Ξεμπερδέψαμε μέ τό... παλιό!

201 DK

Ξεμπερδέψαμε μέ τό... παλιό!

«Ξεμπερδεύουμε μέ τό παλιό»! Φαντάζομαι ὅτι θά θυμᾶστε τό σύνθημα.

Ἀκριβῶς, αὐτό ἦταν τό κυρίαρχο σύνθημα μέ τό ὁποῖο συμφώνησαν ἕνας στούς τρεῖς ψηφοφόρους ἀπό ὅσους ψήφισαν στίς τελευταῖες ἐθνικές ἐκλογές καί ἔδωσαν τή δυνατότητα στόν πολιτικό χῶρο πού διαχειρίζεται ἐδῶ καί τέσσερα χρόνια τίς τῦχες τοῦ τόπου νά ἐφαρμόσει ἤ τοὐλάχιστον νά δρομολογήσει ὅλα αὐτά πού προφανῶς κατά τήν πολιτική ἀντίληψη τῶν στελεχῶν του περιλαμβάνονταν στόν ὁρισμό τοῦ τί ἐννοεῖται κατ’ αὐτούς «παλιό», ἀπό τό ὁποῖο μᾶς ὑπόσχονταν πώς θά ἀπαλλαγοῦμε.

Φοβᾶμαι πώς οἱ περισσότεροι ἀπό ἐμᾶς ἦταν ἀνυποψίαστοι γιά νά μπορέσουν νά ἀντιληφθοῦν τί ἀκριβῶς ἐννοοῦσαν οἱ ἄνθρωποι.

Ὄχι πώς αὐτή ἡ ἀντίληψη ἐξέφραζε μόνον τό συγεκριμένο χῶρο, ὄχι ὅτι δέν ὑπῆρξαν καί ἄλλοι πού ἐπί χρόνια ἀπό τά ἴδια πιστεύω δέν ἐπιδίωξαν τόν ἀναθεωρητισμό «ἐπί παντός ἐπιστητοῦ», ἁπλά, αὐτοί οἱ τελευταῖοι ὑπῆρξαν οἱ πλέον πρόθυμοι καί ἱκανοί νά φέρουν σέ πέρας τό «ἔργο» τῆς ἀναμόρφωσης τῆς συνόλης εἰκόνας τῆς Ἑλλαδικῆς κοινωνίας.

Ἔπρεπε νά ξέρουν ὅμως ὅλοι αὐτοί πού συναίνεσαν, περί τίνος ἀκριβῶς ἐξουσιοδοτοῦσαν τούς εὐαγγελιζόμενους μιᾶς τέτοιας ἀλλαγῆς.

Ὁ ρεαλισμός τῆς Οἰκουμενικότητος καί ἡ φαντασιοπληξία τῆς παγκοσμιοποίησης

201 LM

Ὁ ρεαλισμός τῆς Οἰκουμενικότητος
καί ἡ φαντασιοπληξία τῆς παγκοσμιοποίησης

θρησκεία, σύμφωνα μέ τόν Γερμανό φιλόσοφο Λουδοβίκο Φόϊερμπαχ (1804-1872), ἕναν ἐκ τῶν θεμελιωτῶν τῆς ἀθεΐας, ἀποτελεῖ φαντασίωση τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ Θεός καί ἡ θρησκεία εἶναι τό προϊόν τῶν ἀνθρώπινων ἐπιθυμιῶν. Αὐτό, πού ἔχει ὁ ἄνθρωπος σέ σχετικό βαθμό, τή σοφία, τή δύναμη, τήν ἀγάπη κ.λ.π., ἐπιθυμεῖ νά τό ἔχει σέ ἀπόλυτο βαθμό. Ἐφ’ ὅσον ὅμως αὐτή ἡ ἐπιθυμία του δέν μπορεῖ νά ἱκανοποιηθεῖ στόν κόσμο αὐτό, στήν ζωή αὐτή, ἀποδίδει αὐτές τίς ἰδιότητες σέ ἀπόλυτο βαθμό στόν Θεό. Ἔτσι δημιουργεῖται, κατά τόν Φόϊερμπαχ, ὁ πάνσοφος, παντοδύναμος, πανάγαθος κ.λ.π. Θεός. Ὁ ἄνθρωπος, κατασκευάζοντας μέ τόν τρόπο αὐτό τόν Θεό του σύμφωνα μέ τίς δικές του προδιαγραφές, καταφεύγει σέ ἕναν φανταστικό κόσμο, στόν ὁποῖο μποροῦν νά βροῦν ἐκπλήρωση οἱ ἐπιθυμίες του, μέ ἀποτέλεσμα, ὡστόσο, τήν ἀλλοίωση ὅλης τῆς ζωῆς του καί τήν ἀλλοτρίωση τοῦ ἐαυτοῦ του. Διότι ὁ θεῖος αὐτός κόσμος, τό προϊόν τῆς φαντασίας του, γίνεται γι’ αὐτόν πραγματικός καί ὁ πραγματικός κόσμος τῆς ζωῆς ἀπαξιώνεται.

Σίγουρα, ὡς πρός τίς διάφορες θρησκεῖες, πού ὑπάρχουν στόν κόσμο, εἶχε δίκαιο ὁ Γερμανός φιλόσοφος. Ἀλλά στόν ἕναν ἀληθινό Θεό μπορεῖ νά ἀντιστοιχεῖ μόνο μιά Ἀληθινή Θρησκεία. Ὅλες οἱ ἄλλες πρέπει νά εἶναι ἐπινοήσεις ἀνθρώπων! Πράγματι, ἐάν μελετήσει κανείς τίς θρησκεῖες θά διαπιστώσει εὔκολα, ὅτι πρόκειται γιά προϊόντα ἀνθρώπινης φαντασίωσης. Μιά μόνο θρησκεία διδάσκει ὅλα ἐκεῖνα, πού εἶναι ἀδύνατο νά τά ἐπινοήσει διάνοια ἀνθρώπου: ὁ Χριστιανισμός. Ἀλλά καί πάλι, ὄχι ὁ Χριστιανισμός σέ ὅλες τίς ἐκδοχές του. Τόσο στόν Παπισμό ὅσο καί στίς ποικίλες ἐκδοχές τοῦ Προτεσταντισμοῦ, ὁ Θεός, μέ τίς ἰδιότητες πού Τόν διακρίνουν, ἔχει μοιάσει πολύ στόν ἄνθρωπο, ἔχει μετατραπεῖ ὄντως σέ δημιούργημα, ἔστω μέ τελειότατες προδιαγραφές, τοῦ ἀνθρώπινου νοῦ. Προβάλλεται ἕνας Θεός κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν τῆς ἀρρωστημένης ἀνθρώπινης ψυχολογίας. Στή δέ συνέχεια αὐτοῦ τοῦ ἀλλοιωμένου Χριστιανισμοῦ τῆς Δύσης παρουσιάζεται ἡ ἀθεΐα τοῦ Φόϊερμπαχ καί ἄλλες ποικίλες ἐκδοχές της, ὡς ἕνα ἐπί πλέον βῆμα πρός τή διαστροφή τοῦ ψυχικοῦ κόσμου τοῦ ἀνθρώπου, ἀφοῦ φανερά πιά προβάλλει τόν ἑαυτό του ὡς Θεό.

Θυρανοίξια καὶ πάλι... ἤ, Τῆς ἱερατικῆς διακονίας, τῆς 5ης δεκαετηρίδος, οἱ ἀπαρχές

201 pKK 1

Θυρανοίξια καὶ πάλι...

ἤ, Τῆς ἱερατικῆς διακονίας, τῆς 5ης δεκαετηρίδος,

οἱ ἀπαρχές

Μνημόσυνο ἱερὸ Χρυσοστόμου τοῦ Α΄

Μητροπολίτου Χαλκίδος γενομένου. (1974-2001).

Τὸν Ἱερέα δεῖ «κηρύσσειν τὸ εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας»

τοῦ Θεοῦ καὶ «προσφέρειν δῶρα καὶ θυσίας πνευματικάς»

(Εὐχὴ Χειροτονίας πρεσβυτέρου)

 

Στ᾿ ἀλήθεια, ἔχουν τὴ σημασία τους καὶ τὸ εἰδικό τους τὸ βάρος οἱ διάφοροι ἐπέτεοι στὴ ζωή καὶ στὴ διακονία μας. Μάλιστα, ὅταν οἱ ἐπέτειοι αὐτὲς πληθύνονται, αὐξάνουν, μαζὶ μὲ τὴν ἡλικία, ποὺ συσσωρεύει ὁ χρόνος, τότε ἀποκτοῦν ὅλο καὶ μεγαλύτερη ἀξία, γιατὶ τὸ ξέρεις: δὲν θὰ ἐπαναληφθοῦν. Δηλαδή, τὸ δέκα μπορεῖ νὰ γίνει εἴκοσι, τὸ εἴκοσι σαράντα, ὅμως, ὅταν σιμώσεις, καὶ ξεπεράσεις, τὸν ἀριθμὸ σαράντα, τότε ξέρεις ὄτι σιμώνεις στὸ νῆμα ποὺ τερματίζει τὸ ἄθλημα τῆς ἐπίγειας βιοτῆς. Ὁπότε καὶ περιμένεις, μετρῶντας ἕνα-ἕνα τὰ χρόνια, ποὺ σοῦ περίσσεψαν πιά.

Ο  ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ  ΟΙΚΟΔΟΜΕΙ ΤΗΝ  ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ  ΠΟΛΙΤΕΙΑ

201 kv 1

Ο  ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ  ΟΙΚΟΔΟΜΕΙ

ΤΗΝ  ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ  ΠΟΛΙΤΕΙΑ*

 

Σύµφωνα µέ ἕνα σύγχρονο θεολόγο, ἡ Ἐκκλησία σέ αὐτόν τόν κόσµο βρίσκεται ἐνώπιον µιᾶς ἐπιλογῆς. Ἐάν ἡ Ἐκκλησία πρόκειται νά καθορισθεῖ ὡς ἀποκλειστική κοινωνία, πού προσπαθεῖ νά ἱκανοποιήσει ὅλες τίς ἀπαιτήσεις τῶν πιστῶν καί «κοσµικές» καί «πνευµατικές» χωρίς νά δίνει προσοχή στήν ὑπάρχουσα τάξη καί χωρίς νά ἐπιτρέπει καµιά φροντίδα στόν ἐξωτερικό κόσµο, αὐτό θά σήµαινε ὁλοκληρωτικό διαχωρισµό ἀπό τόν κόσµο, τελικό πέταγµα ἔξω ἀπό αὐτόν καί ριζική ἄρνηση κάθε κοσµικῆς ἐξουσίας. Ἐάν ἡ Ἐκκλησία θά ἐπιχειροῦσε γενικό ἐκχριστιανισµό τοῦ κόσµου, ὑποτάσσοντας τήν ὅλη ζωή στόν χριστιανικό κανόνα καί τήν αὐθεντία, αὐτό θά ἦταν προσπάθεια γιά νά ἀναµορφώσει καί νά ἀναδιοργανώσει τήν κοσµική ζωή µέ χριστιανικές ἀρχές γιά νά οἰκοδοµήσει τήν χριστιανική πολιτεία. Στήν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας µποροῦµε νά παρακολουθήσουµε καί τίς δύο λύσεις: «φυγή στήν Ἔρηµο καί οἰκοδόµηση τῆς Χριστιανικῆς Αὐτοκρατορίας».

201 kv 2

Ο  ΑΝΘΡΩΠΟΣ  ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ  (482-565) ΚΑΙ  Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ (527-565)

201 NVol 1

Ο  ΑΝΘΡΩΠΟΣ  ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ  (482-565)

ΚΑΙ  Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ (527-565)* 

Σεβαστοί πατέρες, ἀξιότιµες κυρίες καί ἀξιότιµοι κύριοι,

Οἱ ἐκδόσεις µας «ΥΠΑΚΟΗ» σᾶς καλωσορίζουν καί σᾶς εὐχαριστοῦν γιά τήν παρουσία σας.

Ηρθαµε, ἀπόψε, γιά νά σᾶς παρουσιάσουµε ἕνα βιβλίο καί ὄχι ὁποιοδήποτε βιβλίο. Πολλά εἶναι τά βιβλία πού γράφονται ἀπό ἱστορικούς, γιατί εἶναι εὔκολο νά κοιτάζει ἐκ τῶν ὑστέρων κανείς τή ζωή τῶν ἀνθρώπων καί νά λέει τή γνώµη του. Τόν τελευταῖο καιρό, µάλιστα, στήν Εὐρώπη, οἱ καθηγητές συνηθίζουν νά βάζουν τούς φοιτητές νά βαθµολογοῦν τό ἔργο τῶν ἀνθρώπων πού µελετοῦν καί τούς παροτρύνουν, µέ ἄριστα τό ἑκατό, νά κρίνουν καί νά βάζουν βαθµό σέ ἕνα αὐτοκράτορα, γιά τή δουλειά πού ἔκανε στήν οἰκονοµία, στήν ἐξωτερική πολιτική, στή θρησκευτική του πολιτική κλπ. Μόνο στούς σύγχρονους πολιτικούς δέν τολµάει κανείς, οὔτε καθηγητής οὔτε φοιτητής νά βγεῖ δηµόσια νά βαθµολογήσει τίς διοικητικές ἱκανότητές τους.

201 NVol 2

* Εἰσήγηση στήν παρουσίαση τοῦ βιβλίου «Ἰουστινιανός, ὁ Μέγας Αὐτο-* Εἰσήγηση στήν παρουσίαση τοῦ βιβλίου «Ἰουστινιανός, ὁ Μέγας Αὐτο-κράτωρ καί Ἅγιος»