Τον τελευταίο καιρό, με αφορμή την χειροτονία σε διακόνισσα μίας γυναίκας στην Μητρόπολη Ζιμπάμπουε επανήλθε στην επικαιρότητα το ζήτημα της χειροτονίας των γυναικών. Υποστηρίχθηκε μάλιστα ότι «δεν υπάρχουν θεολογικά εμπόδια για τη χειροτονία των γυναικών». Κάτι τέτοιο όμως είναι παντελώς ανακριβές.
Πριν από κάθε άλλο επιχείρημα, υπάρχει το παράδειγμα της Παναγίας μας, η οποία αν και βρίσκεται πάνω από όλους τους Αγίους, δεν χειροτονήθηκε. Και αν η Παναγία δεν έλαβε την Ιερωσύνη, τότε ποιά γυναίκα θα τολμήσει, αυτό που δεν ετόλμησε η ίδια η Μητέρα του Θεού; Ίσως, κάποια δόγματα, που έχουν υποτιμήσει το Πρόσωπό Της και την έχουν υποβιβάσει σε μια απλή γυναίκα, να μην δίνουν σημασία, αλλά η Ορθόδοξη Θεολογία μας τιμά και σέβεται Αυτήν, που είναι η αποκατάσταση και το καύχημα όλων των γυναικών, στην πραγματική της αξία.
Όπως αφοπλιστικά είχε επισημάνει ο μακαριστός μας δάσκαλος πατήρ Βασίλειος Βολουδάκης σέ σχετική ομιλία του.[1]
Είναι αλήθεια ότι «οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ» (Γαλ. 3, 28) και ότι άνδρες και γυναίκες έχουν δημιουργηθεί «κατ᾿ εἰκόνα καί καθ᾿ ὁμοίωσιν» (Γεν. 1, 26) του Θεού, όμως τα αγιογραφικά χωρία αυτά πού συχνά επικαλούνται οι νεωτεριστές, δεν δικαιολογούν σε καμία περίπτωση την χειροτονία γυναικών. Οι άνθρωποι της εποχής μας, ακόμη και θρησκευόμενοι, αγνοούν ότι τα φύλα είναι συνέπεια της πτώσης των πρωτοπλάστων. Ο Αδάμ και η Εύα λειτούργησαν με διαφορετικό τρόπο ο καθένας την κοινή ανθρώπινη φύση και γι’ αυτό διχάστηκαν «σέ δύο ἐλαττωµατικές ὑπάρξεις». Ο Θεός, ενώ είχε καλέσει αρχικά και τους δύο να άρχουν επί της κτίσεως (Γεν. 1, 28), εξαιτίας της πτώσεως, έδωσε διαφορετικές θεραπευτικές οδηγίες στον καθένα, ώστε να επιστρέψουν και πάλι στην κοινή ανθρώπινη φύση.
Όλα αυτά τα αναλύει λεπτομερώς ο μακαριστός π. Βασίλειος στο βιβλίο του «Ο Γάμος κατάργηση των φύλων». [2]
Γι’ αυτό τον λόγο πρέπει να γίνει κατανοητό ότι άνδρες και γυναίκες είναι ισότιμοι μεν, αλλά όχι ίδιοι και γι’ αυτό το κάθε φύλο αναλαμβάνει από τον Θεό το διακόνημα πού θα το βοηθήσει να συμπληρώσει τίς ελλείψεις του και να τελειοποιηθεί. Άλλο ισότητα και άλλο ισοπέδωση των φύλων! Αυτή την διδασκαλία παραλάβαμε από τον μακαριστό δάσκαλό μας και είναι αληθινή, γιατί είναι σύμφωνη με το Πνεύμα της Εκκλησίας μας και όχι με το πνεύμα της κάθε εποχής:
«Ο Θεός έπλασε άνθρωπο, όχι άνδρα και γυναίκα. Μετά την πτώση μας, το κάθε φύλο έχει τα δικά του φάρμακα από την Εκκλησία για να ολοκληρωθεί σαν άνθρωπος. Οι γυναίκες στην Εκκλησία έχουν άλλη θέση, όχι κηρυκτική. Όπως η καρδιά είναι κρυμμένη και δεν εκτίθεται, έτσι και οι γυναίκες δεν γίνονται κεφάλι, αλλά σιωπούν μέσα στην Εκκλησία. Προετοιμάζουν τους Λειτουργούς, μεγαλώνοντας σωστά παιδιά, προετοιμάζουν το Πρόσφορο για κάθε Θ. Λειτουργία, και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους εκτός του Αγ. Βήματος και εκτός της Ιερωσύνης. Στο Άγιο Βήμα δεν εισέρχονται κατ' ακρίβειαν ούτε καν άνδρες λαϊκοί, εκτός από τους νεωκόρους που υπηρετούν, πόσῳ μάλλον δεν επιτρέπεται η είσοδος σε γυναίκες, παρεκτός πολύ ειδικών περιπτώσεων (π.χ. άβατο σε γυναικείο μοναστήρι, όπου οι μοναχές μπορεί να εισέρχονται στο Αγ. Βήμα για τον καλλωπισμό του, εφόσον δεν μπορούν να εισέλθουν άνδρες) αλλά ποτέ στην Ιερωσύνη».[3]
Πρέπει, νομίζω, να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν προσπαθούμε να μεταθέσουμε “ὅρια Αἰώνια”, μήπως, στην προσπάθεια μας να γίνουμε “προοδευτικοί”, πετύχουμε ακριβώς το αντίθετο και βλάψουμε και τους εαυτούς μας και τους άλλους.
[1] Δείτε την σχετική με το ζήτημα διαδικτυακή ομιλία του Πρωτ. π. Βασιλείου Ε. Βολουδάκη, Περί τῆς Ἰερωσύνης γυναικῶν, στό: https://www.youtube.com/watch?v=pZMBdtg4K80
[2] Πρωτοπρεσβυτέρου π. Βασιλείου Ε. Βολουδάκη, Ο Γάμος, κατάργηση των φύλων, Κατάδυση στην Ψυχοπαθολογία των δύο Φύλων, εκδ. Θυηπόλος, Αθήνα, 2010.
[3] Απόσπασμα διαδικτυακής ομιλίας του Πρωτ. π. Βασιλείου Ε. Βολουδάκη με τίτλο «Πάντες οι Άγιοι και οι Αγίες δεν ισοπέδωσαν το φύλο τους!», στο https://youtu.be/ILBo5vepyoc