«Μογγόπολις – Ψάρι ἤ Πάπια»

189 LM

«Μογγόπολις – Ψάρι ἤ Πάπια»

 
να σχετικά πρόσφατο ντοκιμαντέρ τῆς Γερμανικῆς τηλεόρασης μέ τίτλο «Τό ὄνειρο γιά τό τέλειο παιδί» φέρνει στή μνήμη τῶν θεατῶν τό θεατρικό ἔργο «Μογγόπολις – Ψάρι ἤ Πάπια», τό ὁποῖο γράφτηκε πρίν ἀπό 15 χρόνια περίπου. Τό ἀνέβασε κατά διαστήματα τό Bερολινέζικο θέατρο ΡάμπαΤσάμπα, τοῦ ὁποίου ὁ θίασος ἀποτελεῖται ἀπό παιδιά μέ πνευματική καθυστέρηση, κυρίως παιδιά μέ τό σύνδρομο Down. Ἡ ὑπόθεση τοῦ ἔργου ἔχει νά κάνει μέ τή γενετική ἔρευνα καί τίς προοπτικές πού ἀνοίγονται μέ αὐτήν γιά τέλεια παιδιά καί τέλειους ἀνθρώπους. Ὁ προβληματισμός περιστρέφεται γύρω ἀπό τήν προγεννητική διάγνωση καί τήν προεμφυτευτική γενετική διάγνωση, γύρω ἀπό τόν ἄνθρωπο ὡς “ὑλικό” καί “βιολογικό ἀπόρριμμα”. Τό ἔργο θέτει ἐρωτήματα γιά τήν ἀξία τοῦ ἀνθρώπου, γιά τυχόν κριτήρια σχετικά μέ τό ἄν κάποιος ἀξίζει νά ζεῖ ἤ νά μή ζεῖ, γιά τό πότε καί γιατί κρίνεται ἡ ζωή ἑνός ἀνθρώπου ὡς ἀξιόλογη ἤ τέλεια.
Τό πρῶτο τμῆμα τοῦ τίτλου τοῦ ἔργου, «Μογγόπολις», παραπέμπει ἄμεσα στήν ὑποτιμητική ἀντιμετώπιση τῶν ἀνθρώπων μέ σύνδρομο Down μέσῳ τοῦ χαρακτηρισμοῦ “μογγολισμός”. Ταὐτόχρονα θυμίζει τήν πολύ γνωστή ταινία ἐπιστημονικῆς φαντασίας τοῦ σκηνοθέτη Φρίτς Λάνγκ μέ τίτλο «Μητρόπολις» πού γυρίστηκε τό 1926 στήν προχιτλερική Γερμανία. Θέμα τῆς ταινίας ἦταν τό “πάνω καί τό κάτω”, μιά γιγαντιαία πόλη μέ δύο κοινωνίες χωρισμένες αὐστηρά μεταξύ τους, τήν κοινωνία τῶν πλουσίων πού ζεῖ στήν πολυτέλεια καί σέ παραδεισένιες καταστάσεις καί τήν ἐργατική τάξη πού γίνεται ἀντικείμενο ἐκμετάλλευσης μέ ἀτέλειωτες ὧρες ἐργασίας. Ἡ ταινία προέβαλλε τή δημιουργία ἑνός ἀνθρώπου-ρομπότ, δημιουργημένου στήν ἐντέλεια, ὁ ὁποῖος μέ τή ψεύτικη καί πονηρή ἀλλά ταὐτόχρονα καί λαμπερή παρουσία του κατέστρεφε τούς ἀνθρώπους.

Ἀπό τόν Ὠριγένη στόν Ἐριγένη

189 N.1

Ἀπό τόν Ὠριγένη στόν Ἐριγένη

 

Ἡ Ὀρθά λογική Ἀνατολή

καί

ἡ Μυστικοσκοταδιστική Δύση

 
«…Ἐτόλµησεν εἰπεῖν τόν µέν Πατέρα µείζονα 
εἶναι τοῦ Υἱοῦ… Προστέθεικε δέ καί τοῦτο τῇ
αὐτοῦ ἀσεβείᾳ εἰπών, µηδέ τόν Υἱόν δύνασθαι
τόν Πατέρα ἰδεῖν… Ἐάν γάρ ἡ ἄπειρος ἡ Θεία
δύναµις, ἀνάγκη αὐτήν µηδέ ἑαυτήν νοεῖν. Τῇ
γάρ φύσει τό ἄπειρον ἀπερίληπτον…».
 
Οἱ φράσεις αὐτές πού ἀναφέρονται στόν Ὠριγένη, τόν παραγωγικότατο, ἀλλά κακόδοξο θεολόγο, προέρχονται ἀπό τήν ἐπιστολή ἑνός Ἁγίου πού ἦταν, κατά τήν ἐκτίµηση τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Ἱστορικοῦ Ἀδόλφου Χάρνακ, ὁ µεγαλύτερος θεολόγος τοῦ αἰῶνα του. Πρόκειται γιά τόν Ἰουστινιανό, τόν Μεγάλο Αὐτοκράτορα καί Ἅγιο, πού ἐπέδειξε, πέραν τῶν πολλῶν ἄλλων, ἰδιαίτερη δραστηριότητα γιά τήν ἀντιµετώπιση τοῦ Ὠριγένη, οἱ κακοδοξίες τοῦ ὁποίου εἶναι τό θέµα τῆς ἐπιστολῆς του µέ τόν τίτλο «Λόγος τοῦ εὐσεβεστάτου ἡµῶν βασιλέως Ἰουστινιανοῦ, καταπεµφθείς πρός Μηνᾶν τόν ἁγιώτατον καί Μακαριώτατον Ἀρχιεπίσκοπον τῆς εὐδαίµονος πόλεως καί Πατριάρχην, κατά Ὠριγένους τοῦ δυσσεβοῦς καί τῶν ἀνοσίων αὐτοῦ δογµάτων».
Σύµφωνα µέ ὅσα γράφει ὁ ἅγιος Ἰουστινιανός, ὁ Ὠριγένης ἀκολούθησε τόν Πλάτωνα: «...τί γάρ ἕτερον παρά τά τῷ Πλάτωνι εἰρηµένα, τῷ τήν Ἑλλήνων µανίαν πλατύναντι, Ὠριγένης ἐξέθετο;...». Ἦταν, δηλαδή, Νεοπλατωνικός στή θεολογία του καί ὡς ἐκ τούτου ὑπέπεσε σέ σοβαρά δογµατικά σφάλµατα. Στό παρόν σηµείωµα, δέν θά παραθέσουµε ὅλες τίς κακοδοξίες τοῦ Ὠριγένη, ἀλλά θά ἐπικεντρωθοῦµε ἁπλῶς στίς φράσεις πού παραθέσαµε στήν ἀρχή τοῦ κειµένου.
Μέ τίς φράσεις αὐτές ἀποδίδεται µιά πεπλανηµένη δοξασία περί «Θεοῦ», ἡ ὁποία εἶχε ἤδη µεγάλο παρελθόν, ἀλλά θά εἶχε καί πολύ µέλλον. Ἤδη, στό σηµείωµα τοῦ προηγούµενου µῆνα (τοῦ Ἀπριλίου) εἴχαµε ἀναφερθεῖ στήν βασική διδασκαλία τοῦ Νεοπλατωνισµοῦ ὅτι τά πάντα προέρχονται/ἀπορρέουν ἀπό ἕνα πρωταρχικό Ἕν (ἤ Μηδέν) χωρίς ρητές καί συγκεκριµένες ἰδιότητες, ἀπό τό ὁποῖο προῆλθαν βαθµιαῖα τά Πάντα. Τό Ἕν αὐτό καί τά Πάντα, ἀπό κοινοῦ, ἤ, ἀλλιῶς, ἡ «ἑνότητα τῆς ταυτότητας (τῆς Ἑνιαίας πηγῆς) καί τῆς ἑτερότητας (τῶν πολλῶν καί ποικίλων ὄντων πού ἐκπήγασαν ἀπό τό Ἕν)» ἀποτέλεσαν καί ἀποτελοῦν, κατά τόν Νεοπλατωνισµό, τόν κόσµο µας. Σπεύδουµε νά σηµειώσουµε ὅτι, ἄν καί ὅλα αὐτά ἴσως νά φαίνονται σέ πολλούς ἀρκετά σκοτεινά ἤ καί νά ἀκούγονται ὡς ἀνούσια λογοπαίγνια, εἶναι, ὅµως, ἀναµφισβήτητο τό γεγονός, ὅτι ὁ Νεοπλατωνισµός ἐπανέρχεται πάλι καί πάλι, µεταµφιεσµένος ἀνάλογα µέ τόν τόπο καί τόν χρόνο καί ἐπηρεάζει µέ διάφορους τρόπους ἀνθρώπους τοῦ περιβάλλοντός µας καί ἀκόµη καί ἐµᾶς τούς ἴδιους, χωρίς πάντα νά τό συνειδητοποιοῦµε. Συναφῶς, ὁ ἅγιος Γεννάδιος Σχολάριος, πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως θά πεῖ: «οὗτοι δέ οἱ λογισµοί (=τοῦ Πλάτωνα) οὐκ Ἄρειον µόνον καί Ὠριγένην καί Εὐσέβιον, ἀλλά καί τούς περί Εὐνόµιόν τε καί Μακεδόνιον καί πάντας τούς αἱρετικούς τῆς ὀρθῆς ἐξήνεγκαν δόξης. Οἷς πᾶσι πηγή τῶν θολερῶν τουτωνί ποταµῶν ἐκ διαδοχῆς Ὠριγένης γέγονε, δεινότητι συγγραµµάτων βοηθήσας τούτοις τοῖς ἀτοπήµασι» («Πρώτη πραγµατεία περί Ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύµατος»).

ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΗΛΟ

189 NinVol.1

ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΜΗΛΟ

πάρχει µιά τουρκική παροιµία πού λέει: ἕνα κόκκινο µῆλο προκαλεῖ τίς πέτρες. Προφανῶς δέν προκαλεῖ τίς πέτρες νά σηκωθοῦν νά τοῦ ἐπιτεθοῦν ἀπό µόνες τους, ἀλλά προκαλεῖ τούς ἀνθρώπους πού τό κοιτάζουν, νά τοῦ πετάξουν πέτρες.
Ἡ παροιµία αὐτή, µπορεῖ νά µᾶς κάνει νά κατανοοῦµε τήν ἐµµονή τους νά κατακτήσουν τήν Κωνσταντινούπολη, ἐµµονή ἑνός βάρβαρου λαοῦ χωρίς ἱστορία, χωρίς πολιτισµό, νά θέλει νά ἁρπάξει µέ τή βία αὐτό πού θαυµάζει περισσότερο ἀπό κάθε τί, αὐτόν τόν πλοῦτο, τή λεπτότητα, τήν αὐτάρκεια, τήν εὐγένεια πού καταλαβαίνει ὅτι δέν µπορεῖ νά φτάσει, δέν µπορεῖ νά µιµηθεῖ. Ἔτσι αἰσθάνεται ὅτι ἀναπληρώνει ὅ,τι τοῦ λείπει, ἔτσι νοµίζει ὅτι τό παρελθόν καί ἡ ἱστορία τοῦ τόπου πού πατάει γίνεται δικό του παρελθόν καί δική του ἱστορία, ὅτι οἱ τάφοι πού σκυλεύει γίνονται τάφοι τῶν δικῶν του προγόνων, τά µνηµεῖα πού καταστρέφει γίνονται δικά του µνηµεῖα κι ὁ πολιτισµός, πού ἐκβαρβαρίζει γίνεται δικός του πολιτισµός.
189 NinVol.2
Ὡστόσο, οἱ λαοί συµπεριφέρονται ὅπως συµπεριφέρονται οἱ ἄνθρωποι στίς καθηµερινές µεταξύ τους σχέσεις, κι οἱ ἄνθρωποι, µπροστά σε ἕνα ὡραῖο, κόκκινο, λαχταριστό µῆλο, συµπεριφέρονται ὁ καθένας µέ τό δικό του τρόπο.

Τῆς νεότητος τὰ λανθασμένα βήματα

189 pKK.1

Τῆς νεότητος τὰ λανθασμένα βήματα

(Σπουδὴ αὐτογνωσίας)

«Ἁμαρτίας νεότητος καὶ ἀγνοίας μὴ μνησθῇς,

καὶ ἐκ τῶν κρυφίων ἡμῶν καθάρισον ἡμᾶς...»

Καλὸ εἶναι νὰ ξεκινάει ὁ καθένας μας, ὅταν ὡριμάσει πιά, τὸ ταξίδι τῆς ἐπιστροφῆς στὸν ἑαυτό του. Καὶ μὲ πυξίδα τὴν εὐαισθησία ποὺ τοῦ ἀπόμεινε –γιατὶ πολλὰ καὶ σκληρὰ εἶναι τὰ μαρτύρια ποὺ ὑπομένει γιὰ ν᾿ ἀπαλλαγεῖ ἀπ᾿ αὐτήν– νὰ προσπαθήσει νὰ συλλαβίσει γιὰ μιὰ ἀκόμη φορά, ποὺ ἴσως καὶ νἆναι ἡ στερνή του, τὸ τετράδιο τοῦ αὐτοβιογραφικοῦ του δρομολογίου. Ἑνὸς δρομολογίου ποὺ ἄρχισε στὰ πρῶτα του χρόνια, τότε δηλαδὴ ὅπου ἄρχισε νὰ συλλαβίζει τὸν κόσμο, ἴσαμε τούτη τὴν πάντιμο ὥρα, ποὺ διαβαίνει τὸ χαντάκι τοῦ χρόνου γιὰ νὰ βρεθεῖ στὸ Ὑπερ-χρόνο. 
Γιατὶ ἕνα τέτοιο ἐγχείρημα εἶναι παράλληλα καὶ μιὰ προσπάθεια νὰ συμφιλιωθεῖ μὲ κάποια πρόσωπα ποὺ κάποτε πλήγωσε –ἠθελημένα ἤ ὄχι– καὶ ἀπὸ τότε μεταξύ τους ἀνοίχθηκε χαντάκι ἀπροσπέλαστο. Κάποτε ὅλ᾿ αὐτά ὅμως. Τώρα δὲ ποὺ βασιλεύει ἡ μέρα, γιὰ τὸν καθένα ποὺ διάβηκε τὴ νεότητα καὶ σιγά–σιγά πορεύεται γιὰ τὴν «ἄκρα τοῦ τάφου σιωπή», τώρα λοιπόν, σὲ ὧρες ρέμβης καὶ ἐπιστροφῆς στὰ παλιὰ τὰ μονοπάτια τοῦ χθές, ἀπαιτεῖται νὰ ξαναβρεῖ τὰ σημάδια ἐκεῖνα ποὺ ὅριζαν τὶς διαπροσωπικές του σχέσεις κι ἔτσι νὰ πασχίσει νὰ συναντήσει, ἔστω καὶ μὲ τὴ μνήμη του, ἀφοῦ θὰ εἶναι ἀδύνατη ἄλλου εἴδους ἐπικοινωνία, αὐτοὺς ποὺ πλήγωσε καὶ τοὺς φαρμάκωσε μὲ τὴ στάση, τὸ λόγο, τὶς ἐνέργειές του. Καὶ καθὼς δημιουργήθηκε κι αὐτὴ ἡ ἀπόσταση μέσα στὸ χρόνο ποὺ πέρασε, καθὼς εἰρήνευσε περισσότερο ἡ ψυχή, καταστάλαξαν τὰ πράγματα, ἀρχίζει αὐτὴ ἡ ἐπιστροφή, μέσῳ τύψεων ἀσφαλῶς, μετανοίας καὶ ἐπίγνωσης. Μιὰ ἐπιστροφὴ ὀδυνηρὴ μέν, ἀλλὰ καὶ θεραπευτική. Θεραπευτική, ἀφοῦ ἀποσείεται πιὰ τὸ βάρος ποὺ πίεζε τὴν ψυχή τόσα χρόνια καὶ ἐμφάνιζε συμπεριφορὲς περίεργες, ἀπωθητικές. 

Ο ΑΠΟΒΛΑΚΩΜΕΝΟΣ ΛΑΟΣ ΕΧΕΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΤΟΝ ΝΑΒΟΥΧΟΔΟΝΟΣΟΡΑ ΤΟΥ!

189 pVEV.1

Ο  ΑΠΟΒΛΑΚΩΜΕΝΟΣ  ΛΑΟΣ

ΕΧΕΙ  ΠΑΝΤΟΤΕ  ΤΟΝ  ΝΑΒΟΥΧΟΔΟΝΟΣΟΡΑ  ΤΟΥ!

Σέ κάποιες παληές ἐποχές, πρίν ἀπό τήν Σάρκωση τοῦ Θεοῦ, οἱ ἄνθρωποι πού δέν γνώριζαν τόν Ἀληθινό Θεό, ὅπως τόν γνώριζαν οἱ Ἰσραηλῖτες, εἶχαν ἀφεθεῖ στή μοιρολατρεία ὡς τέλειοι βλάκες, μέ ἀποτέλεσμα νά τούς ἐκμεταλλεύονται οἱ βασιλεῖς καί οἱ ἡγεμόνες τους, νά τούς καταδυναστεύουν καί ταὐτόχρονα νά τούς ἐξευτελίζουν γιά τήν ὑποταγή τους!
Ἕνας τέτοιος ὑποταγμένος στήν βλακεία (ἀπό τήν κραιπάλη καί τήν Μαγεία) λαός ἦσαν καί οἱ Βαβυλώνιοι καί γι’ αὐτό βρέθηκε καί ὁ ἀνάλογος τῆς βλακείας τους βασιλιάς, ὁ Ναβουχοδονόσορ!!!
Αὐτός κάθε λίγο καί λιγάκι ἔκανε τέστ στούς ὑπηκόους του γιά νά διαπιστώση πόσο πιό χαμηλά θά μποροῦσαν νά πέσουν, πόσο θά ἄντεχαν στούς ἐξευτελισμούς, ὥστε νά ἀποκομίση ἀκόμη περισσότερα κέρδη, πλούτη καί δόξα!