Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

 

Ἡ Ἐκκίνηση τῆς Δυτικῆς Πολιτικῆς Σκέψης

Θά ξεκινήσω µία θεµελιώδη ἀναθεώρηση καί συζήτηση γιά τή δηµοκρατία καί τήν πολυπλοκότητα τῶν κριτηρίων βάσει τῶν ὁποίων ἕνα τέτοιο πολιτικό σύστηµα θά µποροῦσε νά διατηρηθεῖ ἤ, ἀκριβέστερα, νά βελτιώσει τή λειτουργία του.

 

Ἡ δυτική σκέψη ἔχει ἀρχικά καί ἄκαµπτα ἐπηρεαστεῖ ἀπό Ἕλληνες φιλοσόφους ὅπως ὁ Ἀριστοτέλης, στόν ὁποῖο πιστώνεται ἡ ἀνάπτυξη τῆς πολιτικῆς θεωρίας. Ὁ Ἀριστοτέλης πίστευε ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἕνα «πολιτικό ζῶο», πού χρειάζεται νά συµµετέχει σέ πολιτικό λόγο καί πολιτικές ἀνταλλαγές. Πρόσθετε ὅτι ἀπό τή στιγµή πού ἡ πολιτική ἀσκεῖ νοµοθετική δραστηριότητα γίνεται πολύπλοκη, λαµβάνοντας ὑπόψη τήν παρουσία ἤ τήν ἀπουσία ἐνάρετων πολιτικῶν, γνωστῶν ὡς «ἄριστοι». Συζητῶντας περαιτέρω τήν πολιτική του θεωρία, ὑποστήριζε ὅτι µέσα σέ ἕνα πολιτικό σύστηµα ὅσοι ἔχουν πλοῦτο θεωροῦν ὅτι ἔχουν µεγαλύτερα πολιτικά δικαιώµατα ἀπό ἐκείνους πού δέν ἔχουν τέτοιο πλοῦτο. Τούς πρώτους ἀπεκάλεσε Ὀλιγάρχες καί τούς δεύτερους Δηµοκράτες.

 

Σύµφωνα µέ τόν Ἀριστοτέλη τό πολιτικό σύστηµα πρέπει νά ἔχει ὑψηλούς στόχους καί νά ἐνεργεῖ µέ σκοπό τήν ἐπίτευξη τῆς ὑψηλότερης δυνατῆς ποιότητος ζωῆς γιά τούς πολῖτες.

Στό ἔργο του γνωστό ὡς Νικοµάχεια Ἠθική, ὁ Ἀριστοτέλης τονίζει τήν ἄµεση σύνδεση µεταξύ τῆς προσωπικῆς ἠθικῆς καί τῆς πολιτικῆς καί ὅτι ὁ προσωπικός προσανατολισµός πρός τήν ἠθική αὐξάνεται καθώς αὐξάνεται ἡ ἀτέρµονη προσπάθεια γιά πνευµατική ἀνάπτυξη. Θά πρόσθετα περαιτέρω ὅτι ὁ ὅρος «ἄριστοι», πού προτείνει ὁ Ἀριστοτέλης, ἔχει θεολογική χροιά πού σηµαίνει ὅτι τέτοια ἐνάρετα ἄτοµα ὑπάρχουν µόνο σέ ἕνα θεολογικό περιβάλλον. Μποροῦµε νά συµπεράνουµε ὅτι ἡ ποιότητα τῆς δηµοκρατίας αὐξάνεται καθώς αὐξάνεται τό ἐπίπεδο ἠθικῆς ἀριστείας τῶν ἀνθρώπων. Ὁ Ἀριστοτέλης θεωρεῖ ὅτι τό σύνταγµα εἶναι ἕνα εὐαγγέλιο ἀρετῆς πού µπορεῖ νά ἐφαρµοστεῖ µόνο ἀπό ἐνάρετους ἀνθρώπους. Τό δηµοκρατικό πολίτευµα πού ὑποστηρίζεται ἀπό Ὀλιγάρχες, οἱ ὁποῖοι εἴτε χαίρουν φήµης εἴτε πλούτου, εἶναι ἀπερίσκεπτο καί δέν προκύπτει ἀπό ἀρετή. Ὁ Ἀριστοτέλης ἀποδοκίµασε τήν ὀλιγαρχική διακυβέρνηση γιατί πίστευε ὅτι θά ἦταν ἄδικη καί µεροληπτική ἀπέναντι στούς λιγότερο πλούσιους καί λιγότερο ἰσχυρούς.

ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΑΡ. 34 - ΠΑΣΧΑΛΙΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ 2023

ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ Ο ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ Ο ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

 

Ἅγιος Πορφύριος ὁ Καυσοκαλυβίτης (κατά κόσμον Εὐάγγελος Μπαϊρακτάρης, 7 Φεβρουαρίου 1906 - 2 Δεκεμβρίου 1991), ἦταν Ἕλληνας Ἱερομόναχος πού ἔζησε κατά τή διάρκεια τοῦ 20ου αἰῶνα (1906-1991) καί ἔγινε εὐρέως γνωστός γιά τό βίο, τό ἔργο καί τά θαύματά του, ἀπό νεαρᾶς ἡλικίας. Ἀνακηρύχθηκε ἅγιος τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας ἀπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο στίς 27 Νοεμβρίου 2013.

Ὁ Ἅγιος Πορφύριος γεννήθηκε στίς 7 Φεβρουαρίου 1906 στό χωριό Ἅγιος Ἰωάννης τοῦ σημερινοῦ Δήμου Ταμιναίων τῆς Εὔβοιας. Τό κοσμικό ὄνομά του ἦταν Εὐάγγελος Μπαϊρακτάρης καί ἀπό πολύ νωρίς ἔδειξε ἔφεση πρός τό μοναχισμό. Ἔτσι, σέ ἡλικία 13 χρόνων καί ἔχοντας τελειώσει μόνο τήν Β΄ Δημοτικοῦ, μετέβη στή σκήτη τῆς Ἁγίας Τριάδος, τά γνωστά «Καυσοκαλύβια» τοῦ Ἁγίου Ὅρους, ὅπου ἔζησε τά ἑπόμενα 6 περίπου χρόνια, ὡς ὑποτακτικός σέ δύο γέροντες μοναχούς, λαμβάνοντας τό ὄνομα Νικήτας. Κατόπιν, λόγῳ σοβαρῆς ἀσθένειας, ἀναγκάστηκε νά ἐπιστρέψει στήν Εὔβοια, ὅπου καί ἐγκαταστάθηκε στήν Ἱερά Μονή Ἁγίου Χαραλάμπους Λευκῶν Εὐβοίας, στό Αὐλωνάρι τῆς Εὔβοιας.

Ὅταν οἱ Μασόνοι ἔχουν «τό ἐπάνω χέρι» μέ ὅλες τίς καταστάσεις!

Μόνο μέ ἀδιάψευστα ντοκουμέντα

 

Ὅταν οἱ Μασόνοι ἔχουν «τό ἐπάνω χέρι» μέ ὅλες τίς καταστάσεις!

 

τεκτονική ἀλληλεγγύη – καί οἱ διεισδύσεις – εἶναι ἀπίστευτες. Βλέπουμε ἔτσι ὅτι πολλοί μασόνοι χάριν αὐτῆς τῆς διαβόητης τεκτονικῆς ἀλληλεγγύης καταλαμβάνουν ὑψηλές κρατικές – καί Ἐκκλησιαστικές ἑνίοτε – θέσεις μέ ὅλες τίς καταστάσεις. Ἀπό τήν ἐποχή π.χ. τῆς Γερμανικῆς Κατοχῆς, μέ σταθμούς στόν Ἐμφύλιο καί τήν περίοδο τῆς λεγόμενης δημοκρατίας τῆς Δεξιᾶς, ἕως καί τήν Ἑπταετῆ Χούντα1 ! Τά ἴδια πρόσωπα δηλαδή νά καταλαμβάνουν σέ ὅλες τίς περιόδους ὑψηλότατες θέσεις.

Παραθέτουμε ἐν συνεχείᾳ ἕνα τέτοιο παράδειγμα, παρασιωπῶντας αὐτονοήτως τό ὄνομα αὐτοῦ τοῦ προσώπου, παραθέτοντας ὡστόσο τήν ποικιλία τῶν ὑψηλῶν θέσεων πού διαδοχικῶς τοῦ ἀνατέθηκαν. Πότε; Ἀπό τό 1942 ἕως καί τό 1972 ὁ τέκτων ἐκεῖνος συνεχῶς ἐν τέλει «δοξολογήθηκε». Μά – θά πεῖ κάποιος – πιθανόν  νά εἶχε ἱκανότητες. Ναί, ἴσως. Ἀλλά καί ἄλλοι πολλοί ἔχουν ἐπίσης ἱκανότητες καί προσόντα ἀλλά ὑπηρεσιακῶς θάπτονται.

 

«Ὅτι Ἅγιος εἶ ὁ Θεός ἡμῶν καί ἐν Ἁγίοις ἐπαναπαύῃ…»

«Ὅτι Ἅγιος εἶ ὁ Θεός ἡμῶν
 καί ἐν Ἁγίοις ἐπαναπαύῃ…»

 

πειρες, ἀμέτρητες φορές, οἱ μέν Ἱερεῖς ἐξεφώνησαν, ἐμεῖς δέ οἱ ὑπόλοιποι ἀκούσαμε ἐκφωνούμενη στίς Ἱερές Ἀκολουθίες τήν προσευχητική αὐτή κατάληξη.

Κι ὅμως, ἀπ’ ὅλες τίς ἐκφωνήσεις ἴσως, αὐτή εἰδικά «δέν χορταίνεται», ὅσες φορές κι ἄν ἀκουσθεῖ, ἐάν - ἐννοεῖται – δέν «μετεωρίζεται» ὁ νοῦς μας τήν ὥρα ἐκείνη, ἀλλά προσέχουμε τό νόημά της.

Ἀλήθεια, τί θά λέγατε – αὐτή τή στιγμή πού δέν εὑρισκόμαστε σέ Ἀκολουθία - ἄν «μετεωριζόμασταν» τώρα ἐμεῖς, μελετῶντας λίγο τό νόημα αὐτοῦ τοῦ προσευχητικοῦ στίχου; Ἄν, δηλαδή, «ἀδολεσχούσαμε» κάπως στό Ὀρθόδοξο φρόνημα τῆς Ἐκκλησίας μας, πού μέ αὐτόν κατ’ ἐξοχήν τόν στῖχο διατυπώνεται; Ἄλλωστε, ἐλέῳ Θεοῦ, ἀξιωνόμαστε καί πάλι νά διανύουμε τήν περίοδο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς· μία περίοδο, πού μᾶς ἐπιτρέπει – μήν εἰπῶ μᾶς ἐπιβάλλει – παράλληλα μέ τήν «νηστεία, ἀγρυπνία, προσευχή», νά μελετοῦμε λίγο περισσότερο κάποια ἱερά κείμενα, ἀποβλέποντας στήν λήψη «οὐρανίων χαρισμάτων», κατά τό λόγιον: «νηστείᾳ, ἀγρυπνίᾳ, προσευχῇ, οὐράνια χαρίσματα λαβών». Καί μάλιστα, τοῦτο ἁρμόζει τώρα, σ’ αὐτή τήν ἱερά περίοδο, ἐν ὄψει καί τῆς ἐνδεχομένης τακτικῆς προσελεύσεως στόν «Ἄρτον» καί στό «Ποτήριον», «ζωῆς αἰωνιζούσης» - πάντοτε μέ τήν γνώμη τοῦ Πνευματικοῦ μας – ὁπότε καί πρέπει λίγο νά προβληματισθοῦμε κάπως, ἀκούοντας τόν Λειτουργό Ἱερέα νά ἐκφωνεῖ: «Τά Ἅγια τοῖς Ἁγίοις»! Καί ὁ Λειτουργός Ἱερέας μᾶς κάνει αὐτή τήν ἐπισήμανση, μᾶς ἐφιστᾶ τήν προσοχή – Πρόσχωμεν!  Τά (προηγιασμένα) Ἅγια τοῖς Ἁγίοις! – διότι, σύμφωνα μέ τήν μελετώμενη διατύπωση, «Ἅγιος ἐστίν ὁ Θεός ἡμῶν καί ἐν Ἁγίοις ἐπαναπαύεται».