Ὦ Ἀγάπη, Θεϊκή Ἀγάπη!

5 14 12.m.Nektarios

Ὦ Ἀγάπη, Θεϊκή Ἀγάπη!

(Γέρων ἱερομ. Ἐφραίμ Κατουνακιώτης)

τυχε(;) νά γνωρίσω τόν Γέροντα Ἐφραίμ Κατουνακιώτη. Ὁ σεβαστός πατήρ Βασίλειος Βολουδάκης, μάλιστα, τόν γνώρισε σέ ἀκόμη παλαιότερη ἐποχή, ὅταν οἱ ψυχοσωματικές δυνάμεις τοῦ ἀοιδίμου Γέροντος ἦσαν ἀκμαῖες.

Ἡ φωνή του ἀκόμα ἠχεῖ στ’ αὐτιά μου. Ὁρισμένες, μάλιστα, ἐπιγραμματικές φράσεις του – κάτι σάν δίδαγμα καί ρητό πού μαθαίναμε στά Κατηχητικά Σχολεῖα - ἔφτασαν ὡς ἐμένα ἀπ’ τούς Γέροντές μου, πού τόν γνώρισαν ἀκόμη καλύτερα κι ἀπ’ τόν πατέρα Βασίλειο.

«Ὦ Ἀγάπη, θεϊκή Ἀγάπη!»

«Ψυχή μου, ψυχή μου· πόσο σέ ἀδίκησα!»

«Ξέρεις, πάτερ μου, τί εἶναι ὁ ἄνθρωπος; Ἡ μεγαλύτερη ἀδυναμία (=τρεπτότητα)».

Τώρα πιά, μετά ἀπό τριάντα χρόνια μοναχικῆς(;) ζωῆς, αὐτά τά λόγια, μαζί μέ τήν μορφή τοῦ Γέροντος Ἐφραίμ, ἀποτελοῦν καί συνιστοῦν ἕνα ὡραῖο ἰσοκράτημα, πού συνοδεύει καί ἁπαλύνει τήν κακοφωνία τῆς λατρευτικῆς μοναχικῆς ζωῆς μας. Θά μᾶς ξαναέλεγε, ἄν ζοῦσε: «Εἴμαστε λοιπόν ἐμεῖς, οἱ μοναχοί τῆς τελείας παρακμῆς».

Τό Πάτερ ἡμῶν καί ἡ θλιμμένη Παναγία

4 12 12.p.Kallianos 1

Τό Πάτερ ἡμῶν καί ἡ  θλιμμένη Παναγία

Μνήμη Βαρσαμᾶ Ἀπ. Γλύνη

Στή μνήμη ἀπομένει πάντα ἡ Μορφή μιᾶς θλιμμένης, βουρκωμένης Παναγίας, τήν ὁποία συναντοῦσα κάθε Κυριακή ἤ καί γιορτή, στήν παλιά μας τήν ἐκκλησία, στό Κάτω Χωριό. Ἡ εἰκόνα αὐτή, πού βρίσκεται μέχρι σήμερα στό Τέμπλο, εἶναι μεγάλων δια­στά­σεων, ἁγιογραφημένη στό Ἅγιον Ὄρος, ὄχι μέ τή γνωστή βυζα­ν­τι­νή τεχνοτροπία, ἀλλά μέ πολλά δυτικότροπα στοιχεῖα, στά ὁποῖα ὡστόσο, πρέπει νά τό ποῦμε ἀπερίφραστα, ὅτι ὁ εὐλαβής ἁγι­ο­γρά­φος προσπάθησε νά βάλει καὶ τή δική του τή σφραγῖδα, ἔτσι ὥστε νά μήν εἶναι μακρυὰ ἀπὸ τήν παράδοση καί τήν κληρονομιά τόσων αἰώνων.

Κάθε Κυριακή, λοιπόν, στή  Θεία Λειτουργία, ἐκεῖνος ὁ ταπεινός καί ἁπλός λευΐτης, ὁ παπα-Βαγγέλης, τήν ὥρα πού ἐπρόκειρο νά εἰπωθεῖ ἡ Κυριακή Προσευχή, ἔκανε νεῦμα, ὥστε τό παιδί πού θά ἔλεγε τό “Πάτερ ἡμῶν”, νά πάει καί νά σταθεῖ μπροστά στήν Ὡραία Πύλη, στό Σολέα, καί νά περιμένει ἐκεῖ, μέχρι ν᾿ ἀπαγγείλει ὁ Ἱερέας τό, “Καί καταξίωσον ἡμᾶς Δέσποτα...”, γιά νά πεῖ στή συνέχεια τήν  Προσευχή. 

Ἡ «ἠθική ἔκπτωση τῆς κοινωνίας» καί οἱ ἠθικοί αὐτουργοί!

3 9 12.Eyvanthia

 Ἡ «ἠθική ἔκπτωση τῆς κοινωνίας»

καί οἱ ἠθικοί αὐτουργοί!

 

«Verba volant, scripta manent = τά λόγια πετοῦν τά γραπτά µένουν» µαθαίναµε κάποτε ἀπό τόν καθηγητή τῶν Λατινικῶν, ὅταν ἀρχίζαµε νά συλλαβίζουµε τίς πρῶτες µας λέξεις στή γλώσσα αὐτή. Πρόκειται γιά ἕνα γνωστό Λατινικό ἀπόφθεγµα πού ἐπισηµαίνει τήν ἀποδεικτική ἀξία τοῦ γραπτοῦ λόγου καί καθιστᾶ προσεκτικούς τούς ἀνθρώπους, ὅταν συγγράφουν, ὑπογράφουν ἤ ἁπλᾶ καταγράφουν κάτι. Ἡ ἀνθρωπότητα πορεύτηκε µέ τή συναίσθηση αὐτή ἐπί αἰῶνες. Τά πράγµατα, ὅµως, ἄρχισαν σταδιακά νά ἀλλάζουν ἀπό τά τέλη τοῦ 19ου αἰῶνα µέ τή δηµιουργία τοῦ φωνογράφου καί στή συνέχεια τοῦ γραµµοφώνου, ὅταν δηλ. ἄρχισε νά γίνεται δυνατή ἡ ἀποτύπωση καί ἀναπαραγωγή τοῦ ἤχου. Σήµερα, στήν ἐποχή τῆς ψηφιακῆς κωδικοποίησης τοῦ ἤχου ἀλλά καί τῆς εἰκόνας, µποροῦµε πλέον νά δηλώσουµε µέ σιγουριά ὅτι “καί τά λόγια µένουν”, ἀρκεῖ νά ὑπάρχει κοντά... συσκευή ἐγγραφῆς.  Εἶναι λογικό ὅτι οἱ προσωπικές συνοµιλίες προστατεύονται ἀπό τόν νοµοθέτη, ὅµως οἱ δηµόσιες δηλώσεις δέν ἀποτελοῦν πιά “λόγια τοῦ ἀέρα”, ἀλλά  ὅπως καί τά γραπτά... “manent”!

Η ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ

2 8 12 Arx.Kolan
Η ΖΩΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ

χριστιανός εἶναι ἄνθρωπος τῆς προσευχῆς ἤ, τοὐλάχιστον, ἔτσι θά ἔπρεπε νά εἶναι. Διότι χωρίς προσευχή δέν εἶναι δυνατή ἡ χριστιανική ζωή. Ἡ προσευχή εἶναι ἡ τροφή τῆς ψυχῆς, ὅπως ἀκριβῶς τό ψωμί ἀποτελεῖ τήν τροφή τοῦ σώματος. Ἀλλά εἶναι ἐνδιαφέρον τό γεγονός, ὅτι οἱ ἄνθρωποι  ἐνῶ δέν ξεχνοῦν τήν τροφή τοῦ σώματος, λησμονοῦν συχνά τήν τροφή τῆς ψυχῆς.

Ἐάν ὅμως σκεφτόμαστε βαθύτερα τά πράγματα, θά διαπιστώσουμε ὅτι, σέ τελευταία ἀνάλυση, καί τό ψωμί, ἡ τροφή τοῦ σώματος, ἀποκτᾶται ἐπίσης διά μέσου τῆς προσευχῆς. Ἄρα, ἡ προσευχή εἶναι ἀναγκαία τόσο γιά τήν πνευματική, ὅσο καί γιά τήν σωματική ζωή, ἡ ὁποία βρίσκει στήν προσευχή τήν δική της πηγή ἀφθονίας.

ΜΑΣΩΝΙΑ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΗ

1 7 12.p.Basileios

ΜΑΣΩΝΙΑ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μιά ἀπάντηση σέ ἕνα Σχόλιο

διάβασα κάπως ἀργοπορημένα τό σχόλιο τοῦ μαχητικοῦ ἀγωνιστοῦ κ. Μανώλη Μ. Μηλιαράκη (στό ἑξῆς κ. Μ.Μ.Μ.) στήν «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ» τῆς 20ης Ὀκτωβρίου 2016 γιά τό ἄρθρο μου «ΜΑΣΩΝΙΚΗ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΒΟΥΛΗΣ», πού εἶχε δημοσιευθεῖ ὡς βασικό ἄρθρο στόν «ΟΡΘΟΔΟΞΟΝ ΤΥΠΟΝ» τῆς 30ης Σεπτεμβρίου 2016 καί στήν «ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» τοῦ Ὀκτωβρίου 2016.

Ἀπαντῶ μέσῳ τοῦ «ΟΡΘ. ΤΥΠΟΥ» καί ὄχι μέσῳ τῆς «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ» γιά δύο λόγους:

Πρῶτον, ἐπειδή ἐδιάβασαν τό ἄρθρο μου οἱ ἀναγνῶστες τοῦ «Ο.Τ.» καί ὡς ἐκ τούτου εἶναι εἰς θέσιν νά ἀξιολογήσουν καί τό ἐπικριτικό σχόλιο τοῦ κ. Μ.Μ.Μ. ἀλλά καί τήν δική μου ἀπάντηση. Καί, δεύτερον, γιατί ἡ ἐπίκριση βασικῶν ἄρθρων τοῦ «Ο.Τ.» δέν περιορίζει τήν μομφή καί τήν εὐθύνη στό πρόσωπο τοῦ συντάκτου τους –καί ἐν προκειμένῳ στό πρόσωπο μου– ἀλλά τήν ἐπεκτείνει καί στήν Συντακτική Ἐπιτροπή τῆς Ἐφημερίδος.