ΚΑΛΟΚΑΓΑΘΙΑ

198 pHF

ΥΜΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ1

 

ΚΑΛΟΚΑΓΑΘΙΑ

Κάτω ἀπό τόν γαλάζιο οὐρανό τῆς Ἀθήνας, ἐκεῖ ὅπου ἡ ρίγανη καί ἡ μέντα συνδυάζουν τά ἀρώματά τους μέ τίς ἀνατολίτικες (Λεβαντίνικες) εὐωδιές, τίς ὁποῖες ὁ θαλασσινός ἀγέρας φέρνει διά τῶν ὁδῶν τῶν κυμάτων, πού ὀκνηρά κατρακυλοῦν πρός τήν ἀκτή ὑπό τήν πύρινη ματιά τοῦ ἡλίου, ἐκεῖ γεννήθηκε –καί πέρασαν χιλιάδες χρόνια ἀπό τότε– ἕνας λαός εὐτυχισμένων ἀνθρώπων. Κατά τήν εὐγενική τους ὀμορφιά, αὐτοί φαινόντουσαν σάν τό τελειοθηρικό ὄνειρο ἑνός θεοῦ.

Γιά πρώτη φορά ὄμορφα ἀθλητικά σώματα ἔκρυβαν μέσα τους ἀνείπωτα πλούσιες ψυχές.

Μέ σβέλτες μορφές, μέ ψηλό μέτωπο, μέ ἐμφαντικές χειρονομίες, τά γαλάζια μάτια τους ξεχείλιζαν ἀπό τόn πλοῦτο τῶν ἀκτινῶν τῶν γαλήνιων ψυχῶν τους σάν τόν γαλάζιο οὐρανό ὑπό τόν ὁποῖο γεννήθηκαν.

Ἁρμονικά πλάσματα σάν μιά μελωδία, αὐτοί ἐνσαρκώνουν τήν ἀνθρώπινη τελειότητα.

Τό ὄνειρο αὐτό τῆς τελειοποίησης, οἱ ἄνθρωποι τό ὀνομάζουν «καλοκαγαθία», διότι πράγματι καλοί καί ὄμορφοι ὑπῆρχαν τά παιδιά τοῦ Ἀττικοῦ οὐρανοῦ. Ἀλλά ὅπως καί νά τούς ὀνομάζεις, τά λόγια μας ἀναδείχνονται φτωχά.

Κοιτάξτε τόν Φοῖβο-Ἀπόλλωνα! Ἡ ἀριστοτεχνική σμίλη τοῦ Λεωχάρη2 τόν λάξευσε κατά τήν προσωπική εἰκόνα καί ὁμοίωσή του καί τόν ἀδελφῶν του. Τό στῆθος του εἶναι φαρδύ καί δυνατό. Τά ἀνοιχτά του χέρια κρατοῦσαν πιθανόν τό τόξο ἀπό τό ὁποῖο ἔχει μόλις φύγει τό βέλος. Τό βλέμμα του δείχνει εὐγενική αὐστηρότητα. Εἶναι νικητής! Ὁ ὄμορφος υἱός τοῦ Δία –Jupiter καί τῆς Λητῶς– ὁ νικητής τῆς βέβηλης Νιόβης, εἶναι ὁ θεός τοῦ Φωτός καί τῆς Μουσικῆς, τῆς Ἐπιστήμης καί τῆς Ποίησης. Ἰδοῦ πῶς αὐτός προεικονίζει τήν Καλοκαγαθία, τήν ἀρχαϊκή αὐτή ἀρχή καί τό ἀνθρώπινο ἰδεῶδες.

Ἄσε με νά κάνω λάθος!

198 MD 1

Ἄσε με νά κάνω λάθος!

Κάθε ἐπίσκεψη στό σχολεῖο εἶναι καί νέα τροφή γιά σκέψη! Παρατηρῶντας τήν συμπεριφορά τῶν ἄλλων, γονέων, παιδιῶν καί δασκάλων μπορεῖ κανείς νά βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα καί γιά τόν ἑαυτό του. Γιατί ὅλες οἱ συμπεριφορές, ὅσο ἀκραῖες καί νά εἶναι, ἀπεικονίζουν λίγο ὡς πολύ καί τίς δικές μας συμπεριφορές, τίς ὁποῖες δέν βλέπουμε ἀπό μόνοι μας, ἐνῶ γίνονται τόσο ἐμφανεῖς στούς ἄλλους.

Ἕνα πρόσφατο παράδειγμα: μιά μαμά συζητοῦσε μέ ἕναν δάσκαλο, ὁ ὁποῖος τόλμησε νά τῆς πεῖ ὅτι ἡ κόρη της ὑστεροῦσε στήν ὀρθογραφία καί μοῦ ἔκανε τρομερή ἐντύπωση ἡ ἀντίστασή της στό νά παραδεχθεῖ τήν ἐπισήμανση πού τῆς ἔγινε. Δέν ξέρω ἐάν πράγματι τό κοριτσάκι ὑστεροῦσε στήν ὀρθογραφία, φαντάζομαι ὅμως, ὅτι ὁ δάσκαλος δέν θά ἦταν καί τόσο τρελός, γιατί δέν τῆς εἶπε κάτι ἐξωπραγματικό. Σήμερα τά περισσότερα παιδιά ὑστεροῦν στήν ὀρθογραφία, γιατί πολλοί δάσκαλοι δέν ἐπιμένουν σέ αὐτήν. Μοῦ ἔκανε ὅμως, ἐντύπωση τό θιγμένο ὕφος τῆς μαμᾶς, λές καί τῆς εἶπαν τήν μεγαλύτερη προσβολή γιά τήν κόρη της! Καί προσπαθῶντας νά ἀποδείξει ὅτι τό παιδί της δέν ὑστερεῖ καθόλου στήν ὀρθογραφία, (ἄρα νά βγάλει τόν δάσκαλο ἀνίκανο νά ἀξιολογήσει τούς μαθητές του), ἐπεστράτευε ὅποια ἐπιχειρήματα μποροῦσε νά σκεφτεῖ: “εἴδατε ὅμως ὅτι ἡ διπλανή της τήν ἐνοχλεῖ διαρκῶς καί δέν τήν ἀφήνει νά συγκεντρωθεῖ;” Δέν εἶναι ὅτι δέν ξέρει ὀρθογραφία. Οἱ ἄλλοι συμμαθητές φταῖνε, πού τήν ἀποσποῦν. Καί (γιά νά ἔχουμε καλό ἐρώτημα) “ἐσεῖς, γιατί δέν μαλώνετε τήν διπλανή μαθήτρια πού ἀπασχολεῖ τό παιδί μου;” Τό “μπαλάκι” εὔκολα γυρίζει στόν δάσκαλο! Αὐτός φταίει πού τό δικό μου τό παιδί ὑστερεῖ στήν ὀρθογραφία, ἄν τελικά πεισθῶ ὅτι ἔχει σωστό κριτήριο καί δεχθῶ ὅτι πράγματι τό παιδί μου ὑστερεῖ στήν ὀρθογραφία, τό ὁποῖο εἶναι καί τό πιό δύσκολο μέρος. Καί καταλήγω νά κατηγορῶ ἐν τέλει καί τόν διευθυντή, γιατί δέν ἐπιπλήττει τόν δάσκαλο, πού δέν ἐπιπλήττει τήν συμμαθήτρια, πού ἀποσπᾶ τήν προσοχή τοῦ δικοῦ μου (ἀλάθητου) παιδιοῦ! Μπορεῖ νά φταίει καί ὁ Ὑπουργός Παιδείας, δέν λέω, τό θέμα εἶναι νά ἀποδείξω ὅτι τό δικό μου τό παιδί δέν φταίει!

ΤΡΙῼΔΙΟΝ

198 pKK

ΤΡΙῼΔΙΟΝ

ἤ,

«Ἔφθασε καιρός... Ὁ δημιουργὸς τῶν ἄνω καὶ τῶν κάτω....Τριῴδιον δὲ καὶ παρ’ ἀνθρώπων δέχου».

σπερίζουμε, μὲ ἑόρτιο διάθεση. Γιὰ νὰ φτάσει καὶ ἡ ἐπιβεβλημένη προετοιμασία... Κατὰ τὸ κέλευσμα τῶν Τυπικῶν «..πρὸ τῆς ἐνάρξεως τοῦ ἑσπερινοῦ τίθεται ὑπὸ τὴν ἐν τῷ τέμπλῳ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ἐπὶ ηὐτρεπισμένου σκίμποδος τὸ λειτουργικὸν βιβλίον τοῦ Τριῳδίου, ἔνθα μεταβαίνει ὁ Πρωτο-ψάλτης (ἐκπροσωπῶν τοὺς ἐν τοῖς ἀναλογίοις ὑπηρετοῦντας), βάλλει πρὸ τῆς εἰκόνος μετανοίας τρεῖς, ἀσπάζεται αὐτήν, λαμβάνει μετὰ χεῖρας τὸ Τριῴδιον καὶ ἀσπάζεται αὐτό, ποιεῖ πάλιν μετανοίας μικρὰς τρεῖς καὶ ἀπέρχεται μετὰ τοῦ Τριῳδίου εἰς τὴν οἰκεῖαν θέσιν αὐτοῦ».

Ἔχω τὴν πεποίθηση, πὼς γιὰ κανένα ἄλλο Λειτουργικὸ βιβλίο δὲν γίνεται αὐτοῦ τοῦ εἴδους κατανυκτικὴ τελετὴ τῆς παραδόσεώς του. Ἴσως γίνεται αὐτό, ἐπειδὴ εἰσοδεύουμε ἀπόψε στὰ Ἅγια τῶν Ἁγίων καὶ τοῦ ἐφετεινοῦ χρόνου, ποὺ τὰ σκέπει, ἐνισχύει καὶ προβάλλει αὐτὸ τὸ ἱερὸ βιβλίο: «Τὸ Τρῴδιον, τὸ Κατανυκτικόν».

Ἀλήθεια, γιατὶ  συμβαίνει αὐτό; 

«ΑΡΧΗ ΤΡΙΩΔΙΟΥ»

198 mNekt

«ΑΡΧΗ ΤΡΙΩΔΙΟΥ»

δημιουργός τῶν ἄνω καί τῶν κάτω, Τρισάγιον μέν ὕμνον ἐκ τῶν Ἀγγέλων, Τριώδιον δέ καί παρ’ ἀνθρώπων δέχου.

Μέ τά λόγια αὐτά, ὁ Συναξαριστής τοῦ Τριωδίου, μᾶς εἰσάγει πνευματικά στήν διμηνιαία αὐτή ἐκκλησιαστική περίοδο. Ἄς εἶναι λοιπόν γιά μιά ἀκόμη φορά δοξασμένο τό ὄνομα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ Ὁποῖος μᾶς ἀξιώνει καί φέτος νά εἰσέλθουμε στήν κατανυκτική αὐτή διμηνία, πού μᾶς προετοιμάζει κατάλληλα, ὥστε νά ὑποδεχθοῦμε καί πάλι τό Ἅγιον Πάσχα, «πνευματικῶς ἐναγαλλιώμενοι».

Μάλιστα, ὅταν θά φθάσουμε στήν τέταρτη Κυριακή τοῦ Τριωδίου, δηλαδή στήν Κυριακή τῆς Τυροφάγου ἤ Τυρινῆς, θά ἀκούσωμε καί πάλι τό γνωστό ψαλμώδημα «Τό στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέωκται», ὡς εἰσαγωγή στήν Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ καί τόν κύριο ὄγκο, τό μεγαλύτερο δηλαδή μέρος τοῦ ὅλου Τριωδίου. Δέν εἶναι ἔτσι, λοιπόν, τυχαῖο, τό ὅτι οἱ Κύπριοι, ἀντί νά λέγουν καί νά εὔχονται «καλή Σαρακοστή», λέγουν «καλόν Στάδιον».

Πολύ μοῦ ἄρεσε ἕνα παλαιότερο δημοσίευμα τοῦ σεβαστοῦ μας πατρός Βασιλείου Βολουδάκη, ὅπου ἔγραφε, ὅτι ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι σάν ἕνα σχολεῖο πνευματικό, στό ὁποῖο ὅλοι μας, σάν ἄλλοι ἐπανεξεταστέοι μαθητές, ἀντικρύζουμε καί ἑορτάζουμε «πάλιν καί πολλάκις», τά ἴδια μαθήματα, ἐπαναλαμβανόμενα ξανά καί ξανά σέ κάθε ἐκκλησιαστική χρονιά, δίνοντας ἔτσι συνεχῶς ἐξετάσεις.

«Ἡ ἐπιρροὴ τοῦ Γερµανικοῦ Παγανιστικοῦ Ἰδεαλισµοῦ στήν Πίστη καί στήν ζωή τῆς Ἑλλάδος»

198 Nomo

Ἡ διαρκής ἐπικαιρότητα τῆς Ε΄ Οἰκουµενικῆς Συνόδου

 

«Ἡ ἐπιρροὴ τοῦ Γερµανικοῦ Παγανιστικοῦ Ἰδεαλισµοῦ

στήν Πίστη καί στήν ζωή τῆς Ἑλλάδος»

χουµε στό παρελθόν ἀναφερθεῖ στόν π. Γεώργιο Φλωρόφσκυ καί στό ὅτι εἶχε ὑπερασπισθεῖ τή χρήση τῶν ἐκχριστιανισµένων Ἑλληνικῶν γλωσσικῶν ὅρων, µέ τούς ὁποίους διατυπώθηκε, κατά κύριο λόγο, ἡ Πατερική Θεολογία, ἀντιτασσόµενος στήν τάση πολλῶν Ρώσσων, ἀλλά καί Δυτικῶν, ἰδίως Προτεσταντῶν, θεολόγων, νά ἐπαναδιατυπώσουν τή δογµατική διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας µέ ὁρολογία ἀντληµένη ἀπό τόν «Γερµανικό ἰδεαλισµό», µιά κεντρική κατεύθυνση τῆς Γερµανικῆς µυστικο-φιλοσοφικῆς σκέψης. Σύµφωνα µέ ἕνα κείµενό του πού ἐκφράζει τήν κεντρικότερη, ἴσως, ἰδέα τῆς σκέψης του: «Ὁ Γερµανικός ἰδεαλισµός καθ’ ἑαυτόν ἦταν σέ µεγάλο βαθµό µιά ὀπισθοχώρηση στόν πρό-Χριστιανικό Ἑλληνισµό. Ὅποιος δέν ἐπιθυµεῖ νά ἀκολουθήσει τούς Πατέρες καί φοβᾶται µήπως δεσµευθεῖ ἀπό τήν «Πατερική σχολαστική», ὅποιος µάταια ἐπιχειρεῖ νά συγχρονισθεῖ µέ τήν ἐποχή, προχωρῶντας κάπου πιό «µπροστά», εἶναι ἀναγκασµένος, ἀπό τήν ἴδια τή λογική τῶν πραγµάτων, νά ριχθεῖ πρός τά πίσω, µαζί µέ τόν Πλάτωνα, τόν Ἀριστοτέλη, τόν Πλωτίνο καί τόν Φίλωνα…».

Ἐπειδή στήν χώρα µας δέν εἶναι εὐρύτερα γνωστό τί περίπου ἀντιπροσωπεύει ὁ ὅρος «Γερµανικός ἰδεαλισµός», οὔτε, περαιτέρῳ, ἡ σχέση του µέ τήν Ἀρχαία Ἑλληνική σκέψη ἤ ἡ καθοριστική ἐπιρροή του στή διαµόρφωση τῆς νοοτροπίας µας καί τῆς ἠθικῆς µας σήµερα, θά ἐπιχειρήσουµε νά δώσουµε µιά σύντοµη ἐπεξήγηση, κατά τό δυνατόν, τῆς παραπάνω φράσης τοῦ π. Φλωρόφσκυ.