Σκέψεις πάνω στὴν Ἱερά Ἀκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψεως

Σκέψεις πάνω στὴν Ἱερά Ἀκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψεως

 

πισκεπτόμενος σχεδὸν καθημερινὰ ἐδῶ καὶ σαρανταδύο χρόνια ἱερατικῆς διακονίας τὴν εὐκατάνυκτη καὶ θεοφώτιστο ἱ Ἀκολουθία τῆς Θ. Μεταλήψεως, ἔχω τὴν ἐντύπωση, κάθε φορὰ ποὺ τὴν ἐπισυνάπτω στὸ Ἀπόδειπνο, ὅτι κάτι καινούριο ἀνακαλύπτω, ποὺ περισσῶς μὲ ψυχωφελεῖ καὶ ἐξάπαντος μὲ προετοιμάζει,  τόσο  γιὰ τὴν αὐριανὴ τέλεση τῆς Θείας Λειτουργίας, ὅσο καὶ γιὰ συμμετοχή μου στὰ οὐράνια καὶ φρικτὰ τοῦ Χριστοῦ μου Μυστήρια, ὅπως «το Θείου Του Δείπνου κα μυστικο κοινωνς γενέσθαι», Κι αὐτὴ ἡ ἔμπειρία, πιστεύω, ὅτι ἀπομένει καὶ ἀποτελεῖ τὴν ὁριακὴ γραμμή, ἡ ὁποία μᾶς διαχωρίζει ἀπὸ τὸν κόσμο, σύμφωνα μὲ τὸν ἱερὸ λόγο τοῦ Ἁγίου Μακαρίου τοῦ Αἰγυπτίου: « τν Χριστιανν κόσμος τερός στί, κα διαγωγ κα νος κα λόγος κα πρξις τέρα τυγχάνει, κα τν νθρώπων το κόσμου τούτου διαγωγ κα νος κα λόγος κα πρξις τέρα· λλο τί εσίν κενοι κα λλο τί εσίν οτοι, κα πολλ διάστασις μεταξ τούτων  κκείνων». Γι’αὐτό, σύμφωνα μὲ τὴν ἀκόλουθη ὁδηγία τῆς ἀρχῆς τῆς Θείας Μεταλήψεως, «Μέλλων προσελθεν τος χράντοις Μυστηρίοις ...λέγε μετ κατανύξεως τν παρόντα Κανόνα...». Κι ὁ Κανόνας, πρέπει νὰ ξέρουμε, πὼς εἶναι ἡ ραχοκοκαλιὰ τῆς ὅλης Ἀκολουθίας, γιατὶ ἔχει τὸ προνόμιο νὰ εἰσάγῃ τὸν πιστὸ στὴν εὐλογημένη κατάνυξη, ἡ ὁποία κατὰ τοὺς ἁγίους Νηπτικοὺς «πρς ρωτα Θεο πτερο τν ψυχήν».  Τὸν προετοιμάζει, δηλαδή, ὥστε μὲ περισυλλογή, ἐγκράτεια καὶ ἐνδελεχῆ μελέτη τοῦ εἶναι του, νὰ εὐθυγραμμιστεῖ πλήρως μὲ ὅσα ὁ Κανόνας, αὐτὸς ὁ νοητὸς διδάσκαλος, τὸν συμβουλεύει: «Βεβηλωθες ργοις τόποις δείλαιος ναξιος πάρχω, Χριστ τς μετουσίας, ς μ ξίωσον...γένοιτο νθραξ το σο Σώματος, ες φωτισμν τ σκοτισμέν μοί...Νον κα καρδίαν γίασον, Στερ κα τ σμα μου...». Εἶναι δὲ ὀρθὸ ὅπως ἡ προετοιμασία αὐτὴ γίνει μὲ πειθαρχημένη καὶ προσεγμένη τακτοποίηση τοῦ σπηλαίου τῆς ψυχῆς, ὅπου κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Νηπτικὴ διδασκαλία ἑδρεύουν «οἱ λησταὶ λογισμοί», γι᾿ αὐτὸ καὶ προαπαιτεῖται τὸ Μυστήριο τῆς Ἱ. Ἐξομολογήσεως, ποὺ εἶναι «[τ]Μυστήριο τς συμφιλίωσης μ τν κκλησία κα τς πιστροφς σ᾿ Ατήν...»( π. Ἀλέξανδρος Σμέμαν) 

Ὅμως, ἄν δοῦμε τὰ πράγματα πιὸ προσεχτικὰ ἀπὸ τὴν ἀρχή, ἡ  Ἀκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψως δὲν εἶναι τίποτε περισσότερο ἀπὸ μιὰ ἐκτενὴς προσευχή, ἡ ὁποία ἐπιχειρεῖ νὰ προτρέψει τὸν πιστὸ νὰ κατανοήσει εὐχερῶς πώς νὰ  «βαδίσει πρς Θείαν Κοινωνίαν». Νὰ βιώσει, δηλαδή, ὅτι γιὰ τοὺς συνειδητὰ πιστοὺς εἶναι σωτήριος «χαρά, γεία κα εφροσύνη», ἀντίθετα μὲ τοὺς ἀναξίους πού γίνεται «πρ φλέγον». Γι᾿ αὐτὸ καὶ λίγο πρὶν ἀπὸ τὸ τὴ Θεία Κοινωνία καταθέτουμε τὴν εἰλικρινῆ καὶ βαθύτατα ἔντιμη ὁμολογία μας: «Πιστεύω, Κύριε, κα μολογ τι Σ ε ληθς Χριστς Υἱὸς το Θεο το ζντος, λθν ες τν κόσμον μαρτωλος σσαι, ν πρτος εμί γώ..»

Καὶ νομίζω ὄτι αὐτὴ ἡ ἐγκάρδια ὁμολογία εἶναι ἀδιαμφισβίτητα τὸ κλειδὶ ποὺ ἀνοίγει τὴν θύρα εἰσόδου στὸ Ὑπερῶον, ὅπου τελεῖται « Δεπνος Του Μυστικς ες φεσιν μαρτιν μας κα ζων τν αώνιον». Γι’ αὐτὸ καὶ ἐπισυνάπτουμε στὰ παραπάνω καὶ τό,  «Καθάρισον, Κύριε, τν ρύπον τς ψυχς μου κα σσον με ς φιλανθρωπος».

Τώρα, κοιτάζοντας καὶ μελετῶντας προσεχτικὰ τὴν Ἀκολουθία τῆς Θείας Μεταλήψεως, παρατηροῦμε νὰ χωρίζεται σὲ τρία μερη: Δύο προπαρασκευαστικά, ποὺ ἐντάσσονται στὸ χρονικὸ πλαίσιο τῆς παραμονῆς, καὶ τῆς προσμονῆς, ὅσον ἀφορᾶ στὴν «μετ φόβου Θεο» προσέλευσή μας στὸ μέγιστον τῶν Θείων Μυστηρίων: στὴ Μετάληψη Σώματος καὶ Αἵματος Χριστοῦ, κι ἕνα τρίτο, τὸ ὁποῖο διαβαζεται μετὰ τὴ Θεία Κοινωνία. Προσέχοντας δὲ πιὸ ἐπιμελῶς τὴν ὅλη Ἀκολουθία, βλέπουμε νὰ περιλαμβάνει: α. Τν Κανόνα, ποὺ ψάλλεται σὲ ἦχο β΄, κατανυκτικό καὶ θυμίζει τοὺς κανόνες τῶν Τριωδίων τῶν Νυμφίων τῆς Μ. Ἑβδομάδος. Ὁ Κανόνας δὲ αὐτὸς ἐπισυνάπτεται στὸ Μικρὸ Ἀπόδειπνο. β. Τρες ψαλμούς, συναφες μ τν . κολουθία  «στίχοι τν ποίων μπορον ν συσχετιστον μ τ συμμετοχ στ Θεία Μετάληψη. Ψαλμ. 22, 5. 23, 3…Ψαλμ. 115, 4, «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι…»( π. Γ. Μεταληνός) καί γ. Δέκα εχς μ βαθύτατο Δογματικ περιεχόμενο, ποὺ ἐπιτρέπουν στὸν πιστὸ νὰ προσεγγίσει, ἔστω καὶ ἐν περιλήψει, τὴν Ὀρθόδοξο Χριστολογία, Σωτηριολογία καὶ Ἀνθρωπολογία, δηλαδή, τὴν «Ὀρθόδοξο Θεολογία, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ καὶ εἶναι τὸ βασικὸ θεμέλιο, γιὰ νὰ βιώσει ὁ πιστὸς «τι τοτο ατ στί τ χραντον Σμα Σου κα τοτο ατ στί τ τίμιον Αμα Σου {Κύριε}…γ δ λειενς τολμν δέξασθαι ( ατά), μ καταφλεχθείην, λλ δέξαι με….κα φώτισόν μου τ τς ψυχς ασθητήρια, καταφλέγων μου τ τς μαρτίας γκλήματα…».

Κανονικὰ οἱ Ψαλμοὶ καὶ οἱ εὐχὲς θὰ πρέπει νὰ εἰπωθοῦν τὸ πρωΐ, πρὶν ἀπὸ τὴν Ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου, ὅμως, γιὰ λόγους οἰκονομίας, ἀναγινώσκονται ἀπὸ πολλοὺς ἐφημερίους τὴν παραμονή.

Φθάνουμε, λοιπόν, στὴν πλέον σημαντικὴ στιγμή, λίγο δηλαδή, μετὰ τὸν μελισμόν τοῦ Τιμίου Σώματος τοῦ Χριστοῦ, τοῦ Ἀμνοῦ, ὅπου διαβάζονται καί οἱ ἔσχατες εὐχὲς λίγο πρὶν τὴν Θ. Μετάληψη τοῦ Κλήρου καὶ ἐν συνεχείᾳ τοῦ λαοῦ. Νομίζω, ὅτι αὐτὴ ἡ ὅλη προετοιμασία, λίγα λεπτὰ πρίν τὴ Θεία Μεταληψη εἶναι ἡ πλέον σημαντικὴ καὶ ἱερωτέρα. Γιατὶ εἶναι ἡ κορυφαία ὥρα ἐκείνης τῆς προσδοκίας, ὅπου «μέλλεις φαγεν νθρωπε, νθρωπε, Σμα Δεσπότου»Κι ὄντως! Δὲν ὑπάρχουν λόγια γιά νὰ ἐκφράσουν τὸν ἐσωτερικὸ κλυδωνισμὸ, ποὺ νοιώθει ὁ ἔντιμος πιστὸς, καθὼς μυστικὰ εὔχεται «Δέσποτα Φιλάνθρωπε, Κύριε ησο Χριστέ, Θες μου, μ ες κρμα μοι γένοιτο τ για τατα δι τ νάξιον εναι με, λλ’ ες κάθαρσιν κα γασμν ψυχς τε κα σώματος, κα ες ρραβνα τς Μελλούσης ζως κα Βασιλείας». Καί, γιὰ νὰ προσδέσει στὰ παραπάνω καὶ τὴν ὁμολογία του «μο δ τ προσκολλσθαι τ Θε γαθν στίν, τίθεσθαι ν τ Κυρί τν λπίδα τς σωτηρίας μου».

 Ἀνέφερα τὴ λέξη ὁμολογία, γιατὶ θέλω νὰ τὴν παραλληλίσω μὲ κάτι ποὺ ἔγραψε ὁ μακαριστὸς π. Ἀλέξανδρος Σμέμαν: « Ἕνας εὐσεβὴς ἱερέας, ὅταν τὸν ρώτησαν πῶς πρέπει νὰ ζεῖ κανεὶς τὴν Χριστιανικὴ ζωὴ στὸν κόσμο ἀπάντησε: Ἁπλόυστατα, χοντας στ νο του συνέχεια τι αριο, μεθαύριο, μετ π δυ τρες μέρες θ Κοινωνήσει τ χραντα Μυστήρια»! Ἄν, λοιπόν, ἡ ἐλπίδα τῆς σωτηρίας μας δὲν ἔχει συνάρτηση καὶ συνάντηση μὲ τὴν ὁμολογία τῆς πίστεώς μας στὸν Κ. Ἰ. Χριστόν, τὸ Ζωοποιὸν Σῶμα τοῦ Ὁποίου καὶ τὸ Ζωηρὸν Αἷμα  Του «πηγ γαθν καθίστανται», τότε θὰ χρειασθεῖ νὰ ἐπαναξετάσουμε τὴν σχέση μας μὲ Ἐκεῖνον, ποὺ διά στόματος τοῦ Ὁσίου Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου εἶπε: «Σ γρ επας, Δέσποτά μου …πίνων δ μου κα τ Αμα ν μο μν οτως μένεις… ληθς λόγος πάντως το Δεσπότου κα Θεο μου».

Τέλος, ἡ Εὐχαριστὶα μετὰ τὴν Θεία Μεταληψη εἶναι μιὰ ἄλλη δοξολογία, γιατὶ ἀξιωθήκαμε τῆς «καλς μετουσίας….τν ζωοποιν μυστικν δωρηματων», τὰ ὁποῖα εὔχεται ὁ πιστὸς ὅπως τύχουν «π’ εεργεσί κα γιασμ  τν ψυχν κα τν σωμάτων μν….ες ασιν ψυχς κα σώματος, ες ποτροπν παντς ναντίου, ες φωτισμν τν φθαλμν τς καρδίας μου, ες ερήνην τν ψυχικν μου δυνάμεων, ες πίστιν καταίσχυντον».

Μακάριοι ὅσοι μποροῦν νὰ συνεχίσουν νὰ πορεύονται μὲ τὸν λόγο τοῦ μακαριστοῦ π. Ἀλεξάνδρου Σμέμαν, ποὺ ἀναφέρει πὼς «τ δανικ εναι, λη ζω το κάθε συνειδητο Χριστιανο ν εναι μι προετοιμασία γι τ Θεία Κοινωνία»!  Ἡ ὁσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία λ. χ. μᾶς εἶναι τρανὸ παράδειγμα. Δὲ νομίζετε;

 

Σκόπελος                                                      π. Κωνσταντῖνος Ν. Καλλιανός

 «ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ» Ἀρ. Τεύχους 219

Νοέμβριος 2020