ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΝΑ ΚΛΕΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ;

ΕΧΕΙ  ΔΙΚΑΙΩΜΑ  Η  ΠΟΛΙΤΕΙΑ

ΝΑ  ΚΛΕΙΝΗ   ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ;

 

Φέτος, γιά πρώτη φορά στήν ἱστορία τῆς Χριστιανοσύνης ἐπιβλήθηκε ἀπό τήν κρατική ἐξουσία ἡ ἀπαγόρευση τῆς λειτουργίας τῶν Ἱερῶν Ναῶν, µέ τή δικαιολογία τῆς ἀνάγκης προστασίας ἀπό τό νέο κορωναϊό! Συγκεκριµένα, µέ τήν Πράξη Νοµοθετικοῦ Περιεχοµένου  τῆς 25ης Φεβρουαρίου ἐ.ἔ. προβλέφθηκαν, ὅπως φαίνεται καί ἀπό τόν ἴδιο τόν τίτλο της, «κατεπείγοντα µέτρα ἀποφυγῆς καί περιορισµοῦ τῆς διάδοσης τοῦ κορωνοϊοῦ». Μεταξύ τῶν προβλεποµένων µέτρων ἦταν καί ἡ προσωρινή ἀπαγόρευση τῆς λειτουργίας χώρων θρησκευτικῆς λατρείας (ἄρθρο πρῶτο, παρ. 2 περ. στ). Ἡ ἀπαγόρευση αὐτή ἐξειδικεύτηκε µέ µία σειρά διαδοχικῶν Κοινῶν Ὑπουργικῶν Ἀποφάσεων (στό ἑξῆς ΚΥΑ) τῶν Ὑπουργῶν Παιδείας καί Θρησκευµάτων καί Ὑγείας «µετά ἀπό γνώµη τῆς Ἐθνικῆς Ἐπιτροπῆς προστασίας τῆς Δηµόσιας Ὑγείας ἔναντι τοῦ κορωνοϊοῦ COVID-19». Μέ τίς διαδοχικές αὐτές ΚΥΑ, ἡ προσωρινή ἀπαγόρευση λειτουργίας τῶν Ἱερῶν Ναῶν διήρκησε γιά δύο ὁλόκληρους µῆνες!

 

Οἱ Ὀργανισµοί τῶν Ὑπουργείων καί τό “Event 201”

Τό ἐρώτηµα εἶναι: Νοµιµοποιεῖται ἡ κρατική ἐξουσία νά κλείνει τίς Ἐκκλησίες; Οἱ σχετικές ΚΥΑ δέν ἀναφέρουν καµία συνταγµατική ἤ νοµοθετική διάταξη ὡς νόµιµο ἔρεισµά τους, παρά µόνο τήν ἀνωτέρω ΠΝΠ τῆς 25ης Φεβρουαρίου, τούς Ὀργανισµούς τῶν Ὑπουργείων Παιδείας καί Θρησκευµάτων καί Ὑγείας, καθώς καί τίς εἰσηγήσεις τῆς Ἐθνικῆς Ἐπιτροπῆς προστασίας τῆς Δηµόσιας Ὑγείας.

Τίς εἰσηγήσεις αὐτές δέν κατάφερα νά τίς βρῶ στό διαδίκτυο, οὔτε καί περισσότερα στοιχεῖα γιά τήν Ἐπιτροπή, πού φέρεται ὅτι τίς συνέταξε. Ἀπό ποιό νόµο προβλέπεται ἡ σύστασή της; Ἀπό ποιά πρόσωπα  ἀπαρτίζεται;  Οἱ ἐκθέσεις της δέν θά ἔπρεπε νά εἶναι προσιτές στό κοινό γιά λόγους διαφάνειας;

Ἡ ἐπισκόπηση τῶν Ὀργανισµῶν τῶν Ὑπουργείων γεννᾶ περαιτέρῳ ἐρωτήµατα. Ἤδη στό πρῶτο ἄρθρο τοῦ Ὀργανισµοῦ τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Ἔρευνας καί Θρησκευµάτων (π.δ. 18/2018) προβλέπεται ὅτι ἀποστολή του εἶναι µεταξύ ἄλλων «ἡ ἀνάπτυξη καί ἡ συνεχής ἀναβάθµιση τῆς παιδείας» µέ σκοπό «τήν προστασία τῆς ἐλευθερίας τῆς θρησκευτικῆς συνείδησης καί τῆς λατρείας». Ἀντίστοιχα, στό ἄρθρο 57 τοῦ ἴδιου Ὀργανισµοῦ, ὁρίζεται ὅτι «σκοπός τῆς Γενικῆς Γραµµατείας Θρησκευµάτων εἶναι ἡ προστασία τῆς ἐλευθερίας τῆς θρησκευτικῆς συνείδησης καί τῆς θρησκευτικῆς λατρείας». Πῶς προστατεύει τό Ὑπουργεῖο Παιδείας καί Θρησκευµάτων τήν ἐλευθερία τῆς θρησκευτικῆς συνείδησης καί τῆς θρησκευτικῆς λατρείας τήν κατοχυρωµένη στό ἄρθρο 13 τοῦ Συντάγµατος; Ἀπαγορεύοντας τήν τέλεση λειτουργιῶν στούς χώρους θρησκευτικῆς λατρείας;

Σέ ὅ,τι ἀφορᾶ στόν Ὀργανισµό τοῦ Ὑπουργείου Ὑγείας (π.δ. 121/2017), παρατηροῦµε τά ἀκόλουθα: Ἀποστολή τοῦ Ὑπουργείου εἶναι, µεταξύ ἄλλων, ἡ «διασφάλιση τῆς καθολικῆς καί ἰσότιµης πρόσβασης στήν παροχή ποιοτικά καί ποσοτικά ἐπαρκῶν ὑπηρεσιῶν ὑγειονοµικῆς φροντίδας ἀπό τό Ἐθνικό Σύστηµα Ὑγείας». (ἄρθρο 1 τοῦ Ὀργανισµοῦ). Καί ὅµως, οἱ ἐκπρόσωποι τοῦ Ὑπουργείου Ὑγείας ἀνερυθρίαστα µᾶς ὑποχρέωσαν νά «µείνουµε σπίτι», µέ τή δικαιολογία ὅτι οἱ ὑπηρεσίες ὑγείας δέν ἐπαρκοῦν γιά τήν ἀντιµετώπιση τοῦ νέου κορωναϊοῦ.

Ἔκπληξη προξενεῖ τό ἄρθρο 25 τοῦ Ὀργανισµοῦ, τό ὁποῖο  στήν πρώτη του παράγραφο προβλέπει τή δηµιουργία Διεύθυνσης Ἐπιχειρη-σιακῆς Ἑτοιµότητας Ἐκτάκτων Καταστάσεων Δηµόσιας Ὑγείας. Ἡ ἐν λόγῳ Διεύθυνση «ἔχει τήν ἁρµοδιότητα τοῦ προγραµµατικοῦ σχεδιασµοῦ γιά τήν ἀντιµετώπιση ἐκτάκτων καταστάσεων πού ἀφοροῦν στή δηµόσια ὑγεία». Τό δέ ἐφεδρικό ἐπιχειρησιακό κέντρο τῆς ἀνωτέρῳ Διεύθυνσης δραστηριοποιεῖται στό «πεδίο τῶν ἐκτάκτων καταστάσεων δηµόσιας ὑγείας, πού ἀφοροῦν σέ αὔξηση τῶν µεταναστευτικῶν ροῶν, ἐπιδηµίες, πανδηµίες, καθώς καί σέ ἀσκήσεις συναφεῖς µέ τά ἀνωτέρω».

Τό ἄρθρο 25 προστέθηκε στόν Ὀργανισµό τοῦ Ὑπουργείου Ὑγείας στίς 16 Ὀκτωβρίου 2019 (!)  µέ τό ἄρθρο 28 παρ. 4 Ν.4633/2019 (ΦΕΚ Α΄ 161/16.10.2019). Δηµοσιεύτηκε στήν Ἐφηµερίδα τῆς Κυβερνήσεως λίγο πρίν τήν ἐµφάνιση τοῦ πρώτου κρούσµατος κορωναϊοῦ στήν Κίνα! Σατανική σύµπτωση;

Δύο ἡµέρες ἀργότερα, στίς 18 Ὀκτωβρίου 2019, ἔλαβε χώρα στή Νέα Ὑόρκη τό λεγόµενο «Event 201».1  Τό «Event 201» ἦταν µία «ὑψηλοῦ ἐπιπέδου ἄσκηση πανδηµίας», πού διοργανώθηκε ἀπό τό Κέντρο γιά τήν Ἀσφάλεια τῆς Ὑγείας, τοῦ Πανεπιστηµίου Johns Hopkins, σέ συνεργασία µέ τό Ἵδρυµα «Bill καί Melinda Gates» καί τό «World Economic Forum»! Διαβάζουµε στή σχετική ἱστοσελίδα: «Οἱ εἰδικοί συµφωνοῦν, ὅτι εἶναι θέµα χρόνου προτοῦ µιά ἐπιδηµία καταστεῖ παγκόσµια –µιά πανδηµία µέ πιθανόν καταστροφικές συνέπειες».2 Σέ ποιούς εἰδικούς ἀναφέρεται; Καί πῶς οἱ εἰδικοί αὐτοί εἶχαν προβλέψει τήν ἐµφάνιση πανδηµίας; Τήν εἶχαν προβλέψει ἤ τή σχεδίασαν;

Στό σενάριο τοῦ «Event 201» ἡ πανδηµία προκαλεῖται ἀπό ἕναν κορωναϊό, πού µεταδίδεται ἀπό τίς νυχτερίδες καί τούς χοίρους στούς ἀνθρώπους. Ὁ ἰός αὐτός ὁµοιάζει πολύ µέ τόν SARS, ἀλλά µεταδίδεται πιό εὔκολα ἀπό τόν SARS, µέσῳ ἀσθενῶν µέ ἤπια συµπτώµατα. Ἐξαπλώνεται ἰδίως µέσα σέ δοµές ὑγείας καί µέσῳ τῶν ἀεροπορικῶν ταξιδιῶν. «Παρ’ ὅτι στήν ἀρχή ὁρισµένες χῶρες µποροῦν νά τήν ἐλέγξουν (σ.σ. τήν πανδηµία), συνεχίζει νά ἐξαπλώνεται καί νά ἐπανεισάγεται (στά κράτη) καί τελικά κανένα κράτος δέν µπορεῖ νά τήν ἐλέγξει.»3 Δηµιουργεῖται µάλιστα καί ἕνα παγκόσµιο Διευθυντήριο γιά τήν ἀντιµετώπιση τῆς πανδηµίας!4

Μήπως τό παραπάνω σενάριο σᾶς θυµίζει τήν κατάσταση πού βιώνουµε σήµερα; Μήπως σᾶς θυµίζει τίς δηλώσεις τῶν πολιτικῶν µας, ὅτι ὁ ἰός αὐτός «ἦρθε γιά νά µείνει»; Οἱ Ἕλληνες Βουλευτές πάντως ἐπέδειξαν θαυµαστή προνοητικότητα (;!) καί ψήφισαν τήν δηµιουργία τῆς Διεύθυνσης Ἐπιχειρησιακῆς Ἑτοιµότητας Ἐκτάκτων Καταστάσεων Δηµόσιας Ὑγείας, ἤδη προτοῦ λάβει χώρα τό «Event 201»! Ἡ Κυβέρνηση ὅµως δέν φρόντισε νά προετοιµάσει ἐγκαίρως τό Σύστηµα Ὑγείας, ὥστε νά µή χρειαστεῖ νά ἐπιβληθεῖ καραντίνα τῶν πολιτῶν. Καί ὅµως, ἰσχυρίζεται ὅτι θέτει σέ προτεραιότητα τήν προστασία τῆς ὑγείας µας!

 

Ἡ Πράξη Νοµοθετικοῦ Περιεχοµένου τῆς 25ης Φεβρουαρίου 20205

Οἱ Πράξεις Νοµοθετικοῦ Περιεχοµένου (στό ἑξῆς ΠΝΠ) ἀποτελοῦν «ὑβριδική κατηγορία νοµικῶν µορφωµάτων» (Κ. Μαυριᾶς). Προβλέπονται ἀπό τή διάταξη τοῦ ἄρθρου 44 παρ. 1 τοῦ Συντάγµατος, ἡ ὁποία ὁρίζει ὅτι: «1. Σέ ἔκτακτες περιπώσεις ἐξαιρετικά ἐπείγουσας καί ἀπρόβλεπτης ἀνάγκης ὁ Πρόεδρος τῆς Δηµοκρατίας µπορεῖ, ὕστερα ἀπό πρόταση τοῦ Ὑπουργικοῦ Συµβουλίου, νά ἐκδίδει πράξεις νοµοθετικοῦ περιεχοµένου. Οἱ πράξεις αὐτές ὑποβάλλονται στή Βουλή γιά κύρωση σύµφωνα µέ τίς διατάξεις τοῦ ἄρθρου 72 παράγραφος 1, µέσα σέ σαράντα ἡµέρες ἀπό τήν ἔκδοσή τους ἤ µέσα σέ σαράντα ἡµέρες ἀπό τή σύγκληση τῆς Βουλῆς σέ σύνοδο. Ἄν δέν ὑποβληθοῦν στή Βουλή µέσα στίς προαναφερόµενες προθεσµίες ἤ ἄν δέν ἐγκριθοῦν ἀπό αὐτή µέσα σέ τρεῖς µῆνες ἀπό τήν ὑποβολή τους, παύουν νά ἰσχύουν στό ἑξῆς». Ἡ ΠΝΠ τῆς 25ης Φεβρουαρίου 2020 κυρώθηκε µέ τό Ν. 4682/2020 (ΦΕΚ A’ 76/03.04.2020). Μέ τήν κύρωσή της ἔπαψε νά ἰσχύει ὡς ΠΝΠ καί οἱ διατάξεις της ἀπέκτησαν ἰσχύ διατάξεων τυπικοῦ νόµου.

Οἱ ΠΝΠ τοῦ ἄρ. 44 τοῦ Συντάγµατος ἐκδίδονται µέν κατά τή διάρκεια τῆς κανονικῆς λειτουργίας τοῦ Πολιτεύµατος, ἀλλά µόνον ἐκτάκτως καί ὑπό αὐστηρές προϋποθέσεις. Οὐσιαστική προϋπόθεση γιά τήν ἔκδοσή τους εἶναι ἡ συνδροµή «ἐξαιρετικά ἐπείγουσας καί ἀπρόβλεπτης ἀνάγκης» νοµοθετήσεως. Δέν ἀρκεῖ ἁπλῶς ἐπείγουσα ἤ κατεπείγουσα ἀνάγκη νοµοθετήσεως. Σέ αὐτή τήν τελευταία περίπτωση ἐφαρµόζονται οἱ διατάξεις τοῦ ἄρθρο 76 παρ 4 καί 5 τοῦ Συντάγµατος, πού προβλέπουν τά ἑξῆς: «Νοµοσχέδιο ἤ πρόταση νόµου, πού χαρακτηρίζεται ἀπό τήν Κυβέρνηση κατεπεῖγον εἰσάγεται γιά ψήφιση, ὕστερα ἀπό περιορισµένη συζήτηση σέ µία συνεδρίαση, ἀπό τήν Ὁλοµέλεια ἤ τό κατά τό ἄρθρο 71 Τµῆµα [σ.σ. τό Τµῆµα διακοπῆς τῶν ἐργασιῶν τῆς Βουλῆς], ὅπως ὁρίζει ὁ Κανονισµός τῆς Βουλῆς» (ἄρ. 76 παρ. 4)· ἐνῶ «Ἡ Κυβέρνηση µπορεῖ νά ζητήσει νά συζητηθεῖ σέ ὁρισµένο ἀριθµό συνεδριάσεων, νοµοσχέδιο ἤ πρόταση νόµου πού ἔχει ἐπείγοντα χαρακτήρα, ὅπως ὁρίζει ὁ Κανονισµός τῆς Βουλῆς (ἄρθρο 76 παρ. 5).

Προκειµένου νά ἐκδοθεῖ ΠΝΠ ἀπαιτεῖται νά ὑπάρχει τόσο ἐπείγουσα ἀνάγκη, ὥστε «νά πρέπει νά παρακαµφθεῖ κάθε µορφῆς νοµοθετική διαδικασία»6. Ἐν προκειµένῳ, ἦταν τέτοια ἡ ἀνάγκη νά ληφθοῦν µέτρα γιά τόν κορωναϊό, ὥστε δέν ὑπῆρχε χρόνος οὔτε γιά µία συνεδρίαση τῆς Βουλῆς;

Ἐπιπλέον, ὁ Πρόεδρος τῆς Δηµοκρατίας δέν ἐπιτρέπεται νά ἐξουσιοδοτεῖ τόν ἑαυτό του ἤ ἄλλο ὄργανο νά ἐκδώσει πράξη µέ τήν ὁποία θά ἐξειδικεύει τίς διατάξεις τῆς ΠΝΠ, ἐκτός ἄν πρόκειται γιά θέµατα µέ τεχνικό ἤ λεπτοµερειακό χαρακτήρα. Ὡστόσο, µέ τήν ΠΝΠ τῆς 25ης  Φεβρουαρίου 2020 παρασχέθηκε ἐξουσιοδότηση στήν Ὑπουργό  Παιδείας καί Θρησκευµάτων καί τόν Ὑπουργό Ὑγείας νά ἐκδώσουν Κοινές Ὑπουργικές Ἀποφάσεις µέ τίς ὁποῖες  (κατά τή διατύπωση τῆς ἴδιας τῆς ΠΝΠ) ἐπιβλήθηκε καί ἐξειδικεύτηκε τό µέτρο τῆς προσωρινῆς ἀπαγόρευσης τῆς λειτουργίας τῶν χώρων θρησκευτικῆς λατρείας.

Ἀνακύπτει λοιπόν τό ἐρώτηµα: Εἶναι ποτέ δυνατόν ἡ λειτουργία τῶν χώρων θρησκευτικῆς λατρείας καί εἰδικότερα τῶν Ὀρθοδόξων ναῶν νά θεωρηθεῖ ζήτηµα τεχνικό ἤ λεπτοµερειακό; Φυσικά καί ὄχι, ἀφοῦ ἅπτεται τῶν ἄρθρων 3 καί 13 τοῦ Συντάγµατος, πού ρυθµίζουν τό µέν πρῶτο τίς σχέσεις Ἐκκλησίας καί Πολιτείας, τό δέ δεύτερο, τήν ἐλευθερία τῆς θρησκευτικῆς συνείδησης καί λατρείας.

 Θά πρέπει δέ νά τονιστεῖ, πώς «δέν µπορεῖ νά ἀποτελέσει ἀντικείµενο ΠΝΠ ἡ τροποποίηση –πολλῷ µᾶλλον ἡ κατάργηση– κάποιας συνταγµατικῆς διάταξης οὔτε καί εἶναι δυνατή ἡ ἀναστολή τῶν συνταγµατικῶν διατάξεων πού προστατεύουν τά ἀτοµικά δικαιώµατα»7. Ἀναστολή περιοριστικά ἀναφερόµενων συνταγµατικῶν διατάξεων ἐπιτρέπει τό Σύνταγµά µας µόνο ἐφ’ ὅσον ἡ Χώρα κηρυχθεῖ σέ κατάσταση πολιορκίας, ὑπό τίς προϋποθέσεις τοῦ ἄρθρου 48 τοῦ Συντάγµατος. Ἡ ἀναστολή λειτουργίας τῶν χώρων Θρησκευτικῆς λατρείας συνιστᾶ ἐπί τῆς οὐσίας ἀναστολή τοῦ ἄρθρου 13 τοῦ Συντάγµατος, ἡ ὁποία παρανόµως καί µάλιστα ἀντισυνταγµατικά ἐπιβλήθηκε µέ ΠΝΠ. Ἐξ ἄλλου, τό ἄρθρο 13 τοῦ Συντάγµατος, οὔτε καί σέ περίπτωση κήρυξης τῆς Χώρας σέ Κατάστασης Πολιορκίας δέν ἀναστέλλεται!

Ὅπως ἤδη ἀναφέρθηκε, προϋπόθεση ἐκδόσεως ΠΝΠ εἶναι ἡ συνδροµή ὄχι µόνο ἐξαιρετικά ἐπείγουσας, ἀλλά καί ἀπρόβλεπτης ἀνάγκης νοµοθετήσεως. Ἀπρόβλεπτη ἀνάγκη νοµοθετήσεως ὑφίσταται, ὅταν τό ἀνακύψαν ζήτηµα, δέν ρυθµίζεται ἀπό τήν ἤδη ἰσχύουσα νοµοθεσία, καί δέν ἦταν ἀναµενόµενο ἀπό τήν Κυβέρνηση. Ἡ ψήφιση τοῦ ἄρθρου 25 τοῦ Ὀργανισµοῦ τοῦ Ὑπουργείου Ὑγείας ἤδη τήν 16η Ὀκτωβρίου 2019 δείχνει ξεκάθαρα πώς ἡ Κυβέρνηση εἶχε τοὐλάχιστον προβλέψει τήν ὑγειονοµική κρίση πού βιώνει ἡ Χώρα µας καί εἶχε προετοιµαστεῖ γιά αὐτήν. Ἡ «πανδηµία τοῦ νέου κορωναϊοῦ» κάθε ἄλλο παρά ἀπρόβλεπτη ἦταν! Ἄρα καί ἐξ αὐτοῦ τοῦ λόγου ἡ ΠΝΠ τῆς 25ης Φεβρουαρίου ἐ.ἔ, καθώς καί ὁ Ν. 4682/2020 πού τήν κύρωσε ἀντίκεινται στό Σύνταγµα. Τό γεγονός δέ ὅτι ἡ ΠΝΠ κυρώθηκε ἀπό τό Νόµο 4682 δέν συνεπάγεται «θεραπεία» τῶν νοµικῶν σφαλµάτων της, ἀλλά µόνο παράταση τῆς ἰσχύος της.

Τέλος, θά πρέπει νά προσέξουµε καί τό ἑξῆς σηµαντικό: Οἱ πολιτικοί µας ἔχουν ἤδη ἀπό σήµερα προβλέψει τήν ἐµφάνιση νέου κύµατος κορωναϊοῦ τό φθινόπωρο. Αὐτό σηµαίνει, ὅτι τυχόν νέα ἔξαρση τοῦ κορωναϊου σέ καµία περίπτωση δέν θά ἀποτελεῖ ἐξαιρετικά ἐπείγουσα καί ἀπρόβλεπτη ἀνάγκη, ἀφοῦ ἔχει ἤδη ἀπό σήµερα προβλεφθεῖ. Ἑποµένως, δέν θά πρέπει σέ καµία περίπτωση νά ἐπιτρέψουµε τήν ἐπιβολή ὁποιουδήποτε περιορισµοῦ στή λατρευτική µας ζωή µέ νέα Πράξη Νοµοθετικοῦ Περιεχοµένου! Ἄς µή λησµονοῦµε, ὅτι «ἡ τήρηση τοῦ Συντάγµατος ἐπαφίεται στόν πατριωτισµό τῶν Ἑλλήνων»8, στόν πατριωτισµό ὅλων µας!

 

Ζωή Ἀγγελικούδη

Νοµικός

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» Τεῦχος 216-217

Αὐγουστος-Σεπτέμβριος 2020

 

 

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

 

  1. Σχετικά µέ τό Event 201, βλ. καί τήν ὁµιλία τοῦ π. Βασιλείου Βολουδάκη, Πρωτοπρεσβυτέρου, µέ τίτλο «Ὁ κορωναϊός, πρόβα γιά νά µειώσουν τόν πληθυσµό τῆς γῆς!», στό κανάλι τῶν Ἐκδόσεων Ὑπακοή, YouTube: 
    https://www.youtube.com/watch?v=ldG5kn2TCm4&list=PL_FRnvjJDcQ8H5gGEAI2PqIGDpxkOzHlI&index=11
  1. https://www.centerforhealthsecurity.org/event201/
  2. https://www.centerforhealthsecurity.org/event201/scenario.html
  3. https://youtu.be/AoLw-Q8X174
  4. Περισσότερα γιά τίς ΠΝΠ στήν προπτυχιακή ἐργασία τῆς Χατζηνικόλα Γιόλας, «Ἔκτακτη κανονιστική ἐξουσιοδότηση», Ἐθνικό καί Καποδιστριακό Πανεπιστήµιο Ἀθηνῶν, 2009-2010,http://www.greeklaws.com/pubs/uploads/3117.pdf
  5. Χατζηνικόλα Γιόλα, ε.α., σ. 16.
  6. Χατζηνικόλα Γιόλα, ε.α, σ. 37.
  7. Ἄρθρο 120 παρ. 4 τοῦ Συντάγµατος.