Τά παιδιά ἐκπαιδεύονται...

Τά παιδιά ἐκπαιδεύονται...

Αὐτή ἦταν ἡ ἀπάντηση τῶν ψυχολόγων, παιδοψυχολόγων, τῶν πολιτικῶν καί λοιπῶν ὀνομαζομένων «εἰδικῶν» (σχετικῶν καί ἀσχέτων δέν ἔχει σημασία, ἀρκεῖ νά ἔχουν τόν τίτλο τοῦ εἰδικοῦ!), ὅλων αὐτῶν πού εἶναι ἐντεταλμένοι νά διαμορφώνουν τήν λεγόμενη «κοινή γνώμη», στήν ἀπάντηση τῶν γονέων «πς θά διαχειριστον τά παιδιά τήν ποχρεωτική χρήση μάσκας στό σχολεο;»

Μέ μιά ἁπλή δήλωση ἔλυσαν τό θέμα! Ὅπως ἐκπαιδεύονται τά παιδιά στά λοιπά θέματα, θά ἐκπαιδευτοῦν καί στήν ἀνοχή τῆς μάσκας. Νομίζουν ὅτι ἔλυσαν τό θέμα τῆς μάσκας, ἀνοίγοντας μιά μεγάλη συζήτηση ἐπάνω στό θέμα τῆς ἐκπαίδευσης τῶν παιδιῶν. Ἀλήθεια, τώρα θυμήθηκε τό Ὑπουργεῖο Παιδείας ὅτι τά παιδιά ἐκπαιδεύονται; Τώρα θυμήθηκε ὅτι ἔχουν ἀνάγκες καί πρέπει νά προστατευτεῖ ἡ ὑγεία τους; Τόσα χρόνια στά σχολεῖα δέν ὑπῆρχε χαρτί στίς τουαλέτες οὔτε γιά δεῖγμα! Τό ἴδιο καί τό σαπούνι! Ἄγνωστες λέξεις στίς προμήθειες τῶν σχολικῶν μονάδων. Μικρά παιδιά τοῦ δημοτικοῦ κρατοῦσαν τήν ἀνάγκη τους γιά νά μήν πᾶνε στίς τουαλέτες τῶν σχολείων ἐπειδή ἦταν βρώμικα καί δέν ὑπῆρχε μέρος οὔτε νά πατήσεις, ἀλλά κατά τά ἄλλα, τό φιλεύσπλαχνο Ὑπ. Παιδείας ἐν ἔτει 2020, θυμήθηκε ὅτι ὑπάρχουν καί ἀντισηπτικά καί μάσκες γιά νά διαφυλάξει τήν ὑγεία τῶν παιδιῶν μας! Τόση ὑποκρισία! Καί ἐμεῖς ἀντί νά οἰκτίρουμε τήν κατάσταση, λέμε μπράβο πού τά προμήθευσαν καί αὐτά, μαζί μέ κάτι παγουράκια χωρητικότητας ἑνός ποτηριοῦ, δωρεά διαφόρων κοινοφελῶν ἱδρυμάτων, πολιτικῶν φυσικά συμφερόντων!

Εἶναι ἀλήθεια ὅτι ἀπό μαθησιακῆς ἄποψης τά παιδιά ἐκπαιδεύονται εὔκολα. Ὅταν γεννιοῦνται εἶναι σάν τό «ἄγραφο χαρτί» καί περιμένουν ἀπό μᾶς νά τά παιδαγωγήσουμε καί νά τά βοηθήσουμε νά διαμορφώσουν τόν χαρακτῆρα τους. «Τό παιδί καί τό σκυλί ὅπως τό μάθεις» ἔλεγε ὁ σοφός λαός ἀπό παλιά. Ἔχουμε, ὅμως, ἀναρωτηθεῖ ποιοί καί πῶς ἐκπαιδεύουν σήμερα τά παιδιά μας; Ἔχουμε τήν ψευδαίσθηση ὅτι τά παιδαγωγοῦμε ἐμεῖς; Μά, ἄν κοιτάξουμε τίς ὧρες τῆς ἡμέρας, πόσες εἴμαστε μέ τά παιδιά μας, ἀρκεῖ γιά νά συμπεράνουμε ὅτι ἡ διαπαιδαγώγηση πού τούς προσφέρουμε, εἶναι ἐλάχιστη σέ σχέση μέ τήν ἐκπαίδευση πού λαμβάνουν ἀπό τούς τρίτους. Ἔχουμε καταντήσει οἱ γονεῖς νά ἀναλαμβάνουμε ἁπλῶς τήν βραδυνή ἀπασχόληση τῶν παιδιῶν, ὅταν νταντάδες καί λοιποί ἐκπαιδευτές ἀποσύρονται ξεθεωμένοι στό τέλος τῆς ἡμέρας. Ἐρχόμαστε τό βράδυ, νά τά ἀπασχολήσουμε γιά λίγο, νά τά ρωτήσουμε πῶς πέρασαν τήν ἡμέρα τους, νά λάβουμε μιά σύντομη ἀπάντηση καί, ἥσυχοι ὅλοι,νά πᾶμε γιά ὕπνο ὅτι βγάλαμε καί αὐτήν τήν ἡμέρα..

 Οἱ νταντάδες, οἱ παιδικοί σταθμοί, ἡ τηλεόραση μέ τά παιδικά προγράμματα, οἱ δάσκαλοι πού ἔχουν συγκεκριμένο ἐκπαιδευτικό πρόγραμμα γιά κάθε τάξη καί αὐστηρές ὁδηγίες νά μήν ξεφεύγουν ἀπό αὐτό, ὅλοι αὐτοί ἐκπαιδεύουν καθημερινά τά παιδιά μας. Αὐτή εἶναι ἡ πραγματικότητα, ὅσο καί νά ἔχουμε τήν ψευδαίσθηση ὅτι συμβάλλουμε καί ἐμεῖς. Ἰδίως σήμερα, πού τά παιδιά μας τά ἀναλαμβάνουν οἱ διάφοροι σταθμοί ἀπό τήν βρεφική ἡλικία, ἡ ἐκπαίδευση, πού ἐμεῖς θά τούς δώσουμε, φαντάζει ὡς σταγόνα στόν ὠκεανό. Οὔτε σχέση δέν προλαβαίνουμε νά ἀναπτύξουμε μαζί τους, ἀφοῦ ἀπό τήν τρυφερή ἡλικία τῶν πρώτων χρόνων, ἐκεῖ πού διαμορφώνεται ἡ σχέση τῶν παιδιῶν μέ τούς γονεῖς καί τίθενται οἱ βάσεις γιά τήν διαπαιδαγώγησή τους, τά ἀναθέτουμε στίς βρεφοκόμους καί στίς νηπιαγωγούς. Οἱ παιδικοί σταθμοί σήμερα ἀντικαθιστοῦν τούς γονεῖς. Καί φυσικά, τά προγράμματα τῶν σταθμῶν ὁρίζονται ἀπό τό Κράτος καί ἀπό αὐτούς πού τά χρηματοδοτοῦν. Δέν ἔχει δικαίωμα κάθε νηπιαγωγός νά ἐφαρμόσει δικό της πρόγραμμα, οὔτε οἱ γονεῖς μποροῦν νά ζητήσουν κάποια εἰδική μεταχείριση, παρά μόνο ἄν τό ἀπαιτεῖ συγκεκριμένος λόγος ὑγείας. (Σέ αὐτήν τήν χώρα μόνο δικαίωμα στήν ὑγεία ἔχεις! Πουθενά ἀλλοῦ!)

 

Μαρίνα Διαμαντῆ

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» Ἀριθμ. Τεύχους 218

Ὀκτώβριος 2020