Κανιβαλισµός: ὁ πολιτισµός µας τώρα δικαιώνεται!

170 2

Κανιβαλισµός: πολιτισµός µας

τώρα δικαιώνεται!

Τ Χάλογουιν εναι µι γιορτ το Δυτικο κόσµου ποχει κάνει τν µφάνισή της κα στν πατρίδα µας καχει τς ρίζες της σρχαες Κελτικς παραδόσεις. Πολ παλιά, στ προχριστιανικ χρόνια, τ νύχτα τς 31ης κτωβρίου ορλανδο γιόρταζαν µ φωτιές, θυσίες ζώων κα µεταµφιέσεις τν ναρξη το χειµνα, λλ κα τν κδίωξη τν πονηρν πνευµάτων. γιορτ εχε διαδοθε κα σλλες περιοχς κα διατηρήθηκε σταθερκόµα κα µετ τν κχριστιανισµό τους. ταν κατ τν 8ο µ.Χ. αἰῶνα Πάπας καθιέρωσε τν 1η Νοεµβρίου ς µέρα τν «γίων Πάντων», ναπόφευκτα ναµείχθηκαν ο παγανιστικς κδηλώσεις µ χριστιανικς δοξασίες κα αρετικς διδασκαλίες τν Παπικν. π τότε προσέλαβε γιορτ τνοµα πο διατηρε µέχρι σήµερα: «Halloween», συνεπτυγµένη µορφ τν γγλικν λέξεων All - hallow - even = παραµον τν γίων Πάντων. Τν 19ο αἰῶνα ρλανδο κα Σκωτσέζοι πογκαταστάθηκαν στ Β. µερικ µετέφεραν τθιµο στ νέα τους πατρίδα. Στ χώρα ατή, ποία ποτελε τ χωνευτρι λων τν θρησκειν, παραθρησκειν, αρέσεων κα παντς εδους παγανισµο, βρκε πρόσφορο δαφος γι νξελιχθε γιορτ περισσότερο ποκτντας κατοµµύρια παδν. Κατ τ δεκαετία το ’90 πανέρχεται σ χρες τς Ερώπης (ν εχε σχεδν ξεχαστε) µ τν µερικανική της κδοχή, ς γιορτ κεφιο κα ξεφαντώµατος µναφορµως σ µάγισσες, κακ πνεύµατα, φαντάσµατα κλπ. χοντας ποκτήσει να χαρακτήρα “θρίλερ”. Τ παιδι µεταµφιέζονται σ κάτι τροµαχτικ - δράκουλα, σκελετό, ζόµπι - καπισκέπτονται τ σπίτια ζητντας γλυκ κακβιάζοντας, τρόπον τινά, τ κέρασµά τους µ τ φράση «trick or treat» = φάρσα κέρασµα, «Süßes oder Saures» = γλυκ κάτι δυσάρεστο. ν δηλ. ο οκοδεσπότες δν νταποκριθον θ τος συµβε κάτι δυσάρεστο. Τ σπίτια διακοσµονται νάλογα µπικρατέστερο χρµα τ µαρο. Πρωταγωνιστικ ρόλο χει κίτρινη κολοκύθα - φαναράκι µνθρώπινα χαρακτηριστικά. Κάποτε ταν διασκεδαστική, τελευταα λο κα πιποκρουστική. Σύµφωνα µ τος ρλανδικος µύθους φωτισµένη κολοκύθα κρατοσε µακρι τ πονηρ πνεύµατα. Μ ατ τ µορφορτάζεται τ Halloween µέχρι σήµερα σ Ερώπη καµερικ µ αξανόµενη µφαση στ µακάβρια στοιχεα.

Διαβάζοντας ατς τς γραµµς µ βιαστετε νδηγηθετε σ λάθος συµπεράσµατα. χι! Τ περιοδικό µας δν σπευσε νλοποιήσει τπαράδεκτο νέο πρόγραµµα σπουδν τοπουργείου Παιδείας γι τ Θρησκευτικ εσάγοντας στς σελίδες του τ Θρησκειολογία καί, µάλιστα, πρν κόµη φαρµοστε στ σχολεα... µως, πς θ νιώθατε ν κούγατε π παιδιά, κόµη κα προσχολικς λικίας, τι µπουφς στ πάρτυ τν φίλων τους ποτελετο π ... κοµµένα δάχτυλα, µούµιες, νθρώπινα µυαλ καλλα παρόµοια; (Ετυχς -πρς τ παρν- χι αθεντικά, ποµίµηση). µς πάντως µς κατέλαβε τρόµος κα φρίκη βλέποντας τς νωτέρω προτάσεις Γερµανικο περιοδικο ποικίλης λης γι παιδικ πάρτυ µφορµ τ γιορτ το Halloween. Προτάσεις πικίνδυνες, ποκρουστικές, κραες. τσι νοµίζαµε... Μι περιήγηση, µως, στ διαδίκτυο γι περισσότερες πληροφορίες µς πεισε, τι τ περιοδικ ατ πο τ διαβάζαµε χρόνια πρέπει ν θεωρηθε µλλον... συντηρητικό, φ’ σον ργησε τόσο πολ ν υοθετήσει τν τρόπο ορτασµο τς µέρας ατς, ποος εναι πλέον καθιερωµένος στς Δυτικς κοινωνίες. Ο διαµαρτυρίες Προτεσταντν κα Παπικν γι τν προβολ κα προώθηση τς εδωλολατρικς γιορτς πλους τος πίσηµους φορες, ποία συµπίπτει µ δικές τους πετείους, δν βλέπουν κα πολύ τό φς τς δηµοσιότητας, πως συµβαίνει σήµερα σλες τς “πραγµατικς” δηµοκρατίες...

Σστοσελίδες τν χωρν τς Κεντρικς κα Βόρειας Ερώπης κα τς µερικς πολιτιστικο περιεχοµένου (τί ερωνεία!) συναντήσαµε πολλς προσκλήσεις π Δήµους κα Κοινότητες πρς τος πολτες τους γι κοινορτασµ κα παρελάσεις. Οδιες στοσελίδες, ατς πο προάγουν τν πολιτισµό, εχαν ποδείξεις γι καταστήµατα µ εδη διακοσµήσεως (διάφορα ντικείµενα πνιγµένα στ... αµα) κα µ γλυκλµυρδέσµατα προσαρµοσµένα στ πνεµα τς γιορτς. Σύµφωνα µ πρόσφατες στατιστικές, στν µερική, µέρα ατχει ξεπεράσει κατ πολ σ κατανάλωση γλυκν (ννοεται µ τνάλογο θέµα) τν µέρα τν Χριστουγέννων κακείνη τογίου Βαλεντίνου.

Τ συναξάρι τοκτωβρίου εναι πλούσιο σ µνµες γίων τς κκλησίας µας. Πλούσιες εναι κα ορωϊκς σελίδες το λαο µας κατ τν µήνα ατόν. Καµες σχολούµεθα µ γιορτς εδωλολατρικές!... Τ νιώθουµε ς εροσυλία κα ζητοµε συγγνώµη π τος ναγνστες µας. Πρέπει, µως, ν εµαστε νηµερωµένοι, γιατί ο παγανιστικς τελετς ναβιώνουν καξαπλώνονται πικίνδυνα τ τελευταα χρόνια. ταν, µάλιστα, εσάγονται π τν “πεφωτισµένη” Δύση φέρουν στ σίγουρα τ σφραγίδα το πολιτισµο κα τς προόδου. Δν δείχνουν, βέβαια, ποτπ τν ρχ τ πραγµατικό τους πρόσωπο. Σ κάθε νέο τόπο µφανίζονται πάντα µ τν πιπια µορφή τους. Μιστεία, χαµογελαστ κολοκύθα κα κάποια χαριτωµένα, παιχνιδιάρικα φαντασµατάκια µοιάζουν πολθα γι ν κινήσουν ποιαδήποτε ποψία. Σταδιακ πέφτουν ο µάσκες...

π πλέον εναι πόλυτη νάγκη ν συνειδητοποιοµε –κάθε µέρα λο κα περισσότερο– πόσο σηµαντικ εναι διατήρηση τς ρθόδοξης πίστης µας νόθευτης, γι ν παραµείνουν γι κα τ κριτήρια µας. Ο κοινωνίες ατς χουν ζήσει π αἰῶνες µέσα στν αρεση, δηλ. µακρυπ τν λήθεια πο ζωοποιε, µέσα στ ψέµµα κα τν ρρώστεια. Καλοι γνωρίζουµε, τι µισθένεια ν δν ντιµετωπιστεγκαιρα, πολ περισσότερο ν οδέποτε καταπολεµηθε, δν µένει στάσιµη. κατάσταση πιδεινώνεται. Ο κοινωνίες, λοιπόν, ατς µπορε νχουν βρε τ λύση γι πολλ σωµατικ νοσήµατα, λλ νοσον ψυχικά. Διότι εναι πραγµατικ βαρι ψυχικσθένεια νχεις µπροστά σου ζουµερ ψητ λουκάνικα κα ν τ διακοσµες µ τέτοιο τρόπο, στε ν φαίνονται σάν... µατωµένα κοµµένα δάχτυλα. Εναι βαρι ψυχικσθένεια νχεις µικρς νθρώπινες φιγορες π ροδοψηµµένη σφολιάτα τυλιγµένες π φέτες τραγανο µπέϊκον κα ν θέλεις ν τς βλέπεις κα ν τς νοµάζεις... µούµιες. Εναι σθένεια, ταν τ µυρωδάτα µακρόστενα µπισκότα σου µ λίγη κόκκινη µαρµελάδα τ διαφηµίζεις ς... “τραυµαπλστ” µ αµα π πληγές. ταν τφρτο κέϊκ σοκολάτας τ µετατρέπεις σ τρίµµατα κα τ τρς µ τ κουταλάκι µόνο κα µόνο γι ν πες τι εναι... χµα π τάφο. Καλα ατ τ φτιάχνεις ς γονις µ τδια σου τ χέρια γι ν διασκεδάσουν τ µικρ παιδιά σου κα ο φίλοι τους σνα χρο µ πλούσιο διάκοσµο π νεκροκεφαλές, ποκρουστικ βαµπίρ, ποτήρια κα µαχαίρια πο µοιάζουν τι στάζουν αµα, νυχτερίδες, ράχνες κλπ. δηλ. λα ατ πονθρωπος, µικρς µεγάλος, αθόρµητα ποστρέφεται.

Ατο πο σχεδιάζουν κα προωθον παγκοσµίως τέτοιες συµπεριφορς κανιβαλισµο εναι κατανοητ πο θέλουν νδηγήσουν τν νθρωπότητα. Ο βιοµηχανίες πο τος στηρίζουν εναι κατανοηττι πιδιώκουν τ κέρδος. κατανόητη µοιάζει ν εναι εκολη νταπόκριση τν λαν σ ατ τν παραλογισµό, εκολία τους ν δεχθον ποια “ξυλοκέρατα” τος προσφέρονται. Θ πρέπει ν εναι πολ µεγάλο τλλειµµα ζως”, στε νπιζητον ν καλύψουν τ κεν µ διασκεδάσεις κραες κόντρα στ λογική, στν ξιοπρέπεια, στν ποτυπώδη ασθητική, δηλ. κόντρα στ στοιχεα ατά, τποα τ θεωρον συνυφασµένα µ τν πολιτισµό τους.

Ο συµµετέχοντες, βέβαια, στς κδηλώσεις ατς σχυρίζονται τι πρόκειται πλ γινα παιχνίδι µ πολ χιοµορ!... Κα τσχυρίζονται ατνθρωποι, ονθρωποι τς “Δύσης”, οποοι δ κα δεκαετίες πιδεικνύουν πέρµετρη εαισθησία γι τς ψυχικς κακώσεις, διαιτέρως κατ τν παιδικλικία. Δηλαδνα παιδ τραυµατίζεται ψυχικ µόνο, ταν κούσει να πι αστηρπλ σταθερ “µπ τος γονες κα τος δασκάλους του; Μόνο ταν κάποιοι ρνηθον νκανοποιήσουν τ παράλογα καπίµονα “θέλω” του; Ο εκόνες βίας, µίµηση συµπεριφορς κανιβάλων –στω κας παιχνίδι µ χιοµορ κα φαντασία– φήνουν νεπηρέαστη τν παιδικ ψυχή; Κανόνες ψυχολογίας γιά... προχωρηµένους µλλον γιά... “φευγάτους”!

Παίζουν λοιπν ολαζόνες νθρωποι το 21ου αἰῶνα µ τν πόνο κα τν θάνατο. Παίζουν µ ατ πο τος τροµάζουν περισσότερο, θέλοντας ν πιστεύουν τι χουν νικήσει τς φοβίες τους. Παίζουν µ τ αµα, τν ρρώστεια, τν πόνο ς τ στιγµ ποσθένεια κα πόνος θ τος χτυπήσουν πραγµατικ τν πόρτα. Κα τότε; Τότε θ ζητήσουν ν φύγουν µξιοπρέπεια” π τ ζωή, χωρς ν δώσουν µάχη, νοµίζοντας κα πάλι τι εναι νικητές...

Παίζουν µ τν θάνατο. λο κα πι συχνά, λο κα πι πολύ, λο κα πιντονα. Γιορτές, τραγούδια, λεκτρονικ παιχνίδια, ροχα, κοσµήµατα, πανταχο παρν θάνατος. Μετά, µως, π τόση ξοικείωση, γιατί δυνατον νντικρίσουν νεκρ τγαπηµένα τους πρόσωπα; Γιατί ρνονται νντικρίσουν κόµη κανα ξύλινο κουτ καλ σφραγισµένο, τ φέρετρο; Στ νεκρώσιµη κολουθία τν Δυτικν νεκρς συνήθως “πουσιάζει”, βρίσκεται σλλο δωµάτιο. κολουθία τελεται γι΄ ατόν, χωρς ατόν... Κι ν τ παιδάκια τους µπορον κα παίζουν µ τόση νεση µλα ατ τ µακάβρια, γιατί τµποδίζουν ν συµµετέχουν στν κηδεία δικν τους προσώπων ν περάσουν τν εσοδο το Κοιµητηρίου κα νποθέσουν να λουλούδι στν τάφο τους; Μήπως γιατί κε παίρνουν τέλος ο παλληκαρισµο κα βρίσκονται µπροστ στ σκληρ πραγµατικότητα;

σα, µως, λογικρωτήµατα κα ν θέσουµε, παντήσεις δν θ πάρουµε. Κα δν θ πάρουµε γιατί σύγχιση στ νο κα στ ψυχ ατν τν νθρώπων εναι τεράστια, σο τεράστια εναι σύγχιση σκενον” πο τος µπνέει κα τος καθοδηγε. Γιατί Χριστός µας τχει πε ξεκάθαρα κα δν πρέπει ν τ ξεχνµε: « µν µετ΄ µο, κατ’ µοστι, κα µ συνάγων µετ’ µο, σκορπίζει». (Λκ. ιε΄ 23). Κα τ λόγια το Χριστο δν διαψεύδονται ποτέ...

Εανθία Κωλέττη

Θεολόγος

«ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» ρ. Τεύχους 170

κτώβριος 2016