Καταδικάζουν τόν Ἅγιο Αὐγουστῖνο χωρίς νά τόν γνωρίζουν!
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ 118
ΤΟΥ ΑΓ. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ, ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΠΠΩΝΟΣ
Τίς τελευταῖες δεκαετίες ἀναδύθηκε στήν Ἑλλάδα µιά θεολογική τάση πού ἀπέβλεψε στό νά ἀνακαλύψει καί νά προσδιορίσει ἐκ νέου τά ἰδιαίτερα γνωρίσµατα τῆς Ὀρθοδοξίας. Στό πλαίσιο τῆς κίνησης αὐτῆς καί µέ τόν σκοπό νά ἀναδειχθεῖ καί νά ἀποσαφηνισθεῖ ἡ «εἰδοποιός διαφορά» τῆς Ὀρθοδοξίας, χρησιµοποιήθηκε ὡς µέθοδος ἡ ἀντιπαραβολή τῆς Ὀρθόδοξης ἀνατολῆς πρός τήν ἑτερόδοξη, κυρίως τή Ρωµαιοκαθολική, Δύση.
Ἕνα ἀπό τά βασικά πορίσµατα στά ὁποῖα κατέληξαν θεολόγοι, πού εἴτε πρωτοστάτησαν, εἴτε ἀκολούθησαν τήν τάση αὐτή, εἶναι τό ὅτι στή Δύση συνέβη µιά θεµελιώδης ἀντιστροφή τοῦ Εὐαγγελίου πού ὁδήγησε σταδιακά στήν ἐπικράτηση τῶν αἱρέσεων, ἀρχικά τοῦ Ρωµαιοκαθολικισµοῦ καί ἀργότερα τοῦ Προτεσταντισµοῦ.
Τό θέµα ὑπερβαίνει, χωρίς ἀµφιβολία, τίς δυνατότητες καί τά ὅρια ἑνός σηµειώµατος καί γιά τόν λόγο αὐτό ἐµεῖς θά περιορισθοῦµε σέ ἕνα χαρακτηριστικό γνώρισµα τῆς τάσης αὐτῆς. Πρόκειται εἰδικότερα γιά τόν προβαλλόµενο ἀπό τήν τάση αὐτή ἰσχυρισµό ὅτι ἡ ἀφετηρία τῶν ἀποκλίσεων τῆς Δύσης ἐντοπίζεται στόν Ἅγιο Αὐγουστῖνο, ἐπίσκοπο Ἱππῶνος καί τή διδασκαλία του. Σύµφωνα µέ ἕναν κεντρικό ἐκπρόσωπο τῆς θεολογικῆς τάσης στήν ὁποία ἀναφερόµαστε, ὁ ἅγιος Αὐγουστῖνος θεώρησε τήν ὕλη «µιά πραγµατικότητα, κατά τήν οὐσία της µηδενική», µέ περαιτέρω αὐτονόητη συνέπεια «τόν ἀξιολογικό ὑποβιβασµό της, τήν ἀπαξίωση καί περιφρόνηση τοῦ ὑλικοῦ, τοῦ σωµατικοῦ καί αἰσθητοῦ γιά χάρη τοῦ πνευµατικοῦ, τοῦ ψυχικοῦ, τοῦ ἀΰλου». Αὐτά, µέ τή σειρά τους, ὁδήγησαν σέ «σχιζοειδῆ δυαλισµό» καί σέ µιά στάση ζωῆς πού «ἐπικεντρώνει τή ζωή στό ἄτοµο καί τή νοητική του ἱκανότητα, θωρακίζει τό ἄτοµο µέ τίς βεβαιότητες πού τοῦ προσπορίζουν οἱ δικές του καί µόνο γνωστικές δυνατότητες». Ἔτσι, στή θέση τοῦ Θεοῦ ὑποκαθίσταται µιά «νοητή µόνο ὀντότητα, ἀπόλυτα ὑποταγµένη στίς προδιαγραφές πού ἐπιβάλλει ἡ ἀτοµική λογική τοῦ ἀνθρώπου».