Οἱ παρεξηγηµένες ἔννοιες τῆς σταθερότητας καί τῆς ὁµοιοµορφίας

Οἱ παρεξηγηµένες ἔννοιες
τῆς σταθερότητας καί τῆς ὁµοιοµορφίας

 

Τόν προηγούµενο µῆνα εἴχαµε ἀναφερθεῖ σέ ἕνα κυρίαρχο ρεῦµα τῆς σύγχρονης καί µάλιστα τῆς νεοελληνικῆς θεολογικῆς, σκέψης, τό ὁποῖο τείνει νά παραµερίζει ἤ καί νά ἀπορρίπτει ρητῶς τόν ὅρο «οὐσία», θεωρῶντας ὅτι πρόκειται γιά µιά ἔννοια περίπου συνώνυµη µέ τόν καταναγκασµό καί τόν ὁλοκληρωτισµό. Συγκεκριµένα, εἶχε ἀναφερθεῖ ὅτι στό ρεῦµα αὐτό, πρέπει νά ἀποδοθεῖ ἡ κυρίαρχη στίς ἡµέρες µας προτίµηση γιά ἔννοιες,  ὅπως ἡ «ποικιλία» καί ἡ «διαφορά», ἡ «ἀλλαγή» καί ἡ «ἑτερότητα», οἱ ὁποῖες κηρύσσονται ὡς ἀπελευθερωτικές καί µοντέρνες, καθώς καί τό γεγονός ὅτι ἔννοιες, ὅπως ἡ σταθερότητα καί ἡ ταυτότητα, ἡ ὁµοιοµορφία καί ἡ ἑνότητα, ἀντιµετωπίζονται ὡς περίπου συνώνυµες µέ τόν καταναγκασµό καί τόν ὁλοκληρωτισµό.

Ἔτσι, συναντοῦµε «προσωποκεντρικές» διατυπώσεις, σύµφωνα µέ τίς ὁποῖες αὐτό πού ἀξίζει, ἤ, αὐτό πού «προηγεῖται» εἶναι τό πρόσωπο καί ἡ ἐλευθερία του, νοούµενα ὡς µιά ρευστή κατάσταση ὕπαρξης, πού τίποτε δέν εἶναι δεδοµένο ἤ ὁριστικό, ἀλλά τά πάντα ἐξαρτῶνται ἀπό τήν βούληση καί τίς ἰδιοτροπίες της. Σέ σύγχρονα δέ θεολογικά κείµενα διαβάζουµε µόνο γιά τό Πρόσωπο καί τίς Ἐνέργειες Τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ἡ Οὐσία Του ἐπιχειρεῖται νά ἐξοβελισθεῖ, ἀναγόµενη σέ µιά διαδοχική σειρά Ἐνεργειῶν, ὡσάν νά µήν ἔχουν Αὐτές κάποιο «ὑπόστρωµα», κάποια Οὐσία (τήν «ὑπερκειµένη Θεότητα», ὅπως ἔλεγε ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαµᾶς), ἀπό τήν ὁποία (ὡς «ὑφειµένη Θεότης», κατά τόν Ἅγιο Γρηγόριο) ἀπορρέουν. Αὐτό δέ, γίνεται, ὑπό τό κράτος τῆς παρεξήγησης, στήν ὁποία ἀναφερθήκαµε τόν προηγούµενο µῆνα, ὅτι, δηλαδή, ἡ Οὐσία εἶναι µιά «προκαθορισµένη ἀναγκαιότητα» πού, ὡς τέτοια, δέν µπορεῖ νά εἶναι συµβατή µέ τήν ἔννοια καί τό µεγαλεῖο τοῦ Θεοῦ. Κάτι ἀντίστοιχο συναντοῦµε στό ἐπίπεδο τῆς ἀνθρωπολογίας, ὅπου πολλοί ὑποστηρίζουν ὅτι ὁ ἑαυτός µας εἶναι, στήν πραγµατικότητα, µιά θρυµµατισµένη «σειρά» ἀπό ἐνέργειες, χωρίς συνέχεια καί ταυτότητα, χωρίς κάποιο ὑπόστρωµα, πού νά ὑποβαστάζει τήν ἑνότητά τους, χωρίς, δηλαδή, αὐτό πού στήν Χριστιανική ὁρολογία λέγεται «ψυχή».

Κατήργησαν τά ἄρθρα τοῦ Ποιν. Κώδικα γιά : τήν ΚΑΚΟΒΟΥΛΗ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ τήν ΚΑΘΥΒΡΙΣΗ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ καί τήν ΠΕΡΙΥΒΡΙΣΗ ΝΕΚΡΩΝ!

Κατήργησαν  τά ἄρθρα τοῦ Ποιν. Κώδικα

γιά :

τήν  ΚΑΚΟΒΟΥΛΗ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ

τήν  ΚΑΘΥΒΡΙΣΗ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

καί τήν ΠΕΡΙΥΒΡΙΣΗ ΝΕΚΡΩΝ!

 

Τὴν 1η Ἰουλίου 2019 τέθηκε σὲ ἰσχὺ ὁ νέος Ποινικὸς Κώδικας (στὸ ἑξῆς   ΠΚ), ὁ ὁποῖος ἀποτέλεσε προϊὸν µακρᾶς ἐπεξεργασίας, ἀπὸ τρεῖς διαδοχικὲς Νοµοπαρασκευαστικὲς Ἐπιτροπές. Ὅπως ἀναφέρεται στὴν αἰτιολογικὴ ἔκθεση τοῦ ΠΚ, «κρίθηκε ἀναγκαῖος ὁ ἐξορθολογισµὸς καὶ ἡ ἀνανέωσή του, ὥστε νὰ ἀνταποκρίνεται στὶς ἀνάγκες τοῦ σύγχρονου κοινωνικοῦ κράτους δικαίου καὶ στὶς προκλήσεις ποὺ ἀντιµετωπίζει». Τοῦτο ἐπέβαλε,  κατὰ τὴν ἴδια τὴν αἰτιολογικὴ ἔκθεση, καὶ «τὴ διαγραφὴ ἐγκληµάτων, ποὺ δὲν προστατεύουν ὑπαρκτὰ καὶ σηµαντικὰ γιὰ τὸ κοινωνικὸ σύνολο ἔννοµα ἀγαθά».

Ἡ ἐπιτροπὴ σύνταξης τοῦ νέου νοµοθετήµατος ἔκρινε, ὅτι τέτοια ἀνύπαρκτα καὶ ἀσήµαντα ἔννοµα ἀγαθὰ εἶναι, µεταξὺ ἄλλων, ἡ θρησκευτικὴ εἰρήνη καὶ ὁ σεβασµὸς στὴ θρησκευτικὴ πίστη τῶν ἀνθρώπων! Κατήργησε ὡς ἐκ τούτου τὰ ἄρθρα 198, 199 καὶ 201 τοῦ προϊσχύσαντος ΠΚ, τὰ ὁποῖα προέβλεπαν τὰ ἐγκλήµατα τῆς κακόβουλης βλασφηµίας, τῆς καθύβρισης θρησκευµάτων καὶ τῆς περιύβρισης νεκροῦ ἀντίστοιχα.

Ἀναλυτικὰ οἱ ἤδη καταργηθεῖσες διατάξεις εἶχαν ὡς ἑξῆς:

 

Ἄρθρο 198. ΚΑΚΟΒΟΥΛΗ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ

 

  1. Μὲ φυλάκιση µέχρι δύο ἐτῶν τιµωρεῖται ὅποιος δηµόσια καὶ κακόβουλα βρίζει µὲ ὁποιονδήποτε τρόπο τὸ Θεό.

ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 1821;

ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΜΕ
ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 1821;

 

ρχισαν ἤδη οἱ ἑτοιμασίες γιά τόν ἑορτασμό τῶν 200 χρόνων ἀπό τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821, ὁ ὁποῖος προγραμματίζεται νά γίνη ἐντός τοῦ ἔτους 2021.

Ἡ εἴδηση αὐτή γιά τόν πανηγυρικό ἑορτασμό τῆς Ἐθνικῆς Παλιγγενεσίας ἔδωσε σέ ὅλους μας μεγάλη χαρά καί ἐλπίδα. Ἀναζωπυρώσαμε τίς ἐλπίδες μας ὅτι οἱ Κυβερνῆτες τῆς Πατρίδος μας ἀνένιψαν ἀπό τόν λήθαργο καί τήν ξενοδουλεία καί ἀποφάσισαν νά σταθοῦν ὡς Ἕλληνες μέ ἀνδρεῖο καί ἀδούλωτο πνεῦμα, ἐνισχυόμενοι ἀπό τά «λαμπρά παλληκάρια», πού ἔδωσαν μιά ἄνιση μάχη 4 αἰώνων ἐναντίον τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας καί ἐνίκησαν «μέ τοῦ Χριστοῦ τήν Πίστη τήν Ἁγία».

Δυστυχῶς, ὅμως, ἐνῶ βρισκόμαστε ἀκριβῶς ἕνα χρόνο πρίν ἀπό αὐτόν τόν ἑορτασμό, ὅπως ὅλα δείχνουν, δέν μποροῦμε νά ἐλπίζουμε σέ κανένα καλό, ἀλλά πρέπει νά περιμένουμε ἕναν ἑορτασμό ἀντάξιο τῆς τραγικῆς εἰκόνας, πού παρουσίασε ὅλα αὐτά τά χρόνια τό Γένος μας, ἀπό τῆς δολοφονίας τοῦ Μοναδικοῦ καί ἀνεπανάληπτου Κυβερνήτου τῆς Πατρίδος μας (1831) Ἰωάννου Καποδίστρια!

Ο ΑΓΙΟΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ

Ο  ΑΓΙΟΣ  ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ  ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ

 

Στίς ἔντεκα τοῦ µηνός Μαρτίου γιορτάζουµε τήν µνήµη ἑνός µέγιστου ἁγίου τῆς Ἐκκλησίας µας, τοῦ ἁγίου Σωφρονίου Ἱεροσολύµων. Τόν λόγο, πού δικαιολογεῖ τό ἐπίθετο µέγιστος, τό ἀποδεικνύει ἀπόλυτα ἡ ζωή του. Ἡ καταγωγή του ἦταν ἀπό τά µέρη τῆς Δαµασκοῦ, στό Λίβανο κοντά στή Συρία. Οἱ γονεῖς του ἦσαν πολύ σώφρονες καί ἐνάρετοι, ὁ πατέρας του ὀνοµαζόταν Πλυνθᾶς καί ἡ µητέρα του Μυρώ. Ἀπ’ αὐτούς παρέλαβε τήν εὐφυΐα καί τήν ἐπιµέλεια καί χάρις σέ αὐτά ξεπέρασε µέ κάθε ἐπιτυχία ὅλες τίς ἐπιστῆµες.

Ὅταν διέµενε στή Δαµασκό πῆγε στήν κοντινότερη ἔρηµο καί ἀσκήθηκε σέ ὅλες τίς ἀρετές. Μετά ἐντάχθηκε στήν συνοδεία τοῦ µεγάλου Θεοδοσίου, ὅπου µέσα στήν ἡσυχία καί τήν ὑπακοή κατωχύρωσε µέσα στήν καρδιά του ὅλη τήν ἀγάπη καί τήν ζωή τῶν Θείων Γραφῶν ἑνούµενος µέ τόν Χριστό. Ὕστερα, ἐπιθυµῶντας περισσότερη ἐκπαίδευση, ἀναχώρησε στήν Ἀλεξάνδρεια. Ἐκεῖ γνωρίστηκε µέ τόν ἀνάργυρο ἅγιο Ἰωάννη, ἔµεινε µαζί του καί µέ τήν µεταξύ τους φιλία µετέδωσαν ὁ ἕνας στόν ἄλλο τήν σοφία  καί τή σύνεση. Μάλιστα προσβλήθηκε ἀπό µία σοβαρή ὀφθαλµική ἀσθένεια τήν ὁποία θεράπευσαν οἱ ἅγιοι Κύρος καί Ἰωάννης. Γιά ἀνταπόδοση, ἐκεῖνος συνέγραψε τά θαύµατά τους τά πολλά καί τόν βίο τους πού διασώθηκε χάρις στή δική του φροντίδα.

Λόγῳ τῆς προχωρηµένης του ἡλικίας, τόν κατέστησαν ἐπίσκοπο Ἱεροσολύµων καί ὅταν ἁλώθηκε ἡ Ἱερουσαλήµ ἀπό τούς Πέρσες, ἔφυγε καί ἔµεινε µαζί µέ τότν ἅγιο Ἰωάννη τόν Ἐλεήµονα, ἐπίσκοπο Ἀλεξάνδρειας τοῦ ὁποίου ἔγραψε καί τήν ζωή µέ τίς καθηµερινές του φιλανθρωπίες καί εὐεργεσίες καί τόν ἐθρήνησε πάρα πολύ ὅταν ἀπεβίωσε ἀφοῦ συνέγραψε καί τόν ἐγκωµιαστικό του ἐπικήδειο λόγο.

Χαρᾶς αἰτίας χαρίτωσον...

Χαρᾶς αἰτίας χαρίτωσον...

 

(ἤ, Τῶν «Χαιρετισμῶν» τὸ μέγα κλέος)

 

Μνήμη ἱερὰ Μητροπολίτου Πέργης κυροῦ Εὐαγγέλου

καὶ ταπεινὸ εὐχαριστήριο γιὰ τὴν παρακαταθήκη ποὺ μᾶς ἄφησε

 

Κάθε Παρασκευή, τώρα τήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ἐκεῖ κατά τό ἀπόβραδο, ἀνοίγουν οἱ ἐκκλησιές καὶ ὑποδέχονται τοὺς ὅσους πιστοὺς νοιώθουν τὴν ἀνάγκη νὰ μεταγγίσουν μέσα τους λίγα ψήγματα χαρᾶς, ἀγαλλιάσεως καὶ ἀφάτου συγκινήσεως. Εἶναι, βλέπεις,  ἡ ἄχραντη ἡ ὥρα, ποὺ θὰ ψαλλοῦν οἱ Χαιρετισμοὶ στὴ Χάρη Της, αὐτὰ τὰ ἀθάνατα κι ἀρυτίδωτα ἱερὰ ποιήματα, ποὺ ὁ πυρήνας τους  διασώζει ὅλη τὴν εὐσέβεια καὶ τὴν  ἀταλάντευτη πίστη ἑνὸς λαοῦ. Τοῦ εὐγενοῦς καὶ ταπεινοῦ λαοῦ τῆς Χάριτος τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ. Ἔτσι, μέσα στὸ μυρωμένο ἀπόβραδο, ποὺ ἁπλώνει ἀδίστακτα ἡ ἄνοιξη, καθὼς ἀνοίγεται πιὰ γύρω μας, ἀφήνονται μέσα στὶς ἐκκλησιὲς οἱ ὕμνοι πρὸς τὴν Παναγιά μας, μαζὶ μὲ ἐκεῖνα τὰ ἀτέλειωτα «Χαῖρε». Τὰ «Χαῖρε», ποὺ μεταμορφώνουν τὰ μώβ τῆς Σαρακοστῆς σὲ  ἀναστάσιμη χαρά, σὲ αἰσιοδοξία, ποὺ εἶναι ἀναμφίβολα φίλεμα οὐράνιο. Κι ἀκούγονται τὰ «Χαῖρε», ποὺ εὐωδιάζουν ἀπό τὰ φρεσκοκομμένα ἀνοιξιάτικα ἄνθη καὶ τὸ θυμίαμα τὸ εὔοσμον καὶ ποτίζουν μέχρι τὰ ἔσχατα κύτταρα τὸ εἶναι μας.