Τά βιώματα τῶν παιδιῶν, θεμέλιο γιά τήν μετέπειτα ζωή τους

E.E. 177 MDiamanti 1

Τά βιώματα τῶν παιδιῶν,

θεμέλιο γιά τήν μετέπειτα ζωή τους

Διαβάζοντας βιβλία μέ πασχαλινά διηγήματα τοῦ Κόντογλου, τοῦ Παπαδιαμάντη, τοῦ Ξενόπουλου, τῆς Σουρέλη καί ἄλλων μεγάλων συγχρόνων συγγραφέων, ταξιδεύει ὁ ἀναγνώστης μέσα ἀπό τίς σελίδες τους σέ ἐποχές καί καταστάσεις, πού οἱ ἄνθρωποι ζοῦσαν ἔντονα καταστάσεις χαρᾶς, γιορτῆς, κατάνυξης καί γαλήνης. Ἱστορίες ἀπό τά Ἑλληνικά νησιά, παραδόσεις καί ἔθιμα ἀπό τήν Κεντρική καί Βόρεια Ἑλλάδα, ὑπέροχες λαογραφικές ἱστορίες πού διηγοῦνται πῶς ἔφθαναν οἱ Ἕλληνες νά γιορτάσουν τό Πάσχα, ἀφοῦ πρῶτα βίωναν τά Πάθη τοῦ Χριστοῦ μέρα-μέρα, ὅπως τά περιγράφει ἡ Ἐκκλησία μας στίς ὑπέροχες καί κατανυκτικές Ἀκολουθίες.

Μελετῶντας τίς ἱστορίες αὐτές, διαπιστώνει ὁ ἀναγνώστης ὅτι τή γιορτή καί τήν χαρά στούς ἀνθρώπους δέν τήν δημιουργοῦσαν τά διάφορα ἔθιμα, αὐτά καθ’ἑαυτά, ἀλλά ὁ τρόπος πού τά βίωναν. Τά ἔθιμα ἀπό μόνα τους δέν μποροῦν νά προκαλέσουν χαρά στήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου. Δέν εἶναι τό κόκκινο αὐγό, ἤ τό πασχαλινό τσουρέκι, ἤ τό ψήσιμο τοῦ ἀρνιοῦ ἡ αἰτία νά νιώσει ὁ ἄνθρωπος τήν γιορτή. Σήμερα μποροῦμε νά ἀγοράσουμε ἕτοιμα αὐτά τά τρόφιμα καί νά γιορτάσουμε τό Πάσχα. Θά ἔχει ὅμως καμμία σχέση ἡ γιορτή αὐτή, μέ τήν γιορτή πού γινόταν κάποτε; Ἄν δέν μυρίσει τό σπίτι φρεσκοψημμένο τσουρέκι, μποροῦμε νά νιώσουμε αὐτήν τήν λαχτάρα καί τήν γλυκιά ἀναμονή πού ἔνιωθαν τότε τά παιδιά, βλέποντας τή μαμά καί τήν γιαγιά νά φουρνίζουν λαχταριστά τσουρέκια γιά τό Πάσχα; Οἱ ἄνθρωποι παλιά, συγκεκριμένες ἡμέρες τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος ἔκαναν καί ἀπό κάτι: Μεγάλη Τρίτη ἑτοίμαζαν τά πασχαλινά κουλούρια, Μεγάλη Πέμπτη ἔβαφαν κόκκινα αὐγά, τό Μεγάλο Σάββατο τό πρωί, μετά τήν πρώτη Ἀνάσταση, ἑτοίμαζαν τά ἀρνιά, τήν μαγειρίτσα καί τό πασχαλιάτικο τραπέζι... Μιά ἱεροτελεστία ἡ ὁποία δέν περιοριζόταν στόν τύπο ἀλλά ἦταν τρόπος ζωῆς. Καί ὅλες αὐτές οἱ ἑτοιμασίες περιστρέφονταν γύρω ἀπό τίς Ἱερές Ἀκολουθίες.

ΚΑΥΣΗ ΝΕΚΡΩΝ: Πρόοδος ἤ ἐπιστροφή στόν Μεσαίωνα;

E.E. 177 EKolleti

ΚΑΥΣΗ ΝΕΚΡΩΝ:

Πρόοδος ἤ ἐπιστροφή στόν Μεσαίωνα;

Πρίν ἀπό λίγο καιρό ἔγινε  ἀνακίνηση τοῦ θέµατος τῆς καύσης τῶν νεκρῶν στήν Βουλή ἀπό µιά  βουλευτή τοῦ κυβερνῶντος κόµµατος, µέ ἀφορµή τόν θάνατο τοῦ συζύγου της καί τήν καύση του, σύµφωνα µέ τήν ἐπιθυµία του. Τό περιοδικό µας ἔχει φιλοξενήσει κατά καιρούς ἄρθρα, τά ὁποῖα ἔχουν φωτίσει τό θέµα αὐτό µέ πληρότητα ἀπό ὅλες τίς πλευρές. Ἡ λογική καί Θεολογική θεµελίωση τοῦ ἐνταφιασµοῦ ἔχει γίνει ἀπό τόν π. Β. Βολουδάκη στήν Ἐνοριακή Εὐλογία τοῦ Φεβρουαρίου 2006 στό ἄρθρο του µέ τίτλο «Ἡ καύση τῶν νεκρῶν καί οἱ ἄνθρωποι τῆς... “πυρκαγιᾶς». Ὅµως µέ τήν ἐπαναφορά τοῦ θέµατος στό Κοινοβούλιο, ἀκούστηκαν κάποιοι χαρακτηρισµοί γιά ἐκείνους πού ἐπιµένουν στόν ἐνταφιασµό τόν δικό τους καί τῶν κεκοιµηµένων τους, χαρακτηρισµοί οἱ ὁποῖοι προεβλήθησαν ἐπανειληµµένα ἀπό τά ΜΜΕ: «σκοταδισµός» καί «µεσαίωνας». Οἱ χαρακτηρισµοί δέν µᾶς θίγουν, εἶναι ὅµως πράγµατι τά πράγµατα ἔτσι;

Καί πρῶτα ἀπό ὅλα. Ἀποτελεῖ πραγµατικά κάθε νεωτερισµός πρόοδο; Ἡ πρακτική ἑκατοµµυρίων ἀνθρώπων ἐπί αἰῶνες µπορεῖ νά χαρακτηριστεῖ ἔτσι εὔκολα καί ἐπιπόλαια σκοταδισµός; Εἶναι πράγµατι σκοταδισµός νά φροντίζει κάποιος µέ ἀγάπη τό ἄψυχο σῶµα ἀγαπηµένου του προσώπου; Ἡ φροντίδα αὐτή σέ παλαιότερες ἐποχές γινόταν  ἀποκλειστικά ἀπό τούς οἰκείους του καί ὁ νεκρός παρέµενε στό σπίτι σέ κοινή θέα ὡς τήν ὥρα τῆς ἐξοδίου ἀκολουθίας. Ἡ στιγµή τῆς ἀποµάκρυνσης ἀπό τό σπίτι, σηµατοδοτοῦσε τήν ἀρχή τοῦ πραγµατικοῦ ἀποχωρισµοῦ... Εἶναι σκοταδισµός νά θέλει νά διατηρήσει κάποιος τή σχέση του µέ τόν κεκοιµηµένο, φροντίζοντας τό µνῆµα ὅπου βρίσκεται τό λείψανο ἀφήνοντάς το νά “σβήσει” φυσιολογικά; Εἶναι σκοταδισµός ὁ σεβασµός στά ὀστᾶ τοῦ ἀνθρώπου, σέ αὐτό δηλ. τό ἀποδεικτικό –καί ἰδιαίτερο– σηµάδι τῆς ἐπίγειας παρουσίας του, πού ἡ φύση, µέ ἐντολή τοῦ Θεοῦ, φροντίζει νά τό διατηρεῖ; Γιατί µπορεῖ τά ὀστᾶ νά µοιάζουν µεταξύ τους, ἔχουν ὅµως τά δικά τους ἰδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ἔντονη παραµένει ἡ ἀνάµνηση ἀπό τήν προσκύνηση, πρίν ἀπό πολλά χρόνια, τῆς χειρός τῆς Ἁγ. Αἰκατερίνης. Τά δάχτυλα ἦταν λεπτά, µακρυά, σχεδόν “εὔθραυστα”. Ἦταν τά δάχτυλα µιᾶς νέας, λεπτῆς κοπέλας, µιᾶς ἀρχοντοπούλας...

Η ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ

E.E. 177 AggeliktiZoi

Η ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ

 Στή µνήµη τς Δήµητρας καί το Μιχάλη

Στήν Ἑλλάδα, στά χρόνια τῆς κρίσης καταγράφεται αὔξηση τῶν αὐτοκτονιῶν, τοὐλάχιστον τῆς τάξης τοῦ 30% καί ἀνάλογη αὔξηση τῶν ἀποπειρῶν αὐτοκτονίας, σύµφωνα µέ στοιχεῖα τῆς Ἑλληνικῆς Ψυχιατρικῆς Ἑταιρείας.

Ἔχει ὑπολογιστεῖ ὅτι κάθε χρόνο καταγράφονται περισσότερες ἀπό 1.000.000 αὐτοκτονίες παγκοσµίως, µιά αὐτοκτονία πραγµατοποιεῖται κάθε 20 δευτερόλεπτα, ἐνῶ µιά ἀπόπειρα πραγµατοποιεῖται κάθε δευτερόλεπτο. ατοκτονία σήµερα, συγκαταλέγεται µεταξύ τν δέκα συχνοτέρων ατιν θανάτου στό σύνολο το πληθυσµο καί νάµεσα στίς τρες συχνότερες ατίες θανάτου γιά τούς φήβους καί τούς νεαρούς νήλικες!

Κατά τά ἄλλα, διαβάζουµε στό ἄρθρο 6 παράγραφος 1 τοῦ Διεθνοῦς Συµφώνου γιά τά Ἀτοµικά καί Πολιτικά Δικαιώµατα: «Τό δικαίωµα στή ζωή εἶναι ἐγγενές στόν ἄνθρωπο. Τό δικαίωµα αὐτό πρέπει νά προστατεύεται ἀπό τό νόµο. Ἀπό κανένα δέ µπορεῖ νά ἀφαιρεθεῖ αὐθαίρετα ἡ ζωή». Καί στό ἄρθρο 2 παράγραφος 1 ἐδάφιο α΄ τῆς Εὐρωπαϊκῆς Σύµβασης γιά τά Δικαιώµατα τοῦ Ἀνθρώπου: «Τό δικαίωµα ἑκάστου προσώπου εἰς τήν ζωήν προστατεύεται ὑπό τοῦ νόµου». Στή σηµερινή «πολιτισµένη» ἐποχή πού καυχᾶται γιά τήν πρόοδό της, γιά τό σεβασµό της στόν ἄνθρωπο καί γιά τίς κατακτήσεις της στόν τοµέα τῆς προάσπισης τῶν ἀνθρώπινων δικαιωµάτων, λαµβάνει χώρα µία αὐτοκτονία κάθε 20 δευτερόλεπτα!

Ὁλοταχῶς πρός τήν ἀποκτήνωση τοῦ λαοῦ!

E.E. 177 LBrangk 1

λοταχς πρός τήν ποκτήνωση το λαο!

Ὁ Γερμανός φιλόσοφος Λουδοβίκος Φόϊερμπαχ (1804-1872), ἕνας ἐκ τῶν θεμελιωτῶν τῆς ἀθεΐας, ὑποστήριξε στόν 19ο αἰῶνα, ὅτι ἡ θρησκεία ἀποτελεῖ φαντασίωση τοῦ ἀνθρώπου, ὅτι ὁ ἄνθρωπος προβάλλει τό Θεό καί τίς ἀξίες πού σχετίζονται μέ Αὐτόν λόγῳ τῶν ἐπιθυμιῶν, τίς ὁποῖες στόν κόσμο αὐτό, στή ζωή αὐτή, δέν μπορεῖ νά τίς ἱκανοποιεῖ. Ἔτσι, κατά τόν Φόϊερμπαχ, καταφεύγει σέ ἕνα φανταστικό κόσμο, στόν ὁποῖο μποροῦν νά βροῦν ἐκπλήρωση οἱ ἐπιθυμίες του, μέ ἀποτέλεσμα ὡστόσο τήν ἀλλοίωση ὅλης τῆς ζωῆς του καί τήν ἀλλοτρίωση τοῦ ἑαυτοῦ του. Ὁ φανταστικός κόσμος γίνεται γι’ αὐτόν πραγματικός καί ὁ πραγματικός κόσμος τῆς ζωῆς ἀπαξιώνεται.

Σίγουρα, ὡς πρός τίς διάφορες θρησκεῖες πού ὑπάρχουν στόν κόσμο εἶχε δίκαιο ὁ Γερμανός φιλόσοφος καί ἐν μέρει καί ὡς πρός τόν δυτικοῦ τύπου χριστιανισμό, διότι, τόσο στόν Παπισμό ὅσο καί στόν Προτεσταντισμό, ὁ Θεός, μέ τίς ἰδιότητες πού Τόν διακρίνουν, εἶναι ὄντως ἕνα δημιούργημα, ἔστω μέ τίς τελειώτατες προδιαγραφές, τοῦ ἀνθρώπινου νοῦ. Προβάλλεται ἕνας Θεός κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν τῆς ἀρρωστημένης ἀνθρώπινης ψυχολογίας. Ἀλλά ἀκόμα καί αὐτή ἡ εἰκόνα τοῦ Θεοῦ δέν ἀναιρεῖ τό γεγονός τῆς δημιουργίας ὅλης τῆς κοσμικῆς πραγματικότητας καί τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν Θεό, τό γεγονός τῆς ἐνανθρώπισης τοῦ Θεοῦ Λόγου καί ὅλου τοῦ σωτηρίου ἔργου Του μέχρι καί τό θάνατο, τήν Ἀνάσταση καί τήν Ἀνάληψή Του, τό γεγονός τῆς ἵδρυσης τῆς Ἐκκλησίας τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς καί ἄλλα πολλά γεγονότα πού χαρακτηρίζουν τήν πορεία τῆς Ἐκκλησίας μέσα στήν Ἱστορία.

Ὁ λησμονημένος χαιρετισμός «Χριστὸς Ἀνέστη»!

173 6 PLemoni

Ὁ  λησμονημένος χαιρετισμός

«Χριστὸς Ἀνέστη»!

 
Μέρες Ἀναστάσιμες, αἰσιόδοξες, φωτεινὲς καὶ μὲ τὴν Ἄνοιξη νὰ μεριμνᾶ, ὥστε ν᾿ ἀποτινάξουμε τὴν ὅποια στάχτη τοῦ χειμῶνα καὶ νὰ εὐελπιστοῦμε, ὅτι ὅλα θὰ δρομολογηθοῦν στὸν ἔγκοπο βίο μας, μὲ τὴ σφραγῖδα τῆς ἀδιάλειπτης Παρουσίας Του καὶ στοργῆς. 
Οἱ Ἐκκλησιὲς ἀκόμα εὐωδιάζουν ἀπὸ τὰ μῦρα τοῦ Ἐπιταφίου καὶ τῆς Ἀνάστασης. Τὰ κεριὰ στὰ μανουάλια ἀκόμα φωτίζουν μὲ τὸ ἀνέσπερο φῶς τῆς Ἀναστάσεως καὶ φωταγωγοῦν τὶς ψυχὲς τῶν πιστῶν, ὅμως μέσα στὸν κόσμο, στὸν κόσμο ποὺ δέχτηκε τὸν Ἐπιτάφιο, ποὺ χάρηκε τὴν Ἀνάσταση, ποὺ γιόρτασε καὶ χάρηκε, μιὰ ἀδιαφορία γιὰ ὅλ᾿ αὐτὰ πλανᾶται. Ἀδιαφορία ντυμένη μὲ τὸ ἔνδυμα τῆς προοδευτικότητας καὶ τοῦ συγχρονισμοῦ, ὥστε νὰ μὴ φανοῦμε πὼς εἴμαστε καθυστερημένοι ἤ ἀνακόλουθοι τῶν ὅσων συμβαίνουν ἤ ἐξελίσσονται γύρω μας. Ἔτσι, μέρες ποὺ εἶναι, δὲν μπορεῖ νὰ θεωρεῖται σωστὸ ὥστε ὁ χαιρετισμὸς μεταξὺ τῶν πιστῶν νὰ εἶναι:
Χριστὸς Ἀνέστη!
Ἀληθῶς Ἀνέστη ὁ Κύριος!...
Γιατὶ κάτι τέτοιο εἶναι παρωχημένο πιά(!). Δὲ χρειάζεται, γι᾿ αὐτὸ  καὶ λέγεται ἡ ἀόριστη φράση «Χρόνια Πολλά», ἔτσι ὥστε νὰ τὰ καλύψει ὅλα(!).
Ὅμως, ἔτσι ἔπρεπε νὰ ἐξελιχτοῦν τὰ πράγματα καὶ γιατί, τἄχα; 
Γιὰ νὰ εἴμαστε τίμιοι μὲ αὐτὰ ποὺ πιστεύουμε, καλὸ θὰ εἶναι νὰ σεβόμαστε ὅ,τι μᾶς παραδίδεται κι ὄχι νὰ τὸ ἀπορρίπτουμε χωρὶς νὰ τὸ ἐρευνήσουμε καλῶς.
Ἐπειδὴ ἄν σταθοῦμε μὲ σύνεση καὶ προσοχὴ πάνω στὸν χαιρετισμὸ αὐτόν, τότε θὰ καταλάβουμε πραγματικὰ τί σημαίνει Ἀνάσταση καὶ για­τὶ ἡ Ἐκκλησία γιὰ σαράντα ὁλόκληρες μέρες πανηγυρίζει τὸ μέγα αὐ­τὸ γεγονός: ὅτι δηλαδή, «Χριστὸς ἐγερθεὶς ἐκ νεκρῶν, ἀπαρχὴ τῶν κεκοιμημένων ἐγένετο» (ἅγ. Ἰ. Χρυσόστομος). Αὐτὸ ἄλλωστε δὲν εἶναι καὶ τὸ μέγα ζητούμενο γιὰ τὸν κάθε θνητό;
Ἑπομένως, γιατὶ νὰ πάψουμε νὰ τιμᾶμε τὴν ὄμορφη αὐτὴ συνήθεια τῶν προγόνων μας, ἡ ὁποία σὺν τοῖς ἄλλοις, εἶναι καὶ μιὰ ὁμολογία γιὰ τὸν κάθε πιστὸ ὁ ὁποῖος, σύμφωνα μὲ τὰ ὅσα διακήρυξε τὴν ὥρα τοῦ Βαπτίσματός του καὶ τὸ ἀνανεώνει σὲ κάθε εὐχαριστιακὴ σύναξη, «προσδοκᾶ Ἀνάσταση νεκρῶν...» (Σύμβολο τῆς Πίστεως); 
Ἄς πάψουμε, λοιπόν, νὰ εἴμαστε συντονισμένοι μὲ τὸ πνεῦμα τοῦ κόσμου, ποὺ εὔχεται ἀόριστα «Χρόνια πολλὰ» κι ἄς ζήσουμε τὴ χαρὰ τῆς Ἀναστάσεως μὲ τὸν ἀξεπέραστο χαιρετισμό: 
Χριστὸς Ἀνέστη!
Ἀληθῶς Ἀνέστη!
 Σκόπελος                                                                                                                                                 π. Κ. Ν. Καλλιανός
Κυριακὴ τοῦ Θωμᾶ 2017
 

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ»  Ἀρ. Τεύχους 177                    Μάϊος 2017