ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΙΚΑΙΟ Μιά ἀπόπειρα ἀντιπαραβολῆς

6 16 12.Nomomathis

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΙΚΑΙΟ

 

Μιά ἀπόπειρα ἀντιπαραβολῆς

(Β΄)

A3.  Ὁ Βασιλεύς εἶναι ὁ «ἔµψυχος νόµος» (lex animata),

ὄχι ὁ Τύραννος!

Συνεχίζοντας τήν παρουσίαση πτυχῶν τῆς συγκρότησης τοῦ βυζαντινοῦ κράτους καί ἰδίως σέ σχέση µέ τά ὅρια τῆς βασιλικῆς ἐξουσίας, σηµειώνουµε καί τό στερεότυπο ρητό ὅτι ὁ βασιλεύς εἶναι ὁ «ἔµψυχος νόµος» (lex animata). Συνήθως, ἡ ἀναφορά αὐτή ἀξιοποιεῖται γιά νά ὑποστηριχθεῖ ὅτι ὁ βασιλεύς µποροῦσε νά τροποποιεῖ τούς νόµους κατά τό δοκοῦν καί ὅτι ἑποµένως εἶχε ἐξουσία αὐθαίρετη. Ὅµως, ἡ φράση αὐτή δέν µπορεῖ νά ἔχει τό νόηµα ὅτι ἀναγνωρίζεται στόν βασιλέα ἀπό-λυτη (:λελυµένη, χωρίς ὅρια) ἐξουσία νά µεταβάλλει τούς νόµους κατά τό δοκοῦν, διότι τότε, ὅπως προεκτέθηκε, θά ἐξέπιπτε σέ «τύραννον». Πρόκειται, µᾶλλον, γιά ρητή πρόνοια γιά τήν προσαρµογή τῶν νόµων ἐν ὄψει τῶν διαρκῶς µεταβαλλόµενων συνθηκῶν, πρόνοια πού λαµβάνεται, ἀπό τήν ἴδια τή λογική τῶν πραγµάτων, σέ κάθε ἐφαρµοσµένο σύστηµα κανόνων δικαίου, ὥστε νά ἐπιτευχθοῦν οἱ σκοποί του. Διότι κάθε γραπτός κανόνας δικαίου, ὅπως αὐτό γίνεται ἀναµφισβήτητα φανερό σέ κάθε ἐφαρµοστή τοῦ δικαίου, εἶναι ἐκ καταβολῆς ἀτελής καί ἄκαµπτος καί γιά τόν λόγο αὐτό εἶναι ἐπιβεβληµένη ἀπό τό «αἴσθηµα δικαίου» ἡ προσαρµογή του µέ τή µέθοδο τῆς ἑρµηνείας στά δεδοµένα τῆς κάθε περίπτωσης, ἑρµηνεία πού ἀναγνωρίζεται ὅτι µπορεῖ νά φθάσει ἀκόµη καί στήν κατάργηση τοῦ νόµου.

ΜΙΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ 2016

Prosklisi Ag.Nikolaos

Ὦ Ἀγάπη, Θεϊκή Ἀγάπη!

5 14 12.m.Nektarios

Ὦ Ἀγάπη, Θεϊκή Ἀγάπη!

(Γέρων ἱερομ. Ἐφραίμ Κατουνακιώτης)

τυχε(;) νά γνωρίσω τόν Γέροντα Ἐφραίμ Κατουνακιώτη. Ὁ σεβαστός πατήρ Βασίλειος Βολουδάκης, μάλιστα, τόν γνώρισε σέ ἀκόμη παλαιότερη ἐποχή, ὅταν οἱ ψυχοσωματικές δυνάμεις τοῦ ἀοιδίμου Γέροντος ἦσαν ἀκμαῖες.

Ἡ φωνή του ἀκόμα ἠχεῖ στ’ αὐτιά μου. Ὁρισμένες, μάλιστα, ἐπιγραμματικές φράσεις του – κάτι σάν δίδαγμα καί ρητό πού μαθαίναμε στά Κατηχητικά Σχολεῖα - ἔφτασαν ὡς ἐμένα ἀπ’ τούς Γέροντές μου, πού τόν γνώρισαν ἀκόμη καλύτερα κι ἀπ’ τόν πατέρα Βασίλειο.

«Ὦ Ἀγάπη, θεϊκή Ἀγάπη!»

«Ψυχή μου, ψυχή μου· πόσο σέ ἀδίκησα!»

«Ξέρεις, πάτερ μου, τί εἶναι ὁ ἄνθρωπος; Ἡ μεγαλύτερη ἀδυναμία (=τρεπτότητα)».

Τώρα πιά, μετά ἀπό τριάντα χρόνια μοναχικῆς(;) ζωῆς, αὐτά τά λόγια, μαζί μέ τήν μορφή τοῦ Γέροντος Ἐφραίμ, ἀποτελοῦν καί συνιστοῦν ἕνα ὡραῖο ἰσοκράτημα, πού συνοδεύει καί ἁπαλύνει τήν κακοφωνία τῆς λατρευτικῆς μοναχικῆς ζωῆς μας. Θά μᾶς ξαναέλεγε, ἄν ζοῦσε: «Εἴμαστε λοιπόν ἐμεῖς, οἱ μοναχοί τῆς τελείας παρακμῆς».

Τό Πάτερ ἡμῶν καί ἡ θλιμμένη Παναγία

4 12 12.p.Kallianos 1

Τό Πάτερ ἡμῶν καί ἡ  θλιμμένη Παναγία

Μνήμη Βαρσαμᾶ Ἀπ. Γλύνη

Στή μνήμη ἀπομένει πάντα ἡ Μορφή μιᾶς θλιμμένης, βουρκωμένης Παναγίας, τήν ὁποία συναντοῦσα κάθε Κυριακή ἤ καί γιορτή, στήν παλιά μας τήν ἐκκλησία, στό Κάτω Χωριό. Ἡ εἰκόνα αὐτή, πού βρίσκεται μέχρι σήμερα στό Τέμπλο, εἶναι μεγάλων δια­στά­σεων, ἁγιογραφημένη στό Ἅγιον Ὄρος, ὄχι μέ τή γνωστή βυζα­ν­τι­νή τεχνοτροπία, ἀλλά μέ πολλά δυτικότροπα στοιχεῖα, στά ὁποῖα ὡστόσο, πρέπει νά τό ποῦμε ἀπερίφραστα, ὅτι ὁ εὐλαβής ἁγι­ο­γρά­φος προσπάθησε νά βάλει καὶ τή δική του τή σφραγῖδα, ἔτσι ὥστε νά μήν εἶναι μακρυὰ ἀπὸ τήν παράδοση καί τήν κληρονομιά τόσων αἰώνων.

Κάθε Κυριακή, λοιπόν, στή  Θεία Λειτουργία, ἐκεῖνος ὁ ταπεινός καί ἁπλός λευΐτης, ὁ παπα-Βαγγέλης, τήν ὥρα πού ἐπρόκειρο νά εἰπωθεῖ ἡ Κυριακή Προσευχή, ἔκανε νεῦμα, ὥστε τό παιδί πού θά ἔλεγε τό “Πάτερ ἡμῶν”, νά πάει καί νά σταθεῖ μπροστά στήν Ὡραία Πύλη, στό Σολέα, καί νά περιμένει ἐκεῖ, μέχρι ν᾿ ἀπαγγείλει ὁ Ἱερέας τό, “Καί καταξίωσον ἡμᾶς Δέσποτα...”, γιά νά πεῖ στή συνέχεια τήν  Προσευχή. 

Ἡ «ἠθική ἔκπτωση τῆς κοινωνίας» καί οἱ ἠθικοί αὐτουργοί!

3 9 12.Eyvanthia

 Ἡ «ἠθική ἔκπτωση τῆς κοινωνίας»

καί οἱ ἠθικοί αὐτουργοί!

 

«Verba volant, scripta manent = τά λόγια πετοῦν τά γραπτά µένουν» µαθαίναµε κάποτε ἀπό τόν καθηγητή τῶν Λατινικῶν, ὅταν ἀρχίζαµε νά συλλαβίζουµε τίς πρῶτες µας λέξεις στή γλώσσα αὐτή. Πρόκειται γιά ἕνα γνωστό Λατινικό ἀπόφθεγµα πού ἐπισηµαίνει τήν ἀποδεικτική ἀξία τοῦ γραπτοῦ λόγου καί καθιστᾶ προσεκτικούς τούς ἀνθρώπους, ὅταν συγγράφουν, ὑπογράφουν ἤ ἁπλᾶ καταγράφουν κάτι. Ἡ ἀνθρωπότητα πορεύτηκε µέ τή συναίσθηση αὐτή ἐπί αἰῶνες. Τά πράγµατα, ὅµως, ἄρχισαν σταδιακά νά ἀλλάζουν ἀπό τά τέλη τοῦ 19ου αἰῶνα µέ τή δηµιουργία τοῦ φωνογράφου καί στή συνέχεια τοῦ γραµµοφώνου, ὅταν δηλ. ἄρχισε νά γίνεται δυνατή ἡ ἀποτύπωση καί ἀναπαραγωγή τοῦ ἤχου. Σήµερα, στήν ἐποχή τῆς ψηφιακῆς κωδικοποίησης τοῦ ἤχου ἀλλά καί τῆς εἰκόνας, µποροῦµε πλέον νά δηλώσουµε µέ σιγουριά ὅτι “καί τά λόγια µένουν”, ἀρκεῖ νά ὑπάρχει κοντά... συσκευή ἐγγραφῆς.  Εἶναι λογικό ὅτι οἱ προσωπικές συνοµιλίες προστατεύονται ἀπό τόν νοµοθέτη, ὅµως οἱ δηµόσιες δηλώσεις δέν ἀποτελοῦν πιά “λόγια τοῦ ἀέρα”, ἀλλά  ὅπως καί τά γραπτά... “manent”!