ΑΡΧΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ – ΑΡΧΗ ΜΕΛΕΤΗΣ

ΑΡΧΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ – ΑΡΧΗ ΜΕΛΕΤΗΣ

 

Ἡ ἀρχή κάθε ἐκπαιδευτικῆς χρονιᾶς – καί τῶν τριῶν βαθμίδων ἐκπαιδεύσεως – συνοδευόμενη ἀπό διάφορες ἐκδηλώσεις (ἁγιασμούς - ὁμιλίες – διανομές βιβλίων - ἀγορές γραφικῆς ὕλης – νουθεσίες διδασκάλων καί καθηγητῶν κλπ.), νομίζω ὅτι, πάντοτε καί γιά ὅλους, διδάσκοντες καί διδασκομένους, ἦταν μιά ἀφορμή πνευματικῶν ἐπανατοποθετήσεων καταρτισμοῦ ἐκπαιδευτικῶν προγραμμάτων, ἀνασυντάξεως τῶν πνευματικῶν μας δυνάμεων καί – πρό παντός - ἀποφάσεων γιά διάβασμα καί μελέτη.

Ξεκινῶντας, λοιπόν, ἀπ’ αὐτά τά γνωστά κάθε Σεπτέμβριο δεδομένα, σκέφθηκα νά ἁρπάξω τήν εὐκαιρία, γιά νά στρέψω τό τιμόνι τῆς φτωχῆς μου αὐτῆς προσλαλιᾶς, στό θέμα τῆς ψυχικῆς καί πνευματικῆς ὠφέλειας, πού προέρχεται ἀπό τήν ἀνάγνωση καί μελέτη ἱερῶν καί ἁγιοπνευματικῶν γραφῶν. Γνωρίζω πολύ καλά, ὅτι ὁ ρυθμός τῆς κοσμικῆς ζωῆς, μπορεῖ μέν νά εἶναι ρυθμός φρενίτιδος, ὥστε ἡ μελέτη ἱερῶν γραφῶν νά θεωρεῖται λίγο-πολύ ὡς πνευματική πολυτέλεια - ἀφοῦ καί τήν προσευχή του πολλές φορές ὁ ἐγκόσμιος Χριστιανός ἀδυνατεῖ νά καλλιεργήσει - ἀλλ’ ὅμως γνωρίζω ἐπίσης καλά, ὅτι «πάντα δυνατά τῷ πιστεύοντι», κατά τόν λόγο τοῦ Κυρίου. Γι’ αὐτό κι ἐγώ, ἐπειδή πρός «πιστεύοντας» ἀπευθύνω τόν πενιχρό μου λόγο, ἔχω ἐλπίδα, ὅτι δέν θά τόν ἀπορρίψετε ἀσυζητητί.

Τά παιδιά ἐκπαιδεύονται...

Τά παιδιά ἐκπαιδεύονται...

Αὐτή ἦταν ἡ ἀπάντηση τῶν ψυχολόγων, παιδοψυχολόγων, τῶν πολιτικῶν καί λοιπῶν ὀνομαζομένων «εἰδικῶν» (σχετικῶν καί ἀσχέτων δέν ἔχει σημασία, ἀρκεῖ νά ἔχουν τόν τίτλο τοῦ εἰδικοῦ!), ὅλων αὐτῶν πού εἶναι ἐντεταλμένοι νά διαμορφώνουν τήν λεγόμενη «κοινή γνώμη», στήν ἀπάντηση τῶν γονέων «πς θά διαχειριστον τά παιδιά τήν ποχρεωτική χρήση μάσκας στό σχολεο;»

Μέ μιά ἁπλή δήλωση ἔλυσαν τό θέμα! Ὅπως ἐκπαιδεύονται τά παιδιά στά λοιπά θέματα, θά ἐκπαιδευτοῦν καί στήν ἀνοχή τῆς μάσκας. Νομίζουν ὅτι ἔλυσαν τό θέμα τῆς μάσκας, ἀνοίγοντας μιά μεγάλη συζήτηση ἐπάνω στό θέμα τῆς ἐκπαίδευσης τῶν παιδιῶν. Ἀλήθεια, τώρα θυμήθηκε τό Ὑπουργεῖο Παιδείας ὅτι τά παιδιά ἐκπαιδεύονται; Τώρα θυμήθηκε ὅτι ἔχουν ἀνάγκες καί πρέπει νά προστατευτεῖ ἡ ὑγεία τους; Τόσα χρόνια στά σχολεῖα δέν ὑπῆρχε χαρτί στίς τουαλέτες οὔτε γιά δεῖγμα! Τό ἴδιο καί τό σαπούνι! Ἄγνωστες λέξεις στίς προμήθειες τῶν σχολικῶν μονάδων. Μικρά παιδιά τοῦ δημοτικοῦ κρατοῦσαν τήν ἀνάγκη τους γιά νά μήν πᾶνε στίς τουαλέτες τῶν σχολείων ἐπειδή ἦταν βρώμικα καί δέν ὑπῆρχε μέρος οὔτε νά πατήσεις, ἀλλά κατά τά ἄλλα, τό φιλεύσπλαχνο Ὑπ. Παιδείας ἐν ἔτει 2020, θυμήθηκε ὅτι ὑπάρχουν καί ἀντισηπτικά καί μάσκες γιά νά διαφυλάξει τήν ὑγεία τῶν παιδιῶν μας! Τόση ὑποκρισία! Καί ἐμεῖς ἀντί νά οἰκτίρουμε τήν κατάσταση, λέμε μπράβο πού τά προμήθευσαν καί αὐτά, μαζί μέ κάτι παγουράκια χωρητικότητας ἑνός ποτηριοῦ, δωρεά διαφόρων κοινοφελῶν ἱδρυμάτων, πολιτικῶν φυσικά συμφερόντων!

Ἐκεῖνοι οἱ ἱερεῖς τῶν Χωρίων...

 

 

Ἐκεῖνοι οἱ ἱερεῖς τῶν Χωρίων...

 

(ννυμο Συναξρι, στσο ληθιν)

Παπά-Εὐαγγέλου Διομή, εὐλαβικὸ Μνημόσυνο

 

Τό χωριό ἦταν μικρό, μέ λίγες ψυχές βασανισμένες καί χτυπημένες ἀπό τήν ἀνέχεια καί τούς σεισμούς. Μικροκαμωμένα ἦταν καί τά σπίτια, μέ λιγοστές ἀνέσεις, στενές κάμαρες καί ἀβάσταχτο πόνο, πού φώλιαζε, ἐκτός ἀπό τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων, καί στίς γωνιές τους, μαζί μέ τούς ἴσκιους καί τίς θαμπές τίς εἰκόνες, τίς σταλμένες ἀπ᾿ τό χθές, συντροφευμένες, μέ τίς ἄϋλες τίς Μορφές τῶν Προγόνων.

Ἐκεῖ ἐφημέρευε σέ χρόνια δύσκολα, καχεκτικά, φορτωμένα θλίψη καί μαράζι, ἕνας ἁπλοϊκός παπᾶς, ἔντιμος καί εὐλαβής. Ὄχι, δέν εἶχε τήν καπατσωσύνη τοῦ παπα-Θανάση, πού μνημονεύει ὁ μακαριστός Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν, στό βιβλίο του « ερες το χωριο», οὔτε καί τήν εὐστροφία του. Εἶχε ὅμως τό προνόμιο νά κλαίει ὅταν διάβαζε τά Εὐαγγέλια τῶν Παθῶν τοῦ Χριστοῦ καί νά συγκινεῖται, πάλι μέχρι δακρύων, ὅταν ἔβλεπε μικρό παιδί, ἄρρωστο καί φυσικά νεκρό. Τό ὄνομά του; Αὐτό δέν ἔχει σημασία. Γιατί δέν εἶναι ὄνομα μέ μεγαλεπήβολο ἔργο καί περγαμηνές.... Τό μόνο βέβαιο εἶναι πώς βρίσκεται “ὑποκάτω τοῦ θυσιαστηρίου ...διά τήν μαρτυρίαν” (Ἀποκ. 6,9), τήν ὁποία ἔδωσε. Κι αὐτό τελικά εἶναι πού ἔχει καί τή σημασία του...

Πολλοί ἦσαν ἐκεῖνοι πού τόν περιγέλασαν, τόν καταφρόνησαν, τόν ὑποτίμησαν. Καί ἐκεῖνος μάζευε τούς καϋμούς, τά φαρμάκια, τίς ὑποχρεώσεις, τίς φόρτωνε πάνω στό μικρό καί ἄκακο γαϊδουράκι του, πού τόν συνόδευε μέ τίς ὅποιες καιρικές συνθῆκες στά ἱερατικά του καθήκοντα, καί κινοῦσε  σιωπηλός, γιά τό ἄλλο τό χωριό πού ἔμενε. (Καί ἐκεῖ μήπως λίγοι καϋμοί τόν περίμεναν; Τά κορίτσια μεγάλωναν καί ἔπρεπε ν᾿ άποκατασταθοῦν· ὁ ἕνας  γιός σπούδαζε, ὁ ἄλλος στήν ξενιτιά, τά ἐγγόνια περίμεναν κι αὐτά.....)

“Πειθαρχεῖν δεῖ Θεῷ μᾶλλον ἤ ἀνθρώποις”

“Πειθαρχεῖν δεῖ Θεῷ μᾶλλον ἤ ἀνθρώποις”

 

(Μία ξαγόρευση λογισμν γιά τήν δειλία μας)

 

Τό μοναχικό τάγμα εἶναι, γενικά καί διαχρονικά, συνηθισμένο στήν ἐξαγόρευση λογισμῶν. Ἄλλωστε εἶναι καί μία ἀπό τίς ὑποσχέσεις πού δίνουμε, ὅλοι οἱ Μοναχοί, ὅταν γινόμαστε Μεγαλόσχημοι. Φυσικά, οἱ Γέροντες πού ἀκοῦνε καί δέχονται τήν τοιαύτη ἐξαγόρευση τῶν μοναχῶν τους, δέν εἶναι μέν ὑποχρεωμένοι νά τούς ἐπιβλαβεύσουν ἤ νά τούς ἐπικροτήσουν κιόλας - ἀφοῦ ἐνδέχεται νά εἶναι καί ἀπορριπτέοι – εἶναι ὅμως ὑποχρεωμένοι νά τούς ἀκούσουν ὑπομονητικά μέχρι κεραίας.

Τώρα λοιπόν καί ὁ ὑποφαινόμενος, συνειθισμένος, ὡς Μοναχός, σέ ἐξαγορεύσεις ποικίλων λογισμῶν, θά τό ἐπιχειρήσω διά τῆς παρούσης μου ἀναφορᾶς, ἀλλά μέ μιά ἰδιαιτερότητα· θά τοποθετήσω ὡς ἀποδέκτες αὐτῶν τῶν λογισμῶν - ἐννοεῖται μετά ἀπό τόν Γέροντά μου - ὅλους ἐσᾶς τούς ὑπομονητικούς ἀναγνώστας αὐτῶν. Καί, φυσικά, δέν εἶσθε καί σεῖς ὑποχρεωμένοι νά τούς ἀποδεχθεῖτε - ἀφοῦ ἐνδέχεται νά εἶναι καί ἀπορριπτέοι, ὡς προείπαμε – σᾶς παρακαλῶ ὅμως νά τούς διαβάσετε μέ ὑπομονή. Καί μετά, ἄν δέν συμφωνεῖτε, τούς ἀπορρίπτετε.

 

Ὁ «ὑπεράνθρωπος» καί ὁ «ἀνήρ τῶν ἐπιθυµιῶν τοῦ Πνεύµατος»

Ὁ  «ὑπεράνθρωπος»  καί

ὁ  «ἀνήρ  τῶν  ἐπιθυµιῶν  τοῦ  Πνεύµατος»

 

Σέ προηγούµενα τεύχη εἴχαµε ἀναφερθεῖ στήν λεγόµενη Μετά-Πατερική Θεολογία, οἱ ἐκπρόσωποι τῆς ὁποίας τείνουν νά ὑποστηρίζουν ὅτι ἡ ἐποχή τῶν Ἁγίων Πατέρων εἶναι, ἤδη, παρωχηµένη καί ὅτι, ἑποµένως, ἐάν θέλουµε νά συγχρονισθοῦµε πρός τόν ὑπόλοιπο προοδευµένο κόσµο, πού ζεῖ ἐδῶ καί καιρό ἐντός ἑνός ἄλλου «κοσµοθεωρητικοῦ παραδείγµατος», πρέπει νά µετακινηθοῦµε πρός ἄλλα πρότυπα, ἀναγνωρίζοντας ὅτι ἡ διδασκαλία καί τό παράδειγµα τῶν Πατέρων, ὅσο σεβαστά καί ἄν µᾶς εἶναι, δέν ἔχουν πλέον σχέση µέ ἐµᾶς σήµερα. Στό πλαίσιο τῆς ἀναφορᾶς µας ἐκείνης εἴχαµε δειγµατοληπτικά παρουσιάσει κάποια κείµενα τῶν ἁγίων Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόµου καί Αὐγουστίνου ἐπισκόπου Ἰππῶνος, προκειµένου νά τεκµηριώσουµε, κατά τόν δυνατόν, τήν ἄποψή µας ὅτι, στήν πραγµατικότητα, οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας παραµένουν διαχρονικά σύγχρονοι καί ὅτι, ἀντιθέτως, διάφορες ἀπόψεις πού αὐτοπαρουσιάζονται ὡς «µοντέρνες» ἤ «µεταµοντέρνες» εἴτε στηρίζονται σέ παρεξηγήσεις ἤ ἐσφαλµένες ἀντιλήψεις, εἴτε, ὅτι, πάντως, στόν βαθµό πού ἐµπεριέχουν κάποια στοιχεῖα ἀλήθειας, δέν εἶναι πρωτότυπες, ἀφοῦ ἔχουν ἤδη διατυπωθεῖ καί µάλιστα µέ µεγαλύτερη πληρότητα καί ἀκρίβεια ἀπό τούς Πατέρες.