Πλεκτάνη Παλαιᾶς & Νέας ἡγεσίας
τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας εἰς βάρος
τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν
Τρεῖς μέρες πρὶν ἀπὸ τὶς ἐκλογές, ἡ ἀπερχόμενη ἡγεσία τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας καὶ Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) μᾶς ἐξέπληξε μὲ τὴ δημοσίευση τῶν νέων Προγραμμάτων Σπουδῶν (ΠΣ) γιὰ ὅλα τὰ μαθήματα τοῦ Λυκείου, τὰ ὁποῖα πρόκειται νὰ ἐφαρμοστοῦν ἀπὸ τὸ ἑπόμενο σχολικὸ ἔτος 2015-2016. Ἀντιδράσεις ὑπῆρξαν ποικίλες. Ἡ κριτικὴ στὰ περισσότερα μαθήματα ἐπικεντρώθηκε στὸ σημεῖο ὅτι τὰ προγράμματα ἔχουν φορτωθεῖ σὲ ἀπίστευτο βαθμὸ μὲ ὕλη καὶ γι’ αὐτὸ οἱ στόχοι εἶναι ἐξωπραγματικοὶ ἀλλὰ καὶ πολὺ ἐξειδικευμένοι. Ἤδη ὁ νέος ὑπουργὸς Παιδείας κ. Μπαλτᾶς ἔχει ἀναγγείλει τὸν ἐπανασχεδιασμὸ τῶν ἀναλυτικῶν προγραμμάτων καὶ τῶν σχολικῶν ἐγχειριδίων πρὸς τὴν κατεύθυνση τῆς μείωσης τοῦ ὄγκου τῶν πληροφοριῶν, ὥστε νὰ δοθεῖ περισσότερο βάρος στὴν ἐμβάθυνση καὶ στὴν καλλιέργεια τῆς κριτικῆς σκέψης. Μέσα στὸν ὄγκο τῶν νέων ΠΣ περιέχεται φυσικὰ καὶ τὸ νέο ΠΣ στὸ Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν (ΜτΘ) γιὰ τὶς τρεῖς τάξεις τοῦ Λυκείου1.
Τὸ νέο ΠΣ γιὰ τὰ Θρησκευτικά τοῦ Λυκείου, ἀκολουθεῖ πιστὰ τὴ φιλοσοφία τοῦ νέου ΠΣ ποὺ καταρτίστηκε τὸ 2010 γιὰ τὸ Δημοτικὸ καὶ τὸ Γυμνάσιο ἀπὸ μιὰ μερίδα νεωτεριστῶν Θεολόγων σὲ συνεργασία μὲ τὸ Ὑπουργεῖο καὶ τὸ Παιδαγωγικὸ Ἰνστιτοῦτο2 καὶ πού, ἀπὸ τὸ 2011, ἐφαρμόζεται ἤδη πιλοτικά. Τὸ ΜτΘ ἀπὸ τὴν παλαιὰ μορφὴ ποὺ εἶχε μετατρέπεται στὴν οὐσία σὲ πολυθρησκειακὸ μάθημα. Ἀπὸ τὴν Γ΄ Δημοτικοῦ διδάσκονται παράλληλα ἕξι θρησκεῖες καὶ τρεῖς χριστιανικὲς ὁμολογίες, μεταξύ τῶν ὁποίων καὶ ἡ ὀρθόδοξη, στὴν ὁποία, φυσικά, ὡς θρησκεία τοῦ τόπου δίνεται ἰδιαίτερη βαρύτητα.