Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΑΣ, Ο π. ΣΙΜΩΝ

199 pVEV 1Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΑΣ, Ο π. ΣΙΜΩΝ

Ὁ Ἐπίσκοπος τῶν ψυχῶν, Ὁ Καθρέπτης τῆς Ἱερωσύνης, Ὁ Προφήτης, Ὁ Μάρτυρας!

Πέρασαν ἤδη τριανταένα χρόνια ἀπό τῆς Ὁσίας Κοιµήσεως τοῦ ἁγίου Γέροντός µας, Ἀρχιµανδρίτου π. Σίµωνος Ἀρβανίτη, καί τριανταεννέα χρόνια ἀπό τῆς 1ης Φεβρουαρίου 1980, ὅταν, αὐτο- εξόριστος στό ἐξωκκλήσι τοῦ ἁγίου Λουκᾶ ὁ Γέροντάς µας, µετά τόν Ἁγιασµό, πού ἐτέλεσε γιά τήν ἐν τῷ Ναΐσκῳ διαµονή του, µοῦ εἶπε: «Ὅλα ὅσα βλέπεις ἀπό ἐδῶ καί πέρα, νά τά γράφης!».

Αὐτά τά λόγια του ἦταν γιά µένα ἄκουσµα φοβερό· χαρᾶς καί φόβου! Χ199 pVEV 2αρᾶς, γιατί ἄκουγα ἀπό τό στόµα   τοῦ   Γέροντός µου ὅτι εἶχα τήν εὐλογία νά ἀσχοληθῶ γράφων γιά τό πάντιµο Πρόσωπό του (κάτι πού ἦταν κρυφός µου πόθος), καί φόβος, γιατί ἐγνώριζα τόν λόγο τῆς αὐτοεξορίας του, γι’ αὐτό καί µέ διστακτικότητα τοῦ εἶχα τήν προηγουµένη ἡµέρα προτείνει νά τοῦ Λειτουργῶ καθηµερινά, ὅσο διάστηµα θά ἔκρινε ὅτι πρέπει νά παραµείνη στό µικρό καί ἐρηµικό ἐκκλησάκι ἄσιτος καί προσευχόµενος.

Ὁ λόγος τῆς αὐτοεξορίας του ἀπό τό Μοναστῆρι, πού ἐκεῖνος δηµιούργησε ἐκ τοῦ µηδενός, ἦταν γιά νά συνετίση δύο Μοναχούς τοῦ Μοναστηριοῦ του (ἕνα Ἱεροµόναχον καί ἕνα Μεγαλόσχηµο Μοναχό), πού εἶχαν ἐγείρει ἀνταρσία καί, ὄχι µόνο δέν ὑπολόγιζαν τόν Γέροντά τους, ἀλλά τοῦ ἐφέροντο µέ σκαιότητα καί ἐπιθετικότητα!

Φοβερά, λοιπόν, ἦταν γιά µένα τά λόγια του «ὅλα ὅσα βλέπεις ἀπό ἐδῶ καί πέρα, νά τά γράφης!», γιατί, προοιώνιζαν τό τί θά ἐπακολουθοῦσε ὡς µαρτυρική θυσία ἀγάπης τοῦ Γέροντα γιά τά δυό του πνευµατικά παιδιά, πού ἦσαν καί Μοναχοί, µέ εὐθύνη νά γίνονται «Φῶς κοσµικῶν»! Ἐγνώριζα, ἀπό τήν µαθητεία µου κοντά του, ὅτι ὁσάκις ὁ Γέροντας ἀπεσύρετο γιά ἰδιαίτερη προσευχή πρός ἀντιµετώπιση ἑνός µεγάλου προβλήµατος, ἡ ἀπόσυρσή του συνοδεύετο –σύν τοῖς ἄλλοις– καί ἀπό τελεία ἀσιτία! Αὐτό εἶχε πράξει καί ὅταν πρό ἐτῶν ἀσθένησε εἰς θάνατον ὁ µεγαλόσχηµος Μοναχός, πού τώρα ἐστασίαζε ἐναντίον του, καί µέ τήν ἀπόλυτη νηστεία καί προσευχή τοῦ Γέροντος ἐσώθη θαυµατουργικά!

Περί αὐτῶν, ὅµως, ὅπως καί γιά πολλά ἄλλα, θά γράψω, ἄν θέλη ὁ Θεός, στόν καιρό τους. Αὐτό, πού θέλω νά ὑπογραµµίσω τώρα εἶναι πώς ὁ λόγος του ἐκεῖνος ἔγινε γιά µένα καί ἐπιταγή –παρ’ ὅτι ἡ εὐγένεια καί ὁ σεβασµός τοῦ Γέροντά µας πρός ὅλους καί πρός τά πνευµατικά του παιδιά ἦταν ἀπόλυτος– ἀλλά καί ἰδι- αίτερο χρέος: Νά καταγράψω καί νά περιγράψω , µέ ὅσο τό δυνατόν µεγαλύτερη ὁρατότητα, Αὐτόν καί τά Σεπτά του Πάθη, πρίν κλείσω τά µάτια µου σ’ αὐτόν τόν κόσµο.

ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΥ & ΕΙΣΕΛΘΟΥΣΗΣ ΣΕ Α.Ε.Ι.

198 A.E

ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΟΥ & ΕΙΣΕΛΘΟΥΣΗΣ ΣΕ Α.Ε.Ι.

 Ὅπως κάθε χρόνο, στήν πλησιέστερη Κυριακή στήν ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν, ἔτσι καί φέτος, στίς 27 Ἰανουαρίου 2019, μετά τήν Θ. Λειτουργία, βραβεύσαμε δύο νέες κοπέλλες, πού εἶχαν ἐπιτυχία στίς σπουδές τους. Συνήθως βραβεύουμε τούς νεοεισελθόντας στά Α.Ε.Ι. φοιτητές καί φοιτήτριες, φέτος, ὅμως, ἐπειδή εἴχαμε μόνο μία νεοεισελθοῦσα σέ Α.Ε.Ι., βραβεύσαμε καί μιά κοπέλλα, πού ἔγινε διπλωματοῦχος στό Πιάνο.

Πρόκειται γιά τίς δεσποινίδες Ἀντιγόνη Β. Μακρῆ καί Ναταλία Ἀ. Κυζιρίδη. Ἡ πρώτη ἔλαβε τό Δίπλωμα στό Πιάνο μέ Ἄριστα καί βραβεῖο καί ἡ δεύτερη εἰσῆλθε στή Σχολή «Διοίκηση Ἐπιχειρήσεων Δυτικῆς Ἀττικῆς». Καί τά δύο αὐτά κορίτσια εἶναι παιδιά εὐσεβῶν οἰκογενειῶν καί μαθήτευσαν καί μαθητεύουν στόν Ναόν μας ἀπό τήν νηπιακή τους ἡλικία, παρ’ ὅτι εἶναι κάτοικοι περιοχῶν ἐκτός τῆς Ἐνορίας μας.

Μαζί μέ τίς εὐχές τῶν Ἱερέων καί τοῦ Τιμητικοῦ Διπλώματος, πού τούς ἐδόθη ἐκ μέρους τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Συμβουλίου, ἔλαβαν ἡ καθεμιά καί χρηματικό ἔπαθλο τριακοσίων (300) εὐρώ, χορηγία μιᾶς εὐσεβοῦς ἰατροῦ τῆς Ἐνορίας μας.

198 A.E.I foto

Εὐχηθήκαμε, καί εὐχόμεθα καί ἀπό τῆς θέσεως αὐτῆς στά βραβευμένα παιδιά μας, θερμά συγχαρητήρια γιά τούς κόπους καί γιά τήν ἐπιτυχία τους αὐτήν καί κάθε εὐλογία τοῦ Χριστοῦ μας καί τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ταῖς πρεσβείαις τοῦ Ἁγίου Νικολάου καί τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν, γιά μιά λαμπρή συνέχεια στήν πνευματική τους ζωή καί στή σταδιοδρομία τους!                       

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» Ἀρ. Φύλλου 198

Φεβρουάριος 2019

ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

198 X.I

ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

τίτλος ἔχει ἄμεση σχέση μέ τό ὁμώνυμο ἔργο τοῦ Σεβασμιώτατου Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου. Τό ἐπίπονο αὐτό ἔργο ἀφορᾶ σέ ὅτι ἔχουν γράψει οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας περί ψυχῆς.

Σύμφωνα μέ τήν Ὀρθόδοξη Πίστη μας, ἡ Ψυχή παραμένει ἀθάνατη, ἐνῶ τό σῶμα ὑφίσταται τή φυσιολογική φθορά τοῦ χρόνου.

Οἱ Ἅγιοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, μᾶς ἔχουν ἀπαντήσει σέ ὅλα τά ψυχικά φαινόμενα πού ἀποτελοῦν τήν παθογένεια τῆς ψυχῆς.

Σημαντικό, ἐπίσης, εἶναι τό γεγονός νά εἶναι ὁ Ψυχίατρος-Ψυχοθεραπευτής Χριστιανός Ὀρθόδοξος καί νά συνδυάζει τήν Ψυχιατρική Ἐπιστήμη μέ τά κείμενα τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἐκτός ἀπό τά κείμενα τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας, περί ψυχῆς ἀναφέρονται καί οἱ Ἐπιστολές τοῦ Ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν Παύλου.

Ἡ ἀχαριστία καί ἡ Πραγµατικότητα τῆς Ἐκκλησίας µας

198 DNeapolitis

Ἡ ἀχαριστία
καί ἡ Πραγµατικότητα τῆς Ἐκκλησίας µας

Γενικά στόν ἐκκλησιαστικό χῶρο (καί ὄχι µόνο) ὅταν δέν ὑπάρχει ἀληθινή συνείδηση τῆς ἀποστολῆς τῶν ἀνθρώπων ἀλλά µόνο διάθεση προβολῆς καί ἐπικαρπίας ἀνθρωπίνων ἐπιδιώξεων, παρατηρεῖται πάµπολλες φορές τό φαινόµενο ὄχι µόνο νά δείχνουν ἀχαριστία οἱ ἄνθρωποι σέ ἀνθρώπους πού τούς ἔχουν βοηθήσει καί προάγει, ὄχι µόνο νά τούς λησµονοῦν ἀλλά καί νά στρέφονται µέ ἀντιπάθεια ἐναντίον τους. Τό ἴδιο συµβαίνει καί στούς χώρους ὅπου ἐµφανίζεται ἡ ὁποιασδήποτε µορφῆς πολιτική ἐξουσία καί κάθετι πού ἐνεργεῖται γιά νά ἐκµεταλλευτεῖ ἀνθρώπους καί ὄχι γιά νά τούς ὑπηρετήσει.

Μόνο τό ἀληθινό φρόνηµα πού διδάσκει ἡ Ἁγία Ἐκκλησία µας δέν ὑπηρετεῖ µέ ἀνθρώπινο, ἐπίγειο, κοσµικό, ἀνθρωπάρεσκο τρόπο ἀλλά ὠφελεῖ ὁλόκληρο τόν ἄνθρωπο (ψυχή καί σῶµα) καί πραγµατικά, ἀληθινά.

Αὐτή τήν λάθος τακτική, τήν ἀχαριστία καί τήν παντελῆ ἔλλειψη µνήµης ποτέ κανένας ἅγιος, ἄνθρωπος Τοῦ Θεοῦ, γνήσιος µαθητής τῆς Ἁγίας Ἐκκλησίας µας ἤ ἁπλός πιστός δέν τήν ἐφάρµοσε ἤ τήν ἀκολούθησε. Ἄλλωστε ὄχι µόνο πιστός ἀλλά οὔτε οἱ ἄνθρωποι πού ἀγνοοῦν Τόν Θεό κοσµικοί πού θέλουν νά εἶναι συνεπεῖς, εἰλικρινεῖς, λογικοί καί τίµιοι µέ τόν ἑαυτό τους καί τούς ἄλλους συνανθρώπους δέν καταδέχονται ποτέ νά συµπεριφερθοῦν µέ τέτοια ἀφροσύνη. Κι ὅµως! Ἡ ἀφροσύνη καί ἡ τακτική αὐτή, πού εἶναι ἴδιο ἀνθρώπων, πού δέν θέλουν νά δουλεύσουν, ἀλλά µόνο νά ἐκµεταλλευτοῦν ὅλους τούς ἄλλους συνανθρώπους τους πρός δική τους προβολή καί ὠφέλεια, κατέστρεψε τήν Ἁγία πατρίδα µας, κατέστρεψε τίς οἰκογένειες, ἔδιωξε ἔδιωξε µέ ἀστοργία τά παιδιά της, γιά νά ἐργάζονται στό ἐξωτερικό, ὑπηρετῶντας ἔθνη πού δέν γνώρισαν τήν γνήσια καί Ἀληθινή Ζωή καί Πίστη, καί ἡ ἴδια νοοτροπία θά συνεχίσει νά διαφηµίζεται ἕως ὅτου ὁ Μόνος Ἀληθινός ἐν Τριάδι Θεός µας βάλλει τέλος στήν ἀνοησία διότι ἡ βλακεία στό τέλος αὐτοκαταστρέφεται...

Πόσο, ὅµως, διαφορετική καί ὡραία εἶναι ἡ Πραγµατικότητα τῆς Ἐκκλησίας µας!

Ὁ τελευταῖος ἀπό τούς τέσσερις Ἁγίους Εὐαγγελιστές µας, ὁ Ἅγιος Εὐαγγελιστής Ἰωάννης µιλάει µέ τέτοια ἀγάπη στό Εὐαγγέλιό του γιά τόν πρῶτο του Πνευµατικό Πατέρα πού δέν θά τήν συναντήσει ποτέ κανείς. Πράγµατι! Ἐξ αἰτίας αὐτῆς τῆς Ἀγάπης ἀξιώθηκε νά ἔχει τόν µεγαλύτερο, ἀνθρωπίνως, Πνευµατικό Πατέρα πού ὑπῆρξε ποτέ καί πάλι ἐξ αἰτίας Αὐτῆς τῆς Ἀγάπης ἀξιώθηκε νά γίνει ὁ Ἠγαπηµένος Μαθητής Τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου.

Τοῦ Θεοῦ οἱ ἀξεπέραστες εὐεργεσίες

198 pKNK 3

Ποιμαντικὰ βιώματα


Τοῦ Θεοῦ οἱ ἀξεπέραστες εὐεργεσίες

 

Εἶναι βεβαιωμένο, πὼς σὲ ὅλους  τοὺς διακόνους τῶν Μυστηρίων Του, καὶ ὄχι μόνο, προσφέρει ὁ Θεὸς πληθῶρα εὐεργεσιῶν-μικρῶν ἤ μεγάλων. Κι εἶναι οἱ εὐεργεσίες αὐτές, πότε ὁρατές πότε ὄχι, σὲ σημεῖο, μάλιστα,  ποὺ νὰ θεωροῦνται αὐτονόητα ὅλα ὅσα ζεῖ καὶ βιώνει ὁ κάθε πιστός. Κι ἐδῶ χρειάζεται νὰ σταθεῖ κανεὶς μὲ εἰλικρίνεια καὶ βαθειὰ συναίσθηση, γιὰ νὰ προσέξει πὼς ὅλα ὅσα ἁπλώνονται γύρω του, ἀκόμα κι αὐτὰ ποὺ αἰσθάνεται, εἶναι Θεῖα δῶρα, ὥστε νὰ μαθητεύει σωστότερα, νὰ κοιτάζει κάθε μέρα μὲ καινούρια μάτια καὶ νέα προοπτικὴ τὴ ζωή του, ἀλλὰ καὶ τὴ σχέση του μὲ αὐτή, μὲ τὸν ἄλλο-τὸν συνάνθρωπο δηλαδή-καὶ τὸ Θεό.

Γιὰ ἕναν Κληρικό, ἀπὸ τὸν  ἁπλὸ παπᾶ δηλαδή, ἴσαμε τὸν Πατριάρχη, σημαντικὴ εἶναι ἡ Θεία δωρεὰ τῆς ἐπικοινωνίας μὲ τὸ Θεό, «ἐνώπιος ἐνωπίῳ», σὲ στιγμὲς ποὺ κανένας δὲν ἐπιλέγει ἀλλὰ τοῦ φανερώνονται, ὁπότε κι ἀνοίγει ἡ ψυχὴ καὶ γίνεται πραγματικὸ ταμεῖο γιὰ νὰ δεχτεῖ τὴν Παρουσία Του. Μιὰ Παρουσία πολύτιμη καὶ ἀναγκαία γιὰ νὰ ἔλθει ἡ εἰρήνη, ἀφοῦ, ἄλλωστε, ὁ ἐπισκέπτης «Θεὸς ὤν εἰρήνης, [καὶ] πατὴρ οἰκτιρμῶν..».

Ὡστόσο, ἐκεῖ ποὺ ἡ Θεία ἐπίσκεψη εἶναι πραγματικὰ ζωντανή, συγκλονιστικὴ καὶ πέρα γιὰ πέρα ψυχωφέλιμη,  εἶναι κάπου ἐκεῖ στὸ σύνορο τῆς νύχτας μὲ τὴν ἡμέρα, λίγο πρὶν ἀρχίσει ὁ Ὄρθρος, ὅταν ὁ ναὸς εἶναι ἐντελῶς ἀδειανός, ὅταν καμμιὰ ἀνθρώπινη φωνὴ δὲν ταράζει καὶ συντρίβει τὸ εὐαίσθητο τὸ σκεῦος τῆς σιωπῆς καὶ τῆς ἡσυχίας. Καί, ὄντως, δὲν ὑπάρχει μεγαλύτερη Θεία εὐεργεσία ἀπὸ αὐτὴν τὴν παρένθεση μέσα στὴν ὁλοτάραχη ἡμερήσια διαδρομὴ τοῦ Κληρικοῦ. Γιατὶ ἀκόμα καὶ κατὰ τὴν ὥρα τῆς Θ. Λειτουργίας πολλὰ εἶναι τὰ «πνευματικὰ» παράσιτα ποὺ ἐμφανίζονται γιὰ νὰ ταράξουν τὴν πανευλόγητο ἐκείνη εὐχαριστιακὴ ἀναφορά. Ψίθυροι, μικροφωνές, ἦχοι ἀπὸ νομίσματα ποὺ προσφέρονται γιὰ τὸ κερί, ἔντονοι βηματισμοί, ἦχοι φορητῶν τηλεφώνων, ποὺ λησμόνησαν νὰ τὰ κλείσουν καὶ τόσα ἄλλα. Ἀνθρώπινα θὰ πεῖ κάποιος, ποὺ, ὡστόσο, κι αὐτὰ σφυρηλατοῦν τὴν ψυχὴ πάνω  στὸ μεγάλο τῆς ὑπομονῆς Μυστήριο. Ὅμως εἶναι ἐντελῶς διαφορετικὰ τὰ πράγματα,  ὅταν σ᾿ ἐκείνη τὴν βαθειὰ ὀρθρινὴ ἀτμόσφαιρα τοῦ ναοῦ ποὺ ἀποπνέει τῆς νύχτας τὴν εὐωδιά, μιὰν εὐωδιὰ δηλαδή ἀπὸ καμμένο λάδι, παλιὸ θυμίαμα, ὑγρασία καὶ περίεργες λησμονημένες ἀνάσες -ἄγνωστες καὶ ἀκαθόριστες-ἀνοίγεται ἡ ψυχή, ἀγαλλιᾶ, κατανύσσεται.