ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΙΚΑΙΟ (Δ΄)

174.5.Nomomathis

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΙΚΑΙΟ

Μιά ἀπόπειρα ἀντιπαραβολῆς

(Δ΄)

Η ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ

ΝΑ ΕΠΙΒΛΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ

ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΛΤΙΚΗΣ & ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΗΣ

ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ

«Ὕπαγε καί διοίκει οὐχί ὡς κριτής, ἀλλ’ ὡς ἐπίσκοπος»!

Διατάξεις περί ἀτοµικῶν δικαιωµάτων

στό πλαίσιο τῆς ποινικῆς καταστολῆς:

 Στά προηγούµενα τεύχη (Νοέµβριος καί Δεκέµβριος 2016, Ἰανουάριος 2017) ἔγινε ἀναφορά στό ὅτι τό Εὐαγγέλιο ἀναγνωριζόταν ὡς θεµελιώδης νόµος στό Βυζαντινό κράτος(πρβλ καί Ἀποκ.5, 12: «ἄξιον ἐστίν τό ἀρνίον τό ἐσφαγµένον λαβεῖν τήν δύναµιν …καί ἰσχύν..»). Λαµβάνοντας δέ ὑπ’ ὄψη παραδείγµατα, ὅπως αὐτό τοῦ Ἀκακίου, ἐπισκόπου Ἀµίδης, ὁ ὁποῖος, ἀφοῦ συσκέφθηκε µέ τούς κληρικούς του, πώλησε ἐκκλησιαστικά σκεύη (:διότι «…ὁ Θεός ἡµῶν οὔτε δίσκων, οὔτε ποτηρίων χρήζει, οὔτε γάρ ἐσθίει, οὔτε πίνει…») γιά νά διαθρέψει καί ἀπολυτρώσει µέ τό τίµηµά τους 7.000 Πέρσες, αἰχµαλωτισθέντες σέ προηγούµενο πόλεµό τους κατά τῶν Βυζαντινῶν καί γιά νά τούς ἐπαναπατρίσει στήν πατρίδα τους Περσία ἐλεύθερους (Σωκράτους, Ἱστορία) καί παραµερίζοντας µιά δῆθεν ρεαλιστική κυνική στάση,ἴσως νά διστάσουµε νά συµφωνήσουµε µέ τό ρηθέν ὅτι «τό Βυζάντιο ἦταν ἕνα ἀποτυχηµένο πείραµα». Ἐν συνεχεία, θά ἀναφέρουµε κάποιες διατάξεις σχετικές µέ τήν ἀντιµετώπιση τῶν ἐσωτερικῶν, αὐτή τή φορά, ἐχθρῶν, τῶν ἐγκληµατιῶν:

–Πεῖρα 51, 22:

–«Ὅτι ὁ µάγιστρος ἔλεγε … καί ἕτερος νόµος ἐστίν ἵνα τάς ὡρισµένας ποινάς ἀπό τοῦ νόµου µή παραβαίνωσιν οἱ δικασταί…».

Ὁ σεβασµός πρός τούς ἄλλους εἶναι φιλανθρωπία

174.9.MDiamanti

Ὁ σεβασµός πρός τούς ἄλλους εἶναι φιλανθρωπία

Οἱ σύγχρονες παιδαγωγικές µέθοδοι θέλουν τήν προσοχή τῶν γονέων καί τῶν παιδαγωγῶν νά ἑστιάζεται στήν καλλιέργεια τῆς αὐτοπεποίθησης τῶν παιδιῶν. Αὐτό σάν ἀρχή εἶναι σωστό, καθώς δέν ὑπάρχει ἀµφιβολία ὅτι ἡ αὐτοπεποίθηση εἶναι ἀπαραίτητο θεµέλιο γιά τήν ὑγιῆ ἀνάπτυξη τῶν παιδιῶν, ἰδίως στήν ἐποχή µας ὅπου παρατηρεῖται ὅτι κάθε νεότερη γενιά ἀποδεικνύεται πιό εὐαίσθητη καί πιό εὔθραυστη ἀπό τίς προηγούµενες.

Ἡ καλλιέργεια ὅµως τῆς αὐτοπεποίθησης τῶν παιδιῶν ἀποδεικνύεται µιά πολύ σηµαντική καί ἀπαιτητική διαδικασία, στήν ὁποία, ὅπως ἀποδεικνύεται στήν πράξη, ἔχουµε ἀποτύχει. Καί ἡ ἀποτυχία µας αὐτή ἔχει ὁδηγήσει τά παιδιά σέ µιά ἐγωκεντρική θεώρηση τῶν πραγµάτων. Θεωροῦν ὅτι αὐτά εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσµου καί τό ἀπαιτοῦν, θεωροῦν ὅτι ὅλοι οἱ ἄνθρωποι πρέπει νά περιστρέφονται γύρω ἀπό αὐτά, νά ἱκανοποιοῦν κάθε τους ἀνάγκη καί ἐπιθυµία, ἐνῶ δέν ἀναγνωρίζουν καµµία ὑποχρέωση ἀπό µέρους τους πρός τούς ἄλλους. Πῶς νά διδάξεις σέ ἕνα παιδί, πού αἰσθάνεται ὅτι εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσµου ὅτι πρέπει νά σέβεται τούς γύρω του; Πῶς νά καταλάβει ὅτι στό σχολεῖο πρέπει νά ὑπακούει καί νά σέβεται τούς κανόνες, ὅταν στό σπίτι του εἶναι ἀφεντικό καί θέτει αὐτό τούς κανόνες;

Ἡ Δύση δέν καταλαβαίνει οὔτε τούς ζῶντες οὔτε τούς κεκοιµηµένους

174.7.EKolleti

Ἡ Δύση δέν καταλαβαίνει οὔτε τούς ζῶντες οὔτε τούς κεκοιµηµένους

Ἡ µικρή πλατεία τοῦ χωριοῦ στό νησάκι τοῦ Σαρωνικοῦ, πού φιλοξενεῖ τόν ἐπιβλητικό ναό τῆς Παναγίας, ἀτενίζει τήν καταπράσινη πλαγιά καί τή θάλασσα. Χωρίς ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον γιά τό ὄµορφο τοπίο ἀνεβαίνουµε βιαστικά τά σκαλιά τοῦ ναοῦ αὐτοῦ πού θά µᾶς φιλοξενήσει γιά λίγο, ὅσο χρειάζεται γιά νά ἀπευθύνουµε τήν κοινή µας προσευχή στόν Θεό γιά τήν ἀνάπαυση τῆς ψυχῆς ἀγαπηµένου µας προσώπου. Μόλις πρίν λίγες µέρες εἶχε προλάβει νά καλωσορίσει τήν καινούργια χρονιά καί εἶχε ἀποχαιρετήσει τόν παλιό τόν χρόνο καί τώρα βρισκόµαστε ἐδῶ γιά τόν δικό της ἀποχαιρετισµό. Ἡ ἀτµόσφαιρα ἰδιαίτερα κατανυκτική. Σηµαντική σέ αὐτό ἡ συµβολή  τοῦ νέου Ἱερέα, ὁ ὁποῖος µέ ἡσυχία καί εὐλάβεια ψάλλει τήν Ἐξόδιο Ἀκολουθία. Τά λόγια του ‒τά λόγια τῶν κειµένων τῆς Ἐκκλησίας‒ καθαρά, κατανοητά ζεσταίνουν τίς καρδιές µας. Κατά τή σύντοµη πορεία µας πρός τό κοντινό Κοιµητήριο τό τσουχτερό κρύο δέν θά καταφέρει νά µᾶς κλέψει αὐτή τήν ἐσωτερική  ζεστασιά.  Λίγο ἀργότερα στό ἀρχονταρίκι τοῦ ναοῦ ὁ ἀχνιστός καφές, τό δυνατό κονιάκ καί ἡ κεντρική θέρµανση θά φροντίσουν ἐπαρκῶς γιά τά παγωµένα µέλη µας... Ἐκεῖ, στή θαλπωρή αὐτοῦ τοῦ χώρου, θά γίνει ἡ διαπίστωση ἀπό πολλούς,  ὅτι αὐτές οἱ προσευχές τῆς Ἐκκλησίας κατά τή δύσκολη ὥρα τοῦ ἀποχωρισµοῦ εἰρηνεύουν πραγµατικά τίς ψυχές  τῶν ἀνθρώπων...

Ὁ νέος χρόνος ἀριθµεῖ µόνο λίγες µέρες καί ἔχουν ἀρχίσει νά καταγράφονται ἤδη οἱ πρῶτες ἀπώλειες. Στίς ὧρες πού ἀκολουθοῦν µετά τήν ταφή, ὧρες σιωπῆς καί περισυλλογῆς, ὁ νοῦς µας τρέχει στίς ἀπώλειες τῆς προηγούµενης χρονιᾶς. Στέκεται ὅµως ἰδιαίτερα σέ µιά καλή µας φίλη Γερµανίδα σέ ἕνα µικρό χωριουδάκι τῆς χώρας αὐτῆς. Ἦταν γειτόνισσα τῆς οἰκογένειας πού µᾶς φιλοξενεῖ κάθε χρόνο καί ἀποτελοῦσε πάντα πηγή χαρᾶς γιά ὅλους µας. Βρισκόταν ἤδη σέ ἀρκετά προχωρηµένη ἡλικία καί γι’ αὐτό τά τελευταῖα χρόνια τήν ὥρα τοῦ ἀποχαιρετισµοῦ πλανιόταν πάντα ἕνα βουβό ἐρώτηµα: µήπως αὐτός ὁ ἀποχαιρετισµός εἶναι ὁ τελευταῖος; Τό καλοκαίρι πού µᾶς πέρασε διαπιστώσαµε, ὅτι τό φωτεινό χαµόγελο πού µᾶς χάρισε πρίν ἕνα χρόνο, τήν ἡµέρα τῆς ἀναχώρησής µας, ἦταν γιά µᾶς πράγµατι τό τελευταῖο. Μετά ἀπό σύντοµη ἀσθένεια ἔφυγε ἥσυχα ἀπό αὐτό τόν κόσµο χωρίς νά προλάβουµε νά τή δοῦµε. Ἀντιστάθµισµα στή λύπη µας ὑπῆρξε τό γεγονός, ὅτι πραγµατοποιήθηκε ἡ ἐπιθυµία µας νά εἴµαστε παρόντες στήν ταφή της, σέ µία ταφή, ὅµως, πού δέν ἔχει καµµιά σχέση µέ τήν χαρµολύπη τῆς κηδείας πού περιγράφουµε παραπάνω.

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ ΜΕΝΕΙ ΚΡΥΦΗ ΚΑΙ Η “ΑΛΗΘΕΙΑ” ΠΟΥ ΧΕΙΡΑΓΩΓEI ΤΟΥΣ ΛΑΟΥΣ

174.3.NVoloudaki

Μέ ἀφορµή τά 100 χρόνια ἀπό τῆς δολοφονίας τοῦ Ρασπούτιν

Η  ΑΛΗΘΕΙΑ  ΠΟΥ ΜΕΝΕΙ  ΚΡΥΦΗ ΚΑΙ  Η “ΑΛΗΘΕΙΑ” ΠΟΥ ΧΕΙΡΑΓΩΓEI ΤΟΥΣ ΛΑΟΥΣ

Ὅταν ἕνας ἄνθρωπος δολοφονήσει ἕναν ἄλλον καί τό ὁµολογήσει, συλλαµβάνεται, δικάζεται καί πηγαίνει φυλακή. Παλιότερα, πλήρωνε µερικές φορές καί µέ τή ζωή του, ἀνάλογα µέ τή σοβαρότητα τοῦ ἐγκλήµατός του. Ἐλάχιστες φορές στήν ἱστορία τοῦ κόσµου ἔγινε µιά δολοφονία καί ὁ δράστης ἔµεινε ἐλεύθερος νά καυχιέται γιά τή δολοφονία πού διέπραξε καί νά ἐξακολουθεῖ νά ζεῖ ἐλεύθερος καί ἀνενόχλητος καί νά γράφει καί βιβλία γιά τό ἔγκληµά του.

Στίς τελευταῖες µέρες τοῦ Δεκεµβρίου, πού µᾶς πέρασε, καί στίς πρῶτες του Ἰανουαρίου συµπληρώθηκε ἕνας αἰώνας ἀπό τή µέρα πού διαπράχθηκε ἕνα πολυσυζητηµένο ἔγκληµα. Δολοφονήθηκε ὁ “τρελός µοναχός” ὅπως τόν ἀποκαλοῦσαν, ὁ διαβόητος Γκριγκόρι Ρασπούτιν. Μέχρι τώρα ἔχουν γραφεῖ πολλά καί διάφορα γι’ αὐτή τή δολοφονία, πού ὀργανώθηκε ἀπό µιά µικρή ὁµάδα “γαλαζοαίµατων”, µέ ἐπικεφαλῆς τόν πρίγκιπα Φῆλιξ Γιουσούπωφ, σύζυγο τῆς ἀνηψιᾶς τοῦ Τσάρου Νικολάου τοῦ Β΄, τῆς Ἰρίνα Ροµάνοβα. Σέ ὅλα ὅσα ἔχουν γραφεῖ, πάντως, ἡ κεντρική ἰδέα εἶναι πάνω-κάτω ἡ ἴδια: ὁ Ρασπούτιν ἦταν ἕνα σκοτεινό πρόσωπο πού εἶχε κερδίσει τή φανατική ἀφοσίωση τῆς Τσαρίνας Ἀλεξάνδρας µέ δόλιο τρόπο καί δυσφηµοῦσε καί τήν αὐτοκρατορική οἰκογένεια καί τήν Ἐκκλησία µέ τήν προκλητική ἀνηθικότητα καί διαφθορά του. Ἡ παρουσία του ξεκίνησε νά γίνεται ἀπαραίτητη στήν Τσαρίνα, ἐπειδή ἦταν ὁ µόνος πού εἶχε πετύχει αὐτό πού κανένας γιατρός δέν πέτυχε, δηλαδή νά ἀνακουφίζει τόν µικρό Τσάρεβιτς Ἀλεξέϊ ἀπό τούς φοβερούς πόνους καί τίς κρίσεις πού ὑπέφερε, ἐξαιτίας τῆς αἱµοφιλίας, τῆς “οἰκογενειακῆς” ἀσθένειας τῶν Τσάρων.

Η ΕΝΝΕΑΧΡΟΝΗ ...ΤΡΑΝΣΕΞΟΥΑΛ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΑΓΟΡΙ!

174.4.KVougas.1

Η ΕΝΝΕΑΧΡΟΝΗ ...ΤΡΑΝΣΕΞΟΥΑΛ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΑΓΟΡΙ!

Παρ’ ὅτι πάντα ἀπό τίς σελίδες τοῦ περιοδικοῦ Εὐλογία ἀναφέρομαι σέ καθαρῶς ἐπιστημονικά θέματα, αὐτή τή φορά θά ἤθελα νά παρεκκλίνω καί νά ἐκφράσω τόν ἔντονο προβληματισμό μου πάνω σέ ἕνα νέο πού “ἔπεσε στά χέρια μου” πρόσφατα.

Τό 1985 ἕνα Ἀφγανό κορίτσι 12 ἐτῶν μέ καταπράσινα διαπερα­­στι­κά μάτια “αἰχμαλωτίστηκε” ἀ­πό τό φακό τοῦ φωτογράφου Steve McCurry καί ἔγινε ἐξώφυλλο στό γνωστό περιοδικό National Geographic. Αὐτή ἡ εἰκόνα ταξίδεψε τόν κόσμο καί θεωρήθηκε τό ἐμβληματικό σύμβολο τῆς δυστυχίας τῶν προσφύγων τῆς Ἀνατολῆς καί τῆς συμπόνιας πού ὀφείλει νά τούς δείξει ἡ Δύση.