας ἡ Ἐκκλησία ἦταν ἀνεξάρτητη ἀπό τόν αὐτοκράτορα καί ὅτι, ἑποµένως, οἱ σχέσεις Ἐκκλησίας καί Πολιτείας διέπονταν ἀπό τό σύστηµα τῆς «συναλληλίας» ἤ τῆς «ἰσότιµης συνεργασίας». Στή διαπίστωση τῶν ἀντιγνωµιῶν αὐτῶν εἶχε ἤδη προβεῖ ὁ καθηγητής τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας Ἀρχιµ. Βασίλειος Στεφανίδης, πού εἶχε κάνει λόγο περί τοῦ ὅτι «διετυπώθησαν παρ’ ἡµῖν ἐκ διαµέτρου ἀντίθετοι γνῶµαι, τῶν µέν ἰσχυρισθέντων ὅτι ὑφίσταντο ἄρισται σχέσεις ἐκκλησίας καί πολιτείας, τῶν δέ ὅτι ἐκράτει καισαροπαπισµός» («Ἔρευναι περί τῶν ἐν τῷ Βυζαντινῷ Κράτει σχέσεων Ἐκκλησίας καί Πολιτείας», Ἀθῆναι, 1923).

Ἡ Τζεροµική οὐτοπία ὡς ζοφερή προφητεία

Ἡ Τζεροµική οὐτοπία
 ὡς ζοφερή προφητεία


 γι’ αὐτό πού µπορεῖ νά συµβεῖ  σέ µιά ὑπερασφαλῆ κοινωνία

 

ν ὁ στόχος τῆς ἀπόλυτης ἀσφάλειας ἦταν ὑλοποιήσιµος, τότε ἡ κοινωνία στήν ὁποία θά ζοῦσαν οἱ βρεφοποιηµένοι πολῖτες θά θύµιζε δυστοπία κάποιου λογοτεχνικοῦ ἔργου ἤ κινηµατογραφικῆς ταινίας, χαρακτηριστικό τῆς ὁποίας εἶναι ἡ ὁµοιοµορφία, ἡ καθολική γαλήνη, ἡ προβλεψιµότητα. Ἀντιπροσωπευτικό παράδειγµα ἀποτελεῖ  ὁ Ἄγγλος πεζογράφος καί θεατρικός συγγραφέας Τζερόµ Κλάπκα Τζερόµ (1859-1927), ὁ ὁποῖος τό 1891 δηµοσίευσε τήν σατιρική, δυστοπική νουβέλα «Ἡ Νέα Οὐτοπία», ἡ ὁποία τό 1893 µεταφράσθηκε στήν Ἑλληνική γλῶσσα ἀπό τόν Ἀλέξανδρο Παπαδιαµάντη καί δηµοσιεύθηκε στό περιοδικό «Τό Νέον Πνεῦµα».

Ἡ νουβέλα ξεκινᾶ µέ τόν ἀφηγητή νά βρίσκεται ἀνάµεσα σέ συνδαιτηµόνες τῆς «Ἐθνικῆς Σοσιαλιστικῆς Λέσχης» καί νά ἀπολαµβάνει ἕνα θεσπέσιο δεῖπνο, συζητῶντας γιά τήν ἐπερχόµενη ἰσότητα τῶν ἀνθρώπων καί τήν ἐθνικοποίηση τοῦ κεφαλαίου. Στόχος τῶν συζητητῶν ἦταν νά βάλουν τάξη σέ ἕναν κόσµο πού «ἐπήγαινε στραβά», ἐπιτυγχάνοντας τήν πλήρη ἰσότητα «εἰς ὅλα τά πράγµατα». Τό σύνθηµά τους ἦταν: «ἰσότης εἰς τήν ἰδιοκτησίαν καί ἰσότης εἰς τήν [κοινωνικήν] θέσιν καί ἐπιρροήν, ἰσότης εἰς τάς ὑποχρεώσεις καί ἰσότης εἰς τήν εὐτυχίαν καί τήν αὐτάρκειαν. Ὁ κόσµος ἀνήκει εἰς ὅλους ὀµαδόν καί πρέπει νά µοιρασθῇ ἐξ ἴσου. Ἡ ἐργασία ἑκάστου ἀνθρώπου εἶναι κτῆµα, ὄχι τοῦ ἰδίου, ἀλλά τῆς πολιτείας ἥτις τόν τρέφει καί τόν ἐνδύει, καί πρέπει νά ἐφαρµοσθῇ ὄχι πρός ἰδίαν του ἀνάπτυξιν, ἀλλά πρός πλουτισµόν τῆς φυλῆς».

ΜΕΓΑΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ - ΜΕΓΑΛΟ ΦΑΡΜΑΚΟ

Ἀναγκαῖες ὑπενθυμίσεις

 

ΜΕΓΑΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ - ΜΕΓΑΛΟ ΦΑΡΜΑΚΟ

 

Πολλοὶ ἀναγνῶστες τοῦ περιοδικοῦ μας ἐξέφρασαν τὴν ἐπιθυμία νὰ ἐπανέλθουμε καὶ φέτος, μέσῳ τῶν στηλῶν τῆς «Ἐνοριακῆς Εὐλογίας» στὸ θέμα τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ, διότι παρατηρεῖται ἐπ’ αὐτοῦ μεγάλη σύγχυση,  ἀκόμη καὶ μεταξὺ τῶν κληρικῶν, μὲ ἀποτέλεσμα οἱ πιστοὶ νὰ δέχονται ἀλληλοσυγκρουόμενες ὁδηγίες, νὰ ἀποπροσανατολίζονται καί, τελικά, νὰ μὴν ὠφελοῦνται.

Δεχθήκαμε, λοιπόν, τὴν ὑπόδειξη τῶν ἀναγνωστῶν μας, γιατὶ ἀναγνωρίζουμε ὅτι ὑπάρχει πράγματι πρόβλημα στὸ προκείμενο θέμα καὶ γι’ αὐτὸ ἐπανερχόμεθα, ὑπενθυμίζοντες στοὺς ἀναγνῶστες μας τὸ φρόνημα τῆς Ἐκκλησίας μας γιὰ τὸν Μεγάλο Ἁγιασμὸ καὶ τὴν σημασία του, ἀφοῦ ὅλοι γνωρίζουμε ὅτι «ἡ ἐπανάληψη εἶναι ἡ μητέρα τῆς μαθήσεως».