Ἡ ἀχαριστία καί ἡ Πραγµατικότητα τῆς Ἐκκλησίας µας

198 DNeapolitis

Ἡ ἀχαριστία
καί ἡ Πραγµατικότητα τῆς Ἐκκλησίας µας

Γενικά στόν ἐκκλησιαστικό χῶρο (καί ὄχι µόνο) ὅταν δέν ὑπάρχει ἀληθινή συνείδηση τῆς ἀποστολῆς τῶν ἀνθρώπων ἀλλά µόνο διάθεση προβολῆς καί ἐπικαρπίας ἀνθρωπίνων ἐπιδιώξεων, παρατηρεῖται πάµπολλες φορές τό φαινόµενο ὄχι µόνο νά δείχνουν ἀχαριστία οἱ ἄνθρωποι σέ ἀνθρώπους πού τούς ἔχουν βοηθήσει καί προάγει, ὄχι µόνο νά τούς λησµονοῦν ἀλλά καί νά στρέφονται µέ ἀντιπάθεια ἐναντίον τους. Τό ἴδιο συµβαίνει καί στούς χώρους ὅπου ἐµφανίζεται ἡ ὁποιασδήποτε µορφῆς πολιτική ἐξουσία καί κάθετι πού ἐνεργεῖται γιά νά ἐκµεταλλευτεῖ ἀνθρώπους καί ὄχι γιά νά τούς ὑπηρετήσει.

Μόνο τό ἀληθινό φρόνηµα πού διδάσκει ἡ Ἁγία Ἐκκλησία µας δέν ὑπηρετεῖ µέ ἀνθρώπινο, ἐπίγειο, κοσµικό, ἀνθρωπάρεσκο τρόπο ἀλλά ὠφελεῖ ὁλόκληρο τόν ἄνθρωπο (ψυχή καί σῶµα) καί πραγµατικά, ἀληθινά.

Αὐτή τήν λάθος τακτική, τήν ἀχαριστία καί τήν παντελῆ ἔλλειψη µνήµης ποτέ κανένας ἅγιος, ἄνθρωπος Τοῦ Θεοῦ, γνήσιος µαθητής τῆς Ἁγίας Ἐκκλησίας µας ἤ ἁπλός πιστός δέν τήν ἐφάρµοσε ἤ τήν ἀκολούθησε. Ἄλλωστε ὄχι µόνο πιστός ἀλλά οὔτε οἱ ἄνθρωποι πού ἀγνοοῦν Τόν Θεό κοσµικοί πού θέλουν νά εἶναι συνεπεῖς, εἰλικρινεῖς, λογικοί καί τίµιοι µέ τόν ἑαυτό τους καί τούς ἄλλους συνανθρώπους δέν καταδέχονται ποτέ νά συµπεριφερθοῦν µέ τέτοια ἀφροσύνη. Κι ὅµως! Ἡ ἀφροσύνη καί ἡ τακτική αὐτή, πού εἶναι ἴδιο ἀνθρώπων, πού δέν θέλουν νά δουλεύσουν, ἀλλά µόνο νά ἐκµεταλλευτοῦν ὅλους τούς ἄλλους συνανθρώπους τους πρός δική τους προβολή καί ὠφέλεια, κατέστρεψε τήν Ἁγία πατρίδα µας, κατέστρεψε τίς οἰκογένειες, ἔδιωξε ἔδιωξε µέ ἀστοργία τά παιδιά της, γιά νά ἐργάζονται στό ἐξωτερικό, ὑπηρετῶντας ἔθνη πού δέν γνώρισαν τήν γνήσια καί Ἀληθινή Ζωή καί Πίστη, καί ἡ ἴδια νοοτροπία θά συνεχίσει νά διαφηµίζεται ἕως ὅτου ὁ Μόνος Ἀληθινός ἐν Τριάδι Θεός µας βάλλει τέλος στήν ἀνοησία διότι ἡ βλακεία στό τέλος αὐτοκαταστρέφεται...

Πόσο, ὅµως, διαφορετική καί ὡραία εἶναι ἡ Πραγµατικότητα τῆς Ἐκκλησίας µας!

Ὁ τελευταῖος ἀπό τούς τέσσερις Ἁγίους Εὐαγγελιστές µας, ὁ Ἅγιος Εὐαγγελιστής Ἰωάννης µιλάει µέ τέτοια ἀγάπη στό Εὐαγγέλιό του γιά τόν πρῶτο του Πνευµατικό Πατέρα πού δέν θά τήν συναντήσει ποτέ κανείς. Πράγµατι! Ἐξ αἰτίας αὐτῆς τῆς Ἀγάπης ἀξιώθηκε νά ἔχει τόν µεγαλύτερο, ἀνθρωπίνως, Πνευµατικό Πατέρα πού ὑπῆρξε ποτέ καί πάλι ἐξ αἰτίας Αὐτῆς τῆς Ἀγάπης ἀξιώθηκε νά γίνει ὁ Ἠγαπηµένος Μαθητής Τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου.

Τοῦ Θεοῦ οἱ ἀξεπέραστες εὐεργεσίες

198 pKNK 3

Ποιμαντικὰ βιώματα


Τοῦ Θεοῦ οἱ ἀξεπέραστες εὐεργεσίες

 

Εἶναι βεβαιωμένο, πὼς σὲ ὅλους  τοὺς διακόνους τῶν Μυστηρίων Του, καὶ ὄχι μόνο, προσφέρει ὁ Θεὸς πληθῶρα εὐεργεσιῶν-μικρῶν ἤ μεγάλων. Κι εἶναι οἱ εὐεργεσίες αὐτές, πότε ὁρατές πότε ὄχι, σὲ σημεῖο, μάλιστα,  ποὺ νὰ θεωροῦνται αὐτονόητα ὅλα ὅσα ζεῖ καὶ βιώνει ὁ κάθε πιστός. Κι ἐδῶ χρειάζεται νὰ σταθεῖ κανεὶς μὲ εἰλικρίνεια καὶ βαθειὰ συναίσθηση, γιὰ νὰ προσέξει πὼς ὅλα ὅσα ἁπλώνονται γύρω του, ἀκόμα κι αὐτὰ ποὺ αἰσθάνεται, εἶναι Θεῖα δῶρα, ὥστε νὰ μαθητεύει σωστότερα, νὰ κοιτάζει κάθε μέρα μὲ καινούρια μάτια καὶ νέα προοπτικὴ τὴ ζωή του, ἀλλὰ καὶ τὴ σχέση του μὲ αὐτή, μὲ τὸν ἄλλο-τὸν συνάνθρωπο δηλαδή-καὶ τὸ Θεό.

Γιὰ ἕναν Κληρικό, ἀπὸ τὸν  ἁπλὸ παπᾶ δηλαδή, ἴσαμε τὸν Πατριάρχη, σημαντικὴ εἶναι ἡ Θεία δωρεὰ τῆς ἐπικοινωνίας μὲ τὸ Θεό, «ἐνώπιος ἐνωπίῳ», σὲ στιγμὲς ποὺ κανένας δὲν ἐπιλέγει ἀλλὰ τοῦ φανερώνονται, ὁπότε κι ἀνοίγει ἡ ψυχὴ καὶ γίνεται πραγματικὸ ταμεῖο γιὰ νὰ δεχτεῖ τὴν Παρουσία Του. Μιὰ Παρουσία πολύτιμη καὶ ἀναγκαία γιὰ νὰ ἔλθει ἡ εἰρήνη, ἀφοῦ, ἄλλωστε, ὁ ἐπισκέπτης «Θεὸς ὤν εἰρήνης, [καὶ] πατὴρ οἰκτιρμῶν..».

Ὡστόσο, ἐκεῖ ποὺ ἡ Θεία ἐπίσκεψη εἶναι πραγματικὰ ζωντανή, συγκλονιστικὴ καὶ πέρα γιὰ πέρα ψυχωφέλιμη,  εἶναι κάπου ἐκεῖ στὸ σύνορο τῆς νύχτας μὲ τὴν ἡμέρα, λίγο πρὶν ἀρχίσει ὁ Ὄρθρος, ὅταν ὁ ναὸς εἶναι ἐντελῶς ἀδειανός, ὅταν καμμιὰ ἀνθρώπινη φωνὴ δὲν ταράζει καὶ συντρίβει τὸ εὐαίσθητο τὸ σκεῦος τῆς σιωπῆς καὶ τῆς ἡσυχίας. Καί, ὄντως, δὲν ὑπάρχει μεγαλύτερη Θεία εὐεργεσία ἀπὸ αὐτὴν τὴν παρένθεση μέσα στὴν ὁλοτάραχη ἡμερήσια διαδρομὴ τοῦ Κληρικοῦ. Γιατὶ ἀκόμα καὶ κατὰ τὴν ὥρα τῆς Θ. Λειτουργίας πολλὰ εἶναι τὰ «πνευματικὰ» παράσιτα ποὺ ἐμφανίζονται γιὰ νὰ ταράξουν τὴν πανευλόγητο ἐκείνη εὐχαριστιακὴ ἀναφορά. Ψίθυροι, μικροφωνές, ἦχοι ἀπὸ νομίσματα ποὺ προσφέρονται γιὰ τὸ κερί, ἔντονοι βηματισμοί, ἦχοι φορητῶν τηλεφώνων, ποὺ λησμόνησαν νὰ τὰ κλείσουν καὶ τόσα ἄλλα. Ἀνθρώπινα θὰ πεῖ κάποιος, ποὺ, ὡστόσο, κι αὐτὰ σφυρηλατοῦν τὴν ψυχὴ πάνω  στὸ μεγάλο τῆς ὑπομονῆς Μυστήριο. Ὅμως εἶναι ἐντελῶς διαφορετικὰ τὰ πράγματα,  ὅταν σ᾿ ἐκείνη τὴν βαθειὰ ὀρθρινὴ ἀτμόσφαιρα τοῦ ναοῦ ποὺ ἀποπνέει τῆς νύχτας τὴν εὐωδιά, μιὰν εὐωδιὰ δηλαδή ἀπὸ καμμένο λάδι, παλιὸ θυμίαμα, ὑγρασία καὶ περίεργες λησμονημένες ἀνάσες -ἄγνωστες καὶ ἀκαθόριστες-ἀνοίγεται ἡ ψυχή, ἀγαλλιᾶ, κατανύσσεται.

ΚΑΛΟΚΑΓΑΘΙΑ

198 pHF

ΥΜΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ1

 

ΚΑΛΟΚΑΓΑΘΙΑ

Κάτω ἀπό τόν γαλάζιο οὐρανό τῆς Ἀθήνας, ἐκεῖ ὅπου ἡ ρίγανη καί ἡ μέντα συνδυάζουν τά ἀρώματά τους μέ τίς ἀνατολίτικες (Λεβαντίνικες) εὐωδιές, τίς ὁποῖες ὁ θαλασσινός ἀγέρας φέρνει διά τῶν ὁδῶν τῶν κυμάτων, πού ὀκνηρά κατρακυλοῦν πρός τήν ἀκτή ὑπό τήν πύρινη ματιά τοῦ ἡλίου, ἐκεῖ γεννήθηκε –καί πέρασαν χιλιάδες χρόνια ἀπό τότε– ἕνας λαός εὐτυχισμένων ἀνθρώπων. Κατά τήν εὐγενική τους ὀμορφιά, αὐτοί φαινόντουσαν σάν τό τελειοθηρικό ὄνειρο ἑνός θεοῦ.

Γιά πρώτη φορά ὄμορφα ἀθλητικά σώματα ἔκρυβαν μέσα τους ἀνείπωτα πλούσιες ψυχές.

Μέ σβέλτες μορφές, μέ ψηλό μέτωπο, μέ ἐμφαντικές χειρονομίες, τά γαλάζια μάτια τους ξεχείλιζαν ἀπό τόn πλοῦτο τῶν ἀκτινῶν τῶν γαλήνιων ψυχῶν τους σάν τόν γαλάζιο οὐρανό ὑπό τόν ὁποῖο γεννήθηκαν.

Ἁρμονικά πλάσματα σάν μιά μελωδία, αὐτοί ἐνσαρκώνουν τήν ἀνθρώπινη τελειότητα.

Τό ὄνειρο αὐτό τῆς τελειοποίησης, οἱ ἄνθρωποι τό ὀνομάζουν «καλοκαγαθία», διότι πράγματι καλοί καί ὄμορφοι ὑπῆρχαν τά παιδιά τοῦ Ἀττικοῦ οὐρανοῦ. Ἀλλά ὅπως καί νά τούς ὀνομάζεις, τά λόγια μας ἀναδείχνονται φτωχά.

Κοιτάξτε τόν Φοῖβο-Ἀπόλλωνα! Ἡ ἀριστοτεχνική σμίλη τοῦ Λεωχάρη2 τόν λάξευσε κατά τήν προσωπική εἰκόνα καί ὁμοίωσή του καί τόν ἀδελφῶν του. Τό στῆθος του εἶναι φαρδύ καί δυνατό. Τά ἀνοιχτά του χέρια κρατοῦσαν πιθανόν τό τόξο ἀπό τό ὁποῖο ἔχει μόλις φύγει τό βέλος. Τό βλέμμα του δείχνει εὐγενική αὐστηρότητα. Εἶναι νικητής! Ὁ ὄμορφος υἱός τοῦ Δία –Jupiter καί τῆς Λητῶς– ὁ νικητής τῆς βέβηλης Νιόβης, εἶναι ὁ θεός τοῦ Φωτός καί τῆς Μουσικῆς, τῆς Ἐπιστήμης καί τῆς Ποίησης. Ἰδοῦ πῶς αὐτός προεικονίζει τήν Καλοκαγαθία, τήν ἀρχαϊκή αὐτή ἀρχή καί τό ἀνθρώπινο ἰδεῶδες.

Ἄσε με νά κάνω λάθος!

198 MD 1

Ἄσε με νά κάνω λάθος!

Κάθε ἐπίσκεψη στό σχολεῖο εἶναι καί νέα τροφή γιά σκέψη! Παρατηρῶντας τήν συμπεριφορά τῶν ἄλλων, γονέων, παιδιῶν καί δασκάλων μπορεῖ κανείς νά βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα καί γιά τόν ἑαυτό του. Γιατί ὅλες οἱ συμπεριφορές, ὅσο ἀκραῖες καί νά εἶναι, ἀπεικονίζουν λίγο ὡς πολύ καί τίς δικές μας συμπεριφορές, τίς ὁποῖες δέν βλέπουμε ἀπό μόνοι μας, ἐνῶ γίνονται τόσο ἐμφανεῖς στούς ἄλλους.

Ἕνα πρόσφατο παράδειγμα: μιά μαμά συζητοῦσε μέ ἕναν δάσκαλο, ὁ ὁποῖος τόλμησε νά τῆς πεῖ ὅτι ἡ κόρη της ὑστεροῦσε στήν ὀρθογραφία καί μοῦ ἔκανε τρομερή ἐντύπωση ἡ ἀντίστασή της στό νά παραδεχθεῖ τήν ἐπισήμανση πού τῆς ἔγινε. Δέν ξέρω ἐάν πράγματι τό κοριτσάκι ὑστεροῦσε στήν ὀρθογραφία, φαντάζομαι ὅμως, ὅτι ὁ δάσκαλος δέν θά ἦταν καί τόσο τρελός, γιατί δέν τῆς εἶπε κάτι ἐξωπραγματικό. Σήμερα τά περισσότερα παιδιά ὑστεροῦν στήν ὀρθογραφία, γιατί πολλοί δάσκαλοι δέν ἐπιμένουν σέ αὐτήν. Μοῦ ἔκανε ὅμως, ἐντύπωση τό θιγμένο ὕφος τῆς μαμᾶς, λές καί τῆς εἶπαν τήν μεγαλύτερη προσβολή γιά τήν κόρη της! Καί προσπαθῶντας νά ἀποδείξει ὅτι τό παιδί της δέν ὑστερεῖ καθόλου στήν ὀρθογραφία, (ἄρα νά βγάλει τόν δάσκαλο ἀνίκανο νά ἀξιολογήσει τούς μαθητές του), ἐπεστράτευε ὅποια ἐπιχειρήματα μποροῦσε νά σκεφτεῖ: “εἴδατε ὅμως ὅτι ἡ διπλανή της τήν ἐνοχλεῖ διαρκῶς καί δέν τήν ἀφήνει νά συγκεντρωθεῖ;” Δέν εἶναι ὅτι δέν ξέρει ὀρθογραφία. Οἱ ἄλλοι συμμαθητές φταῖνε, πού τήν ἀποσποῦν. Καί (γιά νά ἔχουμε καλό ἐρώτημα) “ἐσεῖς, γιατί δέν μαλώνετε τήν διπλανή μαθήτρια πού ἀπασχολεῖ τό παιδί μου;” Τό “μπαλάκι” εὔκολα γυρίζει στόν δάσκαλο! Αὐτός φταίει πού τό δικό μου τό παιδί ὑστερεῖ στήν ὀρθογραφία, ἄν τελικά πεισθῶ ὅτι ἔχει σωστό κριτήριο καί δεχθῶ ὅτι πράγματι τό παιδί μου ὑστερεῖ στήν ὀρθογραφία, τό ὁποῖο εἶναι καί τό πιό δύσκολο μέρος. Καί καταλήγω νά κατηγορῶ ἐν τέλει καί τόν διευθυντή, γιατί δέν ἐπιπλήττει τόν δάσκαλο, πού δέν ἐπιπλήττει τήν συμμαθήτρια, πού ἀποσπᾶ τήν προσοχή τοῦ δικοῦ μου (ἀλάθητου) παιδιοῦ! Μπορεῖ νά φταίει καί ὁ Ὑπουργός Παιδείας, δέν λέω, τό θέμα εἶναι νά ἀποδείξω ὅτι τό δικό μου τό παιδί δέν φταίει!

ΤΡΙῼΔΙΟΝ

198 pKK

ΤΡΙῼΔΙΟΝ

ἤ,

«Ἔφθασε καιρός... Ὁ δημιουργὸς τῶν ἄνω καὶ τῶν κάτω....Τριῴδιον δὲ καὶ παρ’ ἀνθρώπων δέχου».

σπερίζουμε, μὲ ἑόρτιο διάθεση. Γιὰ νὰ φτάσει καὶ ἡ ἐπιβεβλημένη προετοιμασία... Κατὰ τὸ κέλευσμα τῶν Τυπικῶν «..πρὸ τῆς ἐνάρξεως τοῦ ἑσπερινοῦ τίθεται ὑπὸ τὴν ἐν τῷ τέμπλῳ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ἐπὶ ηὐτρεπισμένου σκίμποδος τὸ λειτουργικὸν βιβλίον τοῦ Τριῳδίου, ἔνθα μεταβαίνει ὁ Πρωτο-ψάλτης (ἐκπροσωπῶν τοὺς ἐν τοῖς ἀναλογίοις ὑπηρετοῦντας), βάλλει πρὸ τῆς εἰκόνος μετανοίας τρεῖς, ἀσπάζεται αὐτήν, λαμβάνει μετὰ χεῖρας τὸ Τριῴδιον καὶ ἀσπάζεται αὐτό, ποιεῖ πάλιν μετανοίας μικρὰς τρεῖς καὶ ἀπέρχεται μετὰ τοῦ Τριῳδίου εἰς τὴν οἰκεῖαν θέσιν αὐτοῦ».

Ἔχω τὴν πεποίθηση, πὼς γιὰ κανένα ἄλλο Λειτουργικὸ βιβλίο δὲν γίνεται αὐτοῦ τοῦ εἴδους κατανυκτικὴ τελετὴ τῆς παραδόσεώς του. Ἴσως γίνεται αὐτό, ἐπειδὴ εἰσοδεύουμε ἀπόψε στὰ Ἅγια τῶν Ἁγίων καὶ τοῦ ἐφετεινοῦ χρόνου, ποὺ τὰ σκέπει, ἐνισχύει καὶ προβάλλει αὐτὸ τὸ ἱερὸ βιβλίο: «Τὸ Τρῴδιον, τὸ Κατανυκτικόν».

Ἀλήθεια, γιατὶ  συμβαίνει αὐτό;