Ὁ ἅγιος Νεκτάριος γιά τήν ἔννοια τοῦ «φυσικοῦ νόµου»

 

Ὁ ἅγιος Νεκτάριος
γιά τήν ἔννοια τοῦ «φυσικοῦ νόµου»

 

πί ἀρκετούς µῆνες ἤδη ἔχουµε ἀσχοληθεῖ µέ τό νόηµα τῆς φράσης «ὅπου Θεός βούλεται νικᾶται φύσεως τάξις», τήν ὁποία συναντᾶµε σέ τροπάρια τῆς Ἐκκλησίας. Ἰδιαιτέρως ἐπισηµάνθηκε ὅτι ἡ «φυσική τάξις», στήν ὁποία ἀναφέρεται ἡ φράση αὐτή, δέν εἶναι αὐτόνοµη, ἀλλά ἐξαρτᾶται διαρκῶς ἀπό τόν Θεό, καθώς ἐπίσης καί τό ὅτι ἡ τάξις τῶν φυσικῶν φαινοµένων δέν εἶναι λογικῶς ἀναγκαία καί ἄρα ἀπαράβατη, ἀλλά ὅτι ἐπιδέχεται τροποποιήσεις κατά τήν βούλησιν τοῦ Θεοῦ.

Ὁ ἅγιος Νεκτάριος, ἐπίσκοπος Πενταπόλεως, στό βιβλίο του µέ τόν τίτλο «Χριστολογία» καί στό κεφάλαιο ΣΤ΄ µέ τόν ἐπιµέρους τίτλο «Περί τῆς Θειότητος τῆς Χριστιανικῆς πίστεως καί τῆς δυνάµεως αὐτῆς, Περί θαυµάτων» ἀναφέρει σχετικά µέ τά ζητήµατα αὐτά: «Οἱ τῆς ὑπερφυσικότητος πολέµιοι λέγουσιν ὅτι “ἡ πίστις πρός τήν ἄµεσον τοῦ Θεοῦ µεσολάβησιν ἐστίν ἀσυµβίβαστος πρός τήν νεωτέραν ἐπιστήµην”. Ἀλλά τότε πιστεύουσιν ὅτι ὁ Θεός ἤ δέν δύναται ἤ δέν θέλει νά ἐνεργήσει ἐν τῷ κόσµω. Ἀλλ’ ἀµφότερα διά τήν χριστιανικήν περί Θεοῦ ἔννοιαν εἰσί βλάσφηµα. Διότι ὁ Θεός καί δύναται καί θέλει νά ἐνεργῇ ἐν τῷ κόσµῳ, ὅν ἔπλασεν ἐξ ἰδίας ἀγαθότητος ἵνα καταστήση αὐτόν µέτοχον τῆς ἰδίας αὐτοῦ ἀγαθότητος καί µακαριότητος».

ΤΡΕΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΙΝΑΙ 3.000 ΛΕΞΕΙΣ!

ΤΡΕΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΙΝΑΙ 3.000  ΛΕΞΕΙΣ!

Ἀφιερώνονται ἐξαιρετικά στούς Κληρικούς μας!

 

Μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ οἱ συνεργάτες τοῦ Περιοδικοῦ μας ἐφρόντισαν καί ἐκάλυψαν τίς σελίδες αὐτοῦ τοῦ τεύχους μέ πληρότητα 150% καί μέ ἐκλεκτά κείμενα, γι’ αὐτό καί ἔμειναν κάποια ἄρθρα γιά τό ἑπόμενο τεῦχος. Γιά μένα ἔμεινε μιά σελίδα καί θέλησα νά ἀναπληρώσω τίς λέξεις μέ τρεῖς φωτογραφίες (τίς ἄλλες, τίς παραθέτουμε στή σελίδα 53) καί νά τίς ἀφιερώσω στούς Κληρικούς μας, πού πίστεψαν καί ἐξακολουθοῦν νά πιστεύουν τά πολιτικά παιχνίδια μέ τήν νόσο covid-19 καί ἀποϊεροποίησαν τήν Λατρεία μας καί καταβαράθρωσαν τίς ἔννοιες Ἐκκλησία-Πίστις-Πνευματικός! Ἔχουμε γράψει ἐπ’ αὐτοῦ πολλά, ἀλλά καί στό τεῦχος αὐτό συνεχίζουμε νά γράφουμε.

ΓΙΑΤΙ ΞΕΣΤΟΜΙΖΟΥΜΕ ΒΡΩΜΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ;

ΓΙΑΤΙ ΞΕΣΤΟΜΙΖΟΥΜΕ ΒΡΩΜΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ;

 

Σκεφτόμουν τίς προάλλες, δέν ὑπάρχουν ὄμορφες λέξεις γιά νά περιγράψουμε ἕναν φίλο, ὅπως ἡ φίλη πού κάνω παρέα, “φίλε” καί ἄλλα;

Δέν εἶναι ἄλλωστε περίεργο νά μήν ὑπάρχουν ὡραῖες λέξεις; Ἀλλά ὄχι, ὑπάρχει μόνο μία. Βγαίνεις ἔξω στό προαύλιο τοῦ σχολείου καί ἀκοῦς αὐτή τή λέξη συνεχῶς:

– Ρέ μ.. ( ἡ λέξη) τί μ...( ἡ λέξη) λές;

Ἄν ἤτανε κάποια ὄμορφη καί πλούσια λέξη, θά σᾶς τήν ἔγραφα μάλιστα μέ πολλή χαρά καί μεγάλα πλατειά γράμματα. Μά ὄχι μόνο δέν εἶναι  ὄμορφη, ἀλλά καί βρώμικη καί δέν θέλω νά σᾶς τήν γράψω γιά νά μήν σᾶς βρωμίσω καί σᾶς χαλάσω τή διάθεση.

«ΝΟΡΑ»

«ΝΟΡΑ»

 

παρουσίαση θεατρικῶν ἔργων μᾶς δίνει τήν εὐκαιρία νά καταδυθοῦμε στά κείμενά τους, νά ἀνασύρουμε μαργαριτάρια καί νά τά προσφέρουμε στούς ἀναγνῶστες τῆς ΕΝΟΡΙΑΚΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑΣ μέ τά σχόλιά μας. Γράφοντας «μαργαριτάρια», δέν ἐννοοῦμε μόνον ἐνέργειες καί ρήσεις προσώπων ἀξιολογικά ὀρθές καί ἐποικοδομητικές σύμφωνα μέ τήν Πίστη μας, τήν Ἀποκεκαλυμμένη Ἀλήθεια. Ἐννοοῦμε καί λόγους καί ἐνέργειες προσώπων τῶν θεατρικῶν ἔργων ἀξιολογικά ἀρνητικές πού ἐπισημαίνουν τίς συνέπειες τῶν ἐσφαλμένων ἐπιλογῶν μας. Τό θέατρο, καί ὄχι μόνον, πειστικά ἀναπαριστάνει (μίμησις πράξεως κατά τόν Ἀριστοτέλη) φάσεις ἀτομικῆς καί συλλογικῆς ζωῆς μέ θετικά καί ἀρνητικά στοιχεῖα. Λόγοι καί ἐνέργειες φέρουν στήν ἐπιφάνεια, προσφέροντας στήν παρατήρηση καί μελέτη μας, ψυχικές καταστάσεις, συναισθήματα, ἐπιθυμίες, ἰδέες, κριτήρια, ἀντιλήψεις, προθέσεις, κίνητρα, ἐπιδιώξεις, φιλοδοξίες.

Τό ἐνδιαφέρον αὐτό ἔργο τοῦ σπουδαίου Νορβηγοῦ δραματουργοῦ Ἑρρίκου Ἴψεν (1828-1906) παίζεται στό θέατρο ΑΝΕΣΙΣ μέ τόν τίτλο «Τό Κουκλόσπιτο». Τό ἔργο φέρει καί αὐτόν τόν τίτλο.

Στό σπίτι τοῦ Τόρβαλτ καί τῆς Νόρας Χέλμερ παραμονές Χριστουγέννων. Οἱ δύσκολες ἡμέρες πέρασαν. Ἔρχονται καλύτερες ἀπό οἰκονομικῆς ἀπόψεως. Ὁ Τόρβαλτ Χέλμερ, δικηγόρος, πού ἐργαζόταν σέ ὑπουργεῖο, ἀναγκάστηκε νά ἀποχωρήσει γιά λόγους ὑγείας καί νά ζήσει κάποιο διάστημα στήν Ἰταλία μέ τήν οἰκογένειά του. Εἶχε τήν ἐντύπωση ὅτι τά ἔξοδά τους τά εἶχε καλύψει ὁ πατέρας τῆς Νόρας. Στήν πραγματικότητα ἡ Νόρα εἶχε δανειστεῖ ἀπό τόν Κρόγκστατ. Καί ἐπειδή χρειαζόταν ἡ ἐγγύηση τοῦ πατέρα της, ἡ Νόρα πλαστογράφησε τήν ὑπογραφή του στό σχετικό ὁμόλογο, διότι ὁ πατέρας της πέθανε πρίν ὑπογράψει ὡς ἐγγυητής.

Ἄραγε ἔγινε ὁ κόσμος μας καλύτερος;

Ἄραγε ἔγινε ὁ κόσμος μας καλύτερος;

 

Κατηφορίζοντας, κάποια ἀπό αὐτές τίς ἡμέρες τήν Λεωφόρο Ἀλεξάνδρας, ὁ κόκκινος σηματοδότης μέ ἀνάγκασε νά σταματήσω στό ὕψος τῆς «Σόνιας», τῆς γνωστῆς καί ἱστορικῆς πλέον καφετέριας, πού ἔδωσε τό ὄνομά της σέ ὅλη ἐκείνη τήν ἀθηναϊκή γειτονιά, ἀλλά ἐδῶ καί καιρό δέν λειτουργεῖ, θῦμα καί αὐτή τῆς κρίσης πού ἔπληξε τήν ἀγορά τά τελευταῖα χρόνια, καί ὄχι μόνον.

Στή διάρκεια τῆς σύντομης ἀναμονῆς μου, μέχρι νά «ἀνάψει τό πράσινο», τό μυαλό μου ἔτρεξε κινηματογραφικά στά χρόνια πού γνώρισα τήν περιοχή τῆς μεγάλης λεωφόρου ἀλλά καί ὅλου τοῦ κέντρου τῆς Πρωτεύουσας μέ τήν τόση ζωντάνια, τούς ἀνθρώπους πού κυκλοφοροῦσαν στήν ἀγορά, τήν κοινωνία πού ἔνοιωθες ὅτι εὐημεροῦσε, τήν σχετική ἄνεση μέ τήν ὁποία ζοῦσαν οἱ περισσότεροι, καί τόν γενικότερο τρόπο ζωῆς τῶν ἀνθρώπων, ὄχι μόνο στήν μεγάλη πόλη ἀλλά καί σέ ὅλη τήν ἐπικράτεια, πού δημιουργοῦσε τήν πεποίθηση ὅτι, ὁ κόσμος πέρναγε καλά.

Καί τό δικαιοῦταν ὁ λαός γιατί δούλεψε σκληρά γιά νά φτάσει σέ τέτοιο ἐπίπεδο. Στερημένος καί κατατρεγμένος μετά ἀπό σαράντα χρόνια πολέμων καί καταστροφῶν ἄρχισε μετά τό 1950 νά ξαναστήνει τή Χώρα του.