Οἱ διαβόητοι «Φάκελλοι τῶν Θρησκευτικῶν»!

E.E. 187 LMprangk

Οἱ διαβόητοι «Φάκελλοι τῶν Θρησκευτικῶν»!

 τσι ἔχουν ὀνομαστεῖ τά ἐγχειρίδια γιά τό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν (ΜτΘ), τά ὁποῖα ἀπό τήν φετινή σχολική χρονιά δόθηκαν στούς μαθητές. Τό ὄνομα εἶναι ὅμως παραπλανητικό, στήν οὐσία πρόκειται γιά τά καινούργια βιβλία τῶν Θρησκευτικῶν σέ ὅλες τίς βαθμίδες, στίς ὁποῖες διδάσκεται τό μάθημα, δηλ. ἀπό τήν Γ΄ Δημοτικοῦ μέχρι τήν Γ΄ Λυκείου. Οἱ Φάκελλοι αὐτοί ἀκολουθοῦν τά νέα Ἀναλυτικά Προγράμματα Σπουδῶν (ΑΠΣ), τά ὁποῖα ἐκδόθηκαν στή δημοσιότητα ἐπί ὑπουργίας Ν. Φίλη (ΦΕΚ Β΄, 2920 καί Β΄, 2906 τῆς 13/9/2016) καί δέχτηκαν στή συνέχεια ἐλάχιστες ἀλλαγές (κατά 98% παρέμειναν ἴδια), ὥστε νά δημοσιευτοῦν ἐκ νέου στή σημερινή τους μορφή (ΦΕΚ Β΄ 2104 καί Β΄ 2105 τῆς 19/6/2017). Στό διάλογο πού ξεκίνησε μεταξύ Ἐκκλησίας καί Πολιτείας μετά ἀπό τή συνάντηση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καί μελῶν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου μέ τόν Πρωθυπουργό (5.10.2016) ὑπῆρξαν, σέ αἰχμηρά σημεῖα πού εἶχε ἐπισημάνει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος στήν ἐπιστολή του πρός τόν Πρωθυπουργό (29/9/2016), κάποιες βελτιώσεις. Χαρακτηριστικά ὑπογραμμίζει ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς κ. Νικόλαος (μέλος τῆς ἐπιτροπῆς τῆς Ἱερᾶς Συνόδου γιά τό διάλογο μέ τό Ὑπουργεῖο καί τό Ἰνστιτοῦτο Ἐκπαιδευτικῆς Πολιτικῆς) στήν παρέμβασή του στήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας στίς 27/6/2017, ὅτι φυσικά δέν μποροῦσε νά γίνει συζήτηση ἀπό μηδενική βάση λόγῳ τῶν ΦΕΚ τῆς 13/9/2016, μέ τήν ἔκδοση τῶν ὁποίων εἶχε δημιουργηθεῖ τετελεσμένο. Μόνο βελτίωση μποροῦσε νά γίνει. Στή μεθοδολογία διδασκαλίας, πού ζήτησε ἡ τριμελής ἐπιτροπή τῆς Ἱερᾶς Συνόδου νά ἀντικατασταθεῖ ἡ ἐννοιολογική προσέγγιση, πού ἔχει ἐπιλεχθεῖ στά νέα προγράμματα ἀπό τήν ἱστορική ὡς πιό κατάλληλη καί πιό σαφῆ τό Ὑπουργεῖο δέν ἔκανε καμία ὑποχώρηση. Οἱ βελτιώσεις πού δέχθηκε ἀφοροῦσαν κυρίως στό Δημοτικό σέ κάποιες μικρές ἀλλαγές στήν ἀναδιάταξη τῆς ὕλης. Ἐνῶ ἡ ἐπιτροπή τῆς Ἱερᾶς Συνόδου εἶχε ζητήσει τούς Φακέλλους Μαθήματος ἀπό τόν Φεβρουάριο, γιά νά τοποθετηθεῖ πάνω σ’ αὐτά, αὐτοί τελικά τῆς δόθηκαν στίς 17/6/2017. Ἡ ἐπιτροπή τότε ζήτησε νά γίνει ἡ προσαρμογή τῶν Φακέλων στό πρόγραμμα, ὅπως εἶχε συζητηθεῖ. Αὐτό ὅμως ἀποκλείστηκε λόγῳ τῆς στενότητας τοῦ χρόνου (ἔπρεπε νά ἐκδοθοῦν ἄμεσα οἱ Φάκελλοι γιά τήν νέα σχολική χρονιά). Ἁπλῶς ἀπό τό Ὑπουργεῖο δόθηκε διαβεβαίωση ὅτι οἱ  Φάκελλοι εἶναι πολύ πιό κοντά σ’ αὐτό πού ζητοῦσε ἡ Ἐκκλησία, πρᾶγμα πού ἐπιβεβαιώθηκε καί ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ὕδρας, τόν Πρόεδρο τῆς ἐπιτροπῆς, στήν ἔκθεσή του στήν Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς 29/6/17. Στήν οὐσία, λοιπόν, παραμένουν σέ ἀπόλυτη ἰσχύ αὐτά πού γράφει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος στήν παραπάνω ἐπιστολή του, ὅτι τά νέα ΑΠΣ εἶναι «ἀπαράδεκτα καί ἐπικίνδυνα» καί ὅτι τό Ὑπουργεῖο μέ τό νέο ΜτΘ ἀσκεῖ «θρησκευτικό πατερναλισμό», ἀφοῦ «προσπαθεῖ, μέ σαφῆ πολιτικά κριτήρια, νά κατηχήσει καί νά στρατεύσει τούς μαθητές σέ μιά ἐκκοσμικευμένη στάση ἀπέναντι στό θρησκευτικό φαινόμενο». Ἔτσι τό νέο ΜτΘ «ἐκμηδενίζει τήν ἰδιαιτερότητα τοῦ Ὀρθόδοξου δόγματος καί τῆς Χριστιανικῆς παράδοσης, ἀφοῦ τά καταβιβάζει καί τά μελετᾶ στό ἐπίπεδο τοῦ ἁπλοῦ κοινωνικοῦ ἤ φιλοσοφικοῦ κινήματος».
Γιατί τό κάνει ὅμως καί μέ ποιό τελικό στόχο;

Ὁ «Ἐκκλησιαστής» καί ἡ µαταιότητα

E.E. 187 Nomomathis

Ὁ «Ἐκκλησιαστής» καί ἡ µαταιότητα

 
Πρόσφατα κυκλοφορήθηκε µιά µετάφραση στή νεοελληνική γλώσσα ἑνός ἐκ τῶν βιβλίων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τοῦ «Ἐκκλησιαστῆ». Εἶναι, ὁπωσδήποτε, ἰδιαίτερα σηµαντικό νά κυκλοφοροῦνται αὐτοτελῶς καί µάλιστα µεταφρασµένα σέ σύγχρονη ζωντανή γλῶσσα τά βιβλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Μέ τόν τρόπο αὐτό, εἴτε κινεῖται γιά πρώτη φορά, εἴτε ἀνανεώνεται τό ἐνδιαφέρον µας γιά µιά καλύτερη γνώση τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης,  ἡ  ὁποία εἶναι γνωστή περισσότερο σέ ἄλλες χῶρες, ὅπως στίς Ἀγγλοσαξωνικές, ἀλλά ὄχι τόσο στή χώρα µας.
Ἡ δηµοσίευση τῆς µετάφρασης, συνοδευοµένης ἀπό ἕνα ἐπίµετρο, δέν πέρασε ἀπαρατήρητη, ἀλλά κίνησε εὐρύτερα τό ἐνδιαφέρον. Στήν ἀντίληψή µας ὑπέπεσαν ἀρκετές βιβλιοπαρουσιάσεις καί βιβλιοκριτικές, δηµοσιευµένες µάλιστα σέ ἐφηµερίδες µεγάλης κυκλοφορίας. Εἶναι, πιστεύουµε, ἐλπιδοφόρο τό ὅτι εἰσέρχονται στή σφαῖρα τοῦ δηµοσίου διαλόγου καί συζητοῦνται, βιβλία πού συνήθως τά χαρακτηρίζουµε «θρησκευτικά», πολλές φορές γιά νά ὑποδηλώσουµε ὅτι δέν ἔχουν πραγµατικό ἐνδιαφέρον καί ὅτι δέν µπορεῖ νά ἀφοροῦν τόν σύγχρονο ἄνθρωπο. Ὅµως, ὁ τρόπος πού παρουσιάσθηκε τό βιβλίο εἶναι ἴσως χαρακτηριστικός τοῦ ὅτι δέν εἶναι εὔκολο νά ξεπερασθεῖ ἡ τάση γιά µιά φαινοµενικά µόνο ἐµβριθῆ καί «κριτική», ἀλλά στήν πραγµατικότητα εὔκολη καί ἀπροβληµάτιστη ἀντιµετώπιση τέτοιων βιβλίων.

Εἰσοδεύοντας στὴ Μεγάλη Σαρακοστὴ

E.E. 187 pKK
Σὲ ἦχο κατανυκτικό.
 

Εἰσοδεύοντας στὴ Μεγάλη Σαρακοστὴ

 
Σιωπηλὰ ὁ Ἱερέας ἀνοίγει τὴν Ὡραία Πύλη, σὲ ὥρα ἀπόβραδη κι ἀφήνει μὲ τὸ «Εὐλογητὸς» νὰ περάσουν τὰ λόγια του στὸ νυχτωμένο τὸ Ναὸ ποὺ περιμένει. Περιμένει, μαζὶ μὲ τοὺς ὅσους πιστούς, σ᾿ αὐτὸ τό Κυριακάτικο τ᾿ ἀπόβραδο νὰ εἰσοδεύσει ἡ Κυρὰ Σαρακοστή, νὰ χαμηλώσει τὰ φῶτα, νὰ μαζέψει τ᾿ Ἀναστασιματάρια καὶ νὰ φιλέψει τὸν καθένα μας Προηγιασμένο Ἅγιο Ἄρτο, Χαιρετισμούς, Ἀπόδειπνα καὶ θυμιατισμένους μὲ κατάνυξη Ὄρθρους, Ὧρες καὶ Ἑσπερινούς.
Τὰ ἐνδύματα φορτωμένα πένθος καὶ χαρμολύπη, ἡ ὁποία κυκλώνει τὸ Θυσιαστήριο, τὰ ὠχρὰ τῶν Ἁγίων Πρόσωπα, ἀλλὰ τὴν ἴδια μας ψυχή. Κι ὕστερα εἶναι τὰ ψάλματα, αὐτὰ τὰ θεοτερπῆ μελωδήματα, ποὺ ψηλαφοῦν τὸ χρόνο μας καὶ τὸν ἱεροποιοῦν, καθὼς ἀνοίγουν τὰς πηγὰς τῶν δακρύων καὶ σταλάζουν σ᾿ ὅλα μας τὰ κύτταρα γλυκασμὸ καὶ παραμυθία.

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΗΣΑΪΟΥ!

E.E. 187 pVEV
Ἀφυπνιστικό Μήνυμα Προσωπικῆς καί Ἐθνικῆς Μετανοίας!
 

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΗΣΑΪΟΥ!

 
Στά πλούσια ἀναγνώσματα τῶν Ἱ. Ἀκολουθιῶν τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς διαπιστώνουμε –ἄν μετέχουμε στά τελούμενα μέ ἐπίγνωση– ὅτι ἡ Ἐκκλησία συνεχῶς μᾶς παραλληλίζει τά ἐπίγεια μέ τά ἐπουράνια ἀλλά καί τά συσχετίζει μεταξύ τους γιά νά μᾶς προσανατολίση σωστά στόν τρόπο τῆς σωτήριας προετοιμασίας μας, ὄχι μόνο γιά τό Πάσχα, ἀλλά καί ἐπέκεινα.
Τί σημαίνει αὐτό;
Ὅτι ἡ Ἐκκλησία μας βηματίζει καί μέ τόν νηπιακό μας βηματισμό, παρακολουθῶντας μας ἀπό κοντά, σάν τήν μητέρα πού στρατίζει τό νήπιό της, καί γι’ αὐτό μᾶς ἔχει κοντά–κοντά τίς γιορτές γιά νά ἔχουμε κοντινά “πιασίματα” καί νά ξεθαρρεύουμε μέ τό ὅραμα τοῦ στηρίγματος πού πλησιάζει, ἀλλά μᾶς ἀνοίγει καί τήν προοπτική τῆς αἰωνίας ἀνέσπερης Ἡμέρας, ὅταν δέν θά χρειάζεται νά μετρᾶμε τόν χρόνο, γιατί θά ἔχη καταργηθεῖ τό τέλος του.
Γιά τήν Ἐκκλησίας μας Πάσχα, κυρίως, δέν εἶναι τό ἐτήσιο, τό ἐπετειακό, ἀλλά τό ὁριστικό πέρασμά μας «ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τήν ζωήν» τήν ὁριστικά καθοριστική μας ἐπιλογή νά ζήσουμε ὁλοκληρωτικά, ψυχοσωματικά καί ὄχι μόνο μέ τά γονιδιώματά μας. Νά ζήσουμε ἐν Χριστῷ ψυχοσωματικῶς καί ὄχι μόνο νά συνεχίσουμε νά ζοῦμε ὅπως ἔχουμε συνηθίσει, μέ τά θελήματά μας καί μέ λίγη θρησκευτική ἐπάλειψη, πού δέν ἔχει ἀντοχή, καί δέν μᾶς βοηθάει νά ἀντέξουμε τή Ζωή, ἀλλ’ οὔτε καί τή ζωή μας.
Ἡ Ἐκκλησία μας, λοιπόν, συσχετίζει τά ἐπίγεια μέ τά ἐπουράνια γιά νά μᾶς δώση οὐσιαστική βοήθεια στόν πνευματικό μας ἀγῶνα καί νά διορθώση τήν διχασμένη πορεία μας, τήν διχοτόμηση τῆς ψυχῆς μας σέ δύο τρόπους ζωῆς: ἕνα καθημερινό καί ἕνα Κυριακάτικο! Δέν θέλει νά ἀλλάζουμε τή ζωή μας, ὅπως ἀλλάζουμε τά ροῦχα μας σέ διάφορες περιστάσεις.

Ο ΜΕΓΑΣ ΦΩΤΙΟΣ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΜΕΝΑΣ

E.E. 186 Spiropoulou

Ο ΜΕΓΑΣ ΦΩΤΙΟΣ:

ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΜΕΝΑΣ

 Ἀπό ὁποιαδήποτε ἀφήγηση καί μελέτη Ἱστορικῶν καί Χρονογράφων γιά τή ζωή καί τό ἔργο τοῦ ἁγίου καί σοφοῦ πατριάρχου Φωτίου, τῆς μορφῆς αὐτῆς τοῦ Βυζαντινοῦ πολιτισμοῦ πού προσδιόρισε τό μέλλον τῆς παγκόσμιας Ἱστορίας, οἱ καλύτερες πηγές γιά τήν πνευματική γνωριμία μαζί του εἶναι τά ἴδια τά ἔργα του, οἱ ἐπιστολές, οἱ ὁμιλίες, οἱ θεολογικές του πραγματεῖες καί ἡ προσφορά του στήν ἐπιστήμη τῆς Φιλολογίας μέ τή Βιβλιοθήκη καί τό Λεξικό.

Ἐπιχειρηματολογῶντας ὁ  Ἅγιος Νεκτάριος καί ἀποδεικνύοντας ἱστορικά στό πόνημά του Περί Μεσαιῶνος καί Βυζαντιακοῦ  Ἑλληνισμοῦ ὅτι κάθε ἄλλο παρά  σκοτεινοί αἰῶνες εἶναι ἡ περίοδος τοῦ χρόνου πού ἀποκαλεῖται  Ἑλληνικός Μεσαίωνας, ἀναφέρεται στόν Γάλλο ἀββᾶ Jaeger, ὁ ὁποῖος λέει τά ἑξῆς γιά τόν Μ. Φώτιο: «Ὁ Φώτιος ἔλαβε παρά τῆς φύσεως ἀθρόα τά κάλλιστα τῶν δώρων, ὅσων ἐπεδαψίλευσέ ποτε αὕτη εἰς ἄνθρωπον θνητόν: ὕψος διανοίας, βάθος μεγαλοφυΐας, ζωηρότητα πνεύματος, ἐπιμονήν, δραστηριότητα, φιλοδοξίαν καί δύναμιν θελήσεως, ἅμα μέν εὐκαμπτοτέραν τοῦ χρυσοῦ, ἅμα δέ τοῦ σιδήρου ἀκαμπτοτέραν· ἐραστής ὤν τῶν γραμμάτων ἔνθερμος διῆγε νύκτας ὅλας περί τήν θεραπείαν αὐτῶν καί ἀπέβη ρήτωρ μέν δεξιός, συγγραφεύς δέ ἔγκριτος ἐν τε τῷ πεζῷ καί τῷ ἐμμέτρῳ λόγῳ καί ἐνάμιλλος ἔστιν ὅτε τῶν ἀρχαίων ἀριστοτεχνῶν. Σπουδάσας ὅλας τάς ἐπιστήμας τοῦ τε κατ’ αὐτόν αἰῶνος καί τῶν προηγουμένων, ἀνεδείχθη καί περί παντός ἄλλου καθυπέρτερος…»